Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Går alt til helvete?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-26, 23:04   #21
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går alt til helvete?

Siste nytt: Det er vedtatt, og kommer til å koste 6,7 milliarder. Over en tusenlapp per nordmann der, altså.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-26, 07:48   #22
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Problemet med å fjerne avgiften er blant annet at dette er noe de rikeste tjener mest på, ettersom de kjører mer enn de som har dårlig råd og i tillegg ofte har store biler som krever mye drivstoff.

De med god råd har ikke fylt bensin på mange år, de kjører el (med Norgespris).

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-26, 15:04   #23
Fluke

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som har mye penger har vel for lengst kjøpt seg elbil og merker ikke dette allikevel.
Vi som ikke har råd til elbil (eller ny bil for den saks skyld) setter VELDIG pris på dette kuttet nå. Vi bor også avsides og har lang reisevei til alt vi skal, for det er kun der vi har råd til å bo, så igjen: VELDIG glad for dette kuttet.

Gammel 28-03-26, 08:03   #24
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

De som har mye penger har vel for lengst kjøpt seg elbil og merker ikke dette allikevel.
Vi som ikke har råd til elbil (eller ny bil for den saks skyld) setter VELDIG pris på dette kuttet nå. Vi bor også avsides og har lang reisevei til alt vi skal, for det er kun der vi har råd til å bo, så igjen: VELDIG glad for dette kuttet.

Dette gjelder vel for en hel del mennesker vil jeg tro, så jeg er ikke helt med på at det er rikingene som tjener mest på dette avgiftskuttet.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-26, 10:20   #25
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Nå ble det veldig fokus på det ene argumentet om at det er rikinger som tjener mest på dette avgiftskuttet. Det var argumentet fra sjefsøkonomen som jeg tok med meg videre. Jeg er enig i at mange av de rikeste allerede har kjøpt seg elbil og dermed ikke får noe igjen for avgiftskuttet.

Samtidig er det slett ikke slik at alle rike folk (selvsagt avhengig av hvor man setter "rik"-grensen) har gått over til elbil for mange år siden. Hadde for eksempel vår dieseldrevne 2009-modell gått gjennom EU-kontrollen i år, så hadde vi fortsatt hatt den. Og som man også ser her i denne tråden, så finnes det mange som både har elbil og fossilbil. Jeg fant rapporten De siste fossilbilistene som sier at det er fossilbilister i alle inntektsgrupper, men at det i stor grad er praktiske ting (mulighet for hjemmelading) som hindrer overgang til elbil.

Alt dette sagt: Å fjerne avgiften uten å ha diskutert og utredet dette skikkelig, framstår som lite gjennomtenkt. Som Floksa sier:

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jordbruket får utgiftene til diesel og gjødsel kompensert gjennom jordbruksoppgjøret (...) så at de skyver landbruket foran seg er litt populistisk

Jeg er for eksempel bekymret for produksjon av kunstgjødsel og derigjennom matproduksjon. Dette ser ikke ut til å bekymre partene som nå har tvunget gjennom avgiftskutt. Der var det viktigere å få dette gjennom slik at folk kunne få billigere bensin og diesel før påskeferien.

Og da er vi tilbake til utgangspunktet mitt, som er at jeg føler at alt går til helvete. Det er en krise nå hvor jeg føler at politikere står med fingrene dypt inne i egne øreganger mens de frenetisk kaster rundt seg med fellesskapets midler og tror at det vil fikse alt.

Jeg er oppgitt.

Gammel 01-04-26, 09:31   #26
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Ingen tvil om at det å fjerne vegbruksavgiften på bensin og diesel hadde svært god effekt.

Gammel 01-04-26, 10:09   #27
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ingen tvil om at det å fjerne vegbruksavgiften på bensin og diesel hadde svært god effekt.

Ingen overraskelse det, nei, selv om jeg hadde trodd det skulle ta litt lenger tid før prisen ble satt opp igjen.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-26, 12:04   #28
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min er synsk, dette er nøyaktig hva han sa ville skje. Noen som er overrasket?

Gammel 13-04-26, 18:27   #29
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

I samme "Går alt til helvete"-serie:

To av guttene i saken hvor fem år gamle Silje Marie Redergård ble drept i en akebakke, har inngått forlik med staten. Forliket er en erstatning på 500.000 samt at deres utgifter til rettssaken skal dekkes.

Jeg har ikke peiling på hva erstatningen skal ligge på. Men jeg syns en halv million for det de har blitt utsatt for, er ubeskrivelig lite.

Vi vil selvsagt ikke ha erstatningsutbetalinger på nivå med det man finner i USA, men dette her syns jeg er i motsatt ende. De har blitt dømt uten noen rettssak (de var selv bare fem og seks år gamle). Tatt fra foreldrene og plassert i fosterhjem. Utsatt for vold fra voksne i barnehagen. Da den ene av guttene begynte på skolen, så fant man det for godt å informere alle om at han var en av guttene som hadde fått skylden for Siljes drap!

Og så tenker jeg litt ekstra på at de kanskje føler seg tvunget til å ta dette forliket, slik at de kan betale for advokaten?

