Sv: Hvor vanlig er det med slike meninger?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
At hun bare jattet med journalisten (som ga seg ut for å være rasist). For all del jeg sier ikke at det er OK, men det er i alle fall en annen innfallsvinkel. (I forhold til Hattifnattens opprinnelige spørsmål).
Ja. Det kan godt tenkes.
Journalisten provoserte. Brukte bevisst "fy-ord" som han / hun visste i seg selv var "krutt" nok til å lage baluba.
Jeg tror at mange ser rødt (eller blått?) bare fordi hun brukte ordet "neger". Bare det ordet alene er nok til at mange vil stemple henne som rasist.
Så sier hun at både hun selv og mange andre irriterer seg over utlendinger som kommer til Norge for å snylte.
Jo, dumt sagt. I hvertfall hvis man vet det kommer på TV. Men er det rasistisk? Er ikke dette egentlig essensen av innvandrerdebattene som har pågått i årtier? Er innvandrerne et pluss for Norge, eller er de snyltere og kriminelle?
Husker ikke helt når det var, et par år siden, kanskje, hvor Oslo-politiet var ute i full storm etter uttalelser om innvandreres plass på kriminal-statistikken. Også da haglet rasisme-anklagene.
Så da blir på en måte spørsmålet; er Fiskerstrand rasist fordi hun sa "neger"? Er hun rasist fordi hun mener at mange innvandrere snylter på staten?
Og helt ærlig: jeg syns journalisten gikk over streken i å fremprovosere uttalelser. Han / hun legger ordene i munnen på Fiskerstrand.
|