Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kva er gale med at jentene er flinkast? (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-07, 10:53   #14
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kva er gale med at jentene er flinkast? (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg reagerer faktisk veldig sterkt på dette. Er det litt galt at jentene er flinke? Skal man innføre andre "skoleøvelser" hvor guttene kan få være best? Skal jentene holdes igjen slik at ikke guttene blir "tapere"?

Er det noen som lurer på hvorfor det fortsatt må drives likestillingsarbeid i Norge?

Nå sa jeg vel strengt tatt at det IKKE er galt at jentene er flinke. Det handler heller ikke om å holde noen igjen. Men det handler om tilpasset opplæring.

For å illustrere hva jeg mener: hvis alle barn tvinges til å skrive med høyre hånd vil det være å forvente at mange barn (venstrehendte) vil ha problemer med å skrive pent. De vil bli "tapere" fordi systemet tvinger dem til å gjøre noe som ikke passer for dem. Før i tiden (tja, en 50-60 år siden, kanskje?) så ble barn tvunget til å skrive med "riktig" hånd. (Høyre, selvsagt). Burde vi ha fortsatt med det, det fungerer jo godt for flertallet?

Både gutter og jenter er først og fremst individer. Noen vil ha behov for ekstra støtte på en ting, noen andre på noe helt annet. Det som blir galt er hvis man definerer "jenter" som riktig, og "gutter" som feil. Kanskje har jenter jevnt over litt større sans for estetikk enn gutter, og kanskje er de litt mer nøyaktige med ting, kanskje skriver de derfor penere bokstaver og tall enn guttene - jevnt over. Men hvem har bestemt at målet i norsk er pene bokstaver? Hva med fortellerglede, muntlig og skriftlig uttrykksform? Hva med språkforståelse og ordforråd?

I hvertfall i 1. klasse og så langt i 2. klasse som vi kjenner er det ingen som spør om ordforråd, kreativitet, språkforståelse, bruk av synonymer og evne til å uttrykke seg. Det er et konstant fokus på å skrive pent. Man øver og øver. Side opp og side ned med bokstaver som skal være pene, mest av alt. Og pene bokstaver - der er det lettere for jenter (kanskje) å lykkes enn for gutter.

Jeg vil tippe at de fleste andre tingene jeg listet opp er nokså likelig fordelt mellom gutter og jenter. Noen vil være flinke til å fortelle, noen vil være dyktige i språkforståelsen. Jeg tror ikke det er utpregede kjønnsforskjeller der. Men den evige terpingen på pene bokstaver? Det er en jente-greie.

Og det er det jeg vil fram til. I en del fag har man fokus på litt underlige detaljer, og GJERNE på ting som flid, nøyaktighet og estetikk - som i stor grad ER jente-greier. Da skaper man tapere, akkurat som man gjør hvis man tvinger venstrehendte til å skrive med høyre hånd. De vil aldri få det like pent.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:19.