Gammel 13-04-26, 21:42   #30
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fy flate, det var altfor lite for alt de har gått gjennom.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-26, 22:16   #31
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sa de ikke på nyhetene kl 21 at de fikk 1,1 mill hver?

Gammel 13-04-26, 22:39   #32
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes ikke det er mye penger, men en helt ok sum relativt sett. Jeg sjekket opp på summer for ca 9 mnd siden og husker blant annet en familie (mor + 2 barn) som fikk 900 000 til sammen etter å ha bodd i ett terrorregime i nesten 10 år.

Gammel I går, 00:33   #33
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Synes ikke det er mye penger, men en helt ok sum relativt sett. Jeg sjekket opp på summer for ca 9 mnd siden og husker blant annet en familie (mor + 2 barn) som fikk 900 000 til sammen etter å ha bodd i ett terrorregime i nesten 10 år.

Uten at jeg kjenner den saken, men antar at det handler om familievold(?) syns jeg ikke det kan sammenlignes med det disse barna ble utsatt for av politiets udugelighet og det offentlige apparatet som fulgte opp. Skandaløst arbeid rett og slett, og erstatningen de har fått er ikke i nærheten av nok.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 08:12   #34
Galathea

Galathea sin avatar

Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Sa de ikke på nyhetene kl 21 at de fikk 1,1 mill hver?

500 000 i oppreisning og resten til å dekke saksomkostninger mener jeg det var.

Enig, det er skandaløst lite, barndommen deres ble tatt i fra dem, og dermed også mye av muligheten til å leve et godt voksenliv. Helt grusomt å høre hva disse 3 har blitt utsatt for, og at staten ikke kan kompensere dem for denne uretten.

Gammel I går, 10:28   #35
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Uten at jeg kjenner den saken, men antar at det handler om familievold(?) syns jeg ikke det kan sammenlignes med det disse barna ble utsatt for av politiets udugelighet og det offentlige apparatet som fulgte opp. Skandaløst arbeid rett og slett, og erstatningen de har fått er ikke i nærheten av nok.

Litt usikker på hva som ikke kan sammenlignes? Er det graden av skade du mener ikke er sammenlignbar?

I Norge er det lave erstatninger, og jeg påpeker at jeg mener at sammenligningen av summer må gjøres mellom saker. At det er skandaløst arbeid er jo ikke relevant i forhold til selve summen

Gammel I går, 12:38   #36
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Jeg prøvde å finne noe. Fant denne saken her:

Sitat:

Den tiltalte mannen i 50-årene dømmes til fire år og 10 måneder i fengsel og må betale sin ekskone og hennes to barn til sammen 11,66 millioner kroner i erstatning for men, oppreisning og ikke minst inntektstap.

Dette tilsvarer ca 14,4 millioner i 2026-kroner. Del det gjerne på tre - det er uansett snakk om rundt 5 millioner per person. En slik sum hadde jeg ikke reagert på.

Jeg så ingenting om at de nå voksne guttene har fått noe form for erstatning for inntektstap. Den ene har jo hatt psykiske problemer og rusproblemer, og dermed neppe hatt den helt store inntekten.

Gammel I går, 12:47   #37
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

At det er skandaløst arbeid er jo ikke relevant i forhold til selve summen

Er det ikke? Jeg syns det er mye verre at staten begår grove overgrep, enn at enkeltmennesker begår grove overgrep. Hvis staten har trått fullstendig feil og gjort skrekkelige ting, så syns jeg det er viktig at staten for det første anerkjenner at det har skjedd en feil og for det andre tar på seg å foreta en økonomisk kompensasjon. Helst skal dette skje uten at de som det har blitt begått overgrep mot, skal måtte dra staten inn for retten.

Det er staten som er ansvarlig for at det blir utført god jobb av ansatte som staten er ansvarlig for.

Gammel I går, 13:14   #38
Galathea

Galathea sin avatar

Standard

Enig, og her er det jo også snakk om justismord, selv om saken ikke havnet i retten, ble jo guttene funnet skyldig i drap.

Gammel I går, 14:58   #39
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke? Jeg syns det er mye verre at staten begår grove overgrep, enn at enkeltmennesker begår grove overgrep. Hvis staten har trått fullstendig feil og gjort skrekkelige ting, så syns jeg det er viktig at staten for det første anerkjenner at det har skjedd en feil og for det andre tar på seg å foreta en økonomisk kompensasjon. Helst skal dette skje uten at de som det har blitt begått overgrep mot, skal måtte dra staten inn for retten.

Det er staten som er ansvarlig for at det blir utført god jobb av ansatte som staten er ansvarlig for.

Jeg er HELT enig. Det er mye verre at det offentlige maktapparatet gjør sånne feil, på feil, på feil.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 15:24   #40
him
Leser

him sin avatar

Standard

Er det ikke?

Jeg mener at størrelsen på summen ikke er relevant, det som er relevant er hvordan summen er relatert til andre lignende saker. Summene i Norge er generelt sett lave. (Den saken du linket til får jeg ikke lest)

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:13.