Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

"Ut-av-skapet-tråd": Hva synes dere er "fjollete" klær/stash til barn?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-07, 08:41   #1
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ut-av-skapet-tråd": Hva synes dere er "fjollete" klær/stash til barn?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Selvsagt spiller det en rolle. Eldste har en kamogenser uten at hun ligner på en soldat av den grunn.

For meg spiller det ingen rolle hvordan plagget ser ut. Det er det karakteristiske mønsteret jeg synes er så forskrekkelig. Harry til voksne og alldeles til å grøsse av på unger.

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Jeg har ikke helt sansen for de som kler jentungen opp i rosa fra topp til tå hver dag (nå er ikke jeg så glad i rosa).

Får du ei jente en gang kommer du i hvert fall til å måtte svelge kameler på denne. Jeg endte til slutt opp med å tenke at det var praktisk med alt det rosa. Da kunne hun fritt velge selv hva hun ville ha på for alt passet jo sammen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 13:14   #2
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Får du ei jente en gang kommer du i hvert fall til å måtte svelge kameler på denne. Jeg endte til slutt opp med å tenke at det var praktisk med alt det rosa. Da kunne hun fritt velge selv hva hun ville ha på for alt passet jo sammen.

Kameler er noe jeg har spist jevnlig etter jeg ble mamma!

Gammel 25-09-07, 15:41   #3
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det meste er sagt, men jeg føler et veldig behov for å kategorisere det jeg ikke liker.

1. Ting som signaliserer helt andre ting enn det et barn skal signalisere.
Som bikini, stringtruser, (provoserende) politiske synspunkt.

2. Ting som er upraktisk eller i verste fall farlig.
Som smykker, hetter (når man klatrer i trær), kjoler på babyer, trange jeans, høyhælte sko på skogtur.

3. Ting som jeg synes er teite
Som bløtkakekjoler, hårgele på babyer, hårbånd når det ikke finnes hår.

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg må bare kommentere meg selv - for jeg må få presisere at ungene selvsagt skal få leke og herje og søle like mye selv om de har lakksko på seg.

Jeg er sånn nesten enig. Klart unger skal få leke. Samtidig synes jeg det er greit at det finnes noe i verden man skal være forsiktig med. Som for eksempel et verdifullt klesplagg.

Jeg ville aldri tatt på 2 åringen min noe rådyrt og uerstattelig, og forlangt at han skulle være i ro. Men 5 åringen min hadde jeg kanskje utstyrt med bunad og beskjed om å være litt forsiktig. Det er noe med å lære seg å ta vare på ting, og at ikke alt kan erstattes.

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jeg "kaller" ikke unger i kamoklær for barnesoldater.
Jeg liker det ikke fordi jeg synes det gir uheldige assosiasjoner, i likhet med miniskjørt og korte topper på treårige jenter.

Jeg synes det med kamoklær er ganske interessant. Jeg satte kaffen i halsen da naboens gutter sprang rundt med fullt krigsutstyr - kamoklær, hjelm, våpen. Men så tenkte jeg - hadde jeg reagert dersom det var indianer og hvit? Næh, det hadde jeg ikke! Er det fordi kamo og gerilja er nærmere oss i tid? Det er hendelser som faktisk skjer, i motsetning til cowboylek.

Gammel 25-09-07, 17:35   #4
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg er sånn nesten enig. Klart unger skal få leke. Samtidig synes jeg det er greit at det finnes noe i verden man skal være forsiktig med. Som for eksempel et verdifullt klesplagg.

Jeg er ganske enig i dette. Og i tillegg synes jeg det er en del av den sosiale treninga at barn lærer seg at man pynter seg i visse anledninger, og at man fører seg litt annerledes når man har penklær på enn når man har parkdress (snakker selvfølgelig om barn som er så store at de har forutsetning for å forstå dette). Uavhengig av hva slags pris det er på penklærne.

Gammel 25-09-07, 18:00   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg rynker ikke på nesen over at andre barn har på seg noe jeg personlig ikke syns noe om. Det eneste jeg faktisk reagerer på er camoklær fordi jeg syns assosiasjonen barn/krig er skikkelig ekkel. Og den får jeg når jeg ser barn i kamoklær, samme hvor rosa de er.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 21:52   #6
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg synes det med kamoklær er ganske interessant. Jeg satte kaffen i halsen da naboens gutter sprang rundt med fullt krigsutstyr - kamoklær, hjelm, våpen. Men så tenkte jeg - hadde jeg reagert dersom det var indianer og hvit? Næh, det hadde jeg ikke! Er det fordi kamo og gerilja er nærmere oss i tid? Det er hendelser som faktisk skjer, i motsetning til cowboylek.

Absolutt interessant synes jeg. En dramatisk hendelse som er "nær"i tid og tv-dekning gjør assosiasjonene kraftigere? Med litt distanse ser vi ofte mer romantisk på saken.

Matrosdressen som har vært oppe er litt paradoksal der. Den er i høyeste grad militærantrekk som brukes av soldater, også nå. Men den er vel for det meste brukt i til fest, så da blir det kanskje det blodige aspektet mer fjernt?

Lenker for de som trenger bakgrunnstoff
Bilde av uniformen slik den brukes i dag:
http://www.royal-navy.mod.uk/server/...MediaFile.8518
Bakgrunnsinfo fra Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sailor_outfit

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 21:34   #7
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Bergensia:

Opprinnelig lagt inn av Balansekunstneren, her.

Matrosdressen som har vært oppe er litt paradoksal der. Den er i høyeste grad militærantrekk som brukes av soldater, også nå. Men den er vel for det meste brukt i til fest, så da blir det kanskje det blodige aspektet mer fjernt?

Lenker for de som trenger bakgrunnstoff
Bilde av uniformen slik den brukes i dag:
http://www.royal-navy.mod.uk/server/...MediaFile.8518
Bakgrunnsinfo fra Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sailor_outfit

En militæruniform altså.

Det står ikke akkurat hvorfor den ble populær til barn, men jeg tipper det var "mini-me" da som nå. De små gutta fikk festantrekk som liknet farens?

Kamo-klær vekker ikke sterke følelser hos meg, men de har litt assosiasjoner til en viss type amerikansk ungdom jeg ikke ønsker som forbilder.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.