Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

"Ut-av-skapet-tråd": Hva synes dere er "fjollete" klær/stash til barn?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-07, 10:02   #141
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Ut-av-skapet-tråd": Hva synes dere er "fjollete" klær/stash til barn?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

En body til 700 er fjollete og letterlig, uavhengig av om mor bruker Dior selv.

Den er jeg enig i!

Og til Skremmern og andre som kanskje har misforstått meg litt:
Jeg "kaller" ikke unger i kamoklær for barnesoldater.
Jeg liker det ikke fordi jeg synes det gir uheldige assosiasjoner, i likhet med miniskjørt og korte topper på treårige jenter.

Jeg var dog nødt til å svelge en kamel på tvers da poden fikk et kamosett med bukse og body i gave av en svigerinne av meg som tydelig ikke kjenner meg så godt som hun tror.
Heldigvis var bodyen av så dårlig kvalitet at den skiftet farge etter første vask, så stripene i kamofarger ble oransje og beige i stedet, så den har han brukt mye.
Og kamo-buksa var tjukk og god, så den har jeg satt på ham iblandt når han skulle ut og krabbe.
Men får jeg valget selv, kjøper jeg bukser av samme kvalitet, men med andre farger.

Gammel 25-09-07, 10:03   #142
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er heller ingen stor fan av kamoklær.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 10:05   #143
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Og til Skremmern og andre som kanskje har misforstått meg litt:
Jeg "kaller" ikke unger i kamoklær for barnesoldater.
Jeg liker det ikke fordi jeg synes det gir uheldige assosiasjoner, i likhet med miniskjørt og korte topper på treårige jenter.

Fair enough!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 10:06   #144
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Assosiasjonen jeg får når jeg ser unger med camoklær er sånne gærne paramilitære amerikanere som syns det er schempefint med barnebodyer i camomønster. Gjerne hele familier i camomønster, faktisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 10:09   #145
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke hetter generelt, og spesielt ikke sånne som ikke kan tas av. Jeg kjøper alltid gode, myke, praktiske hverdagsklær til Snupp, og han har flere gode, myke olabukser.

Jeg syns det er fjollete med foreldre som ikke innser at barna kan utvikle egen smak allerede i tidlig alder og dermed kan foretrekke visse plagg, sko og farger fremfor andre. Snupp er skogal. Virkelig skogal. Og han hadde gjerne gått i barnehagen i lakksko. Vi har tatt konsekvensen av skogalskapen og jeg forsøker derfor å velge sko som ser ”kule” ut samtidig som de er praktiske. (Ellers er jeg av typen som går inn i en skobutikk, ser ut et praktisk par og kjøper den mest anvendelige fargen). Han har nettopp fått et par nye joggesko av mormor. De er oransje og svarte med gulldekor og han elsker dem.

Jeg liker ikke camoplagg og håper at Snupp aldri bestemmer seg for at han vil ha et slikt plagg. Jeg syns stive kjoler og pannebånd på små babyer ser litt fjollete (og skikkelig upraktisk) ut. Hull i ørene ville jeg ikke tatt på et barn før det var gammelt nok til å be om det selv.

Og så syns jeg det er fjollete med foreldre som ikke gidder å pynte barn til fest.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 10:11   #146
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor liker dere ikke hettegensere? *Sitter i sambo sin blå hettegenser og føler meg veldig sporty*

Gammel 25-09-07, 10:13   #147
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvorfor liker dere ikke hettegensere? *Sitter i sambo sin blå hettegenser og føler meg veldig sporty*

Hettegensere er veldig deilig å ha på seg.
Jeg har selv en stor blå en som jeg praktisk talt bor i.

Men det kan være upraktisk på små barn når
1: ungene er 3-4 måneder, da hetta lett blir "i veien" og klumpete i liggende stilling
og
2: når ungene er litt større og er "overalt", da hetta gjerne hekter seg fast i stoler, dører ol.

Gammel 25-09-07, 10:15   #148
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg for min del synes hetta blir klumpete under jakker, både til store og små. Når det gjelder ungene liker jeg det ikke så godt fordi jeg er redd de skal bli hengende i hetta, at den skal sette seg fast noe sted. På yttertøy er jeg alltid nøye med at hettene er kneppet fast og lett gir etter hvis de henger seg fast noe sted.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 10:15   #149
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Ja, akkurat den delen om større barn er jeg enig i. Men fjollete?

Gammel 25-09-07, 10:16   #150
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Fjolleri i mine øyne:

* Sexy, stramme klær til småjenter
* Bikini (da spesielt trekantversjonen) til småjenter. Så en mamma på stranden en gang. Hun og datteren på maks to år hadde like, heklede trekantbikinier.
* Upraktiske klær i barnehagen. F.eks fotside skjørt (knelange går greit, for det kan man løpe i.)
* Barneklær som er små kopier av voksen klær. Gjennomsiktige topper.feks.

Ellers har jeg en veldig rååsa jente. Hun elsker råsa, glitter, lilla, og alt med Disney Prinsesser på. Minni Mus er også kul, og det samme er My little pony, Batman, Spiderman og Supermann. Jeg lar henne ofte velge klær selv, og da blir det følgelig råsa. Hun elsker også å pynte seg i penkjoler med tyll og glitter, og får hun lakksko på beina, så er hun i himmelen! Men jeg setter grensen ved høye heler. Hun var brudepike for et par måneder siden, og da fikk hun to cm heler på skoene. Jeg protesterte, men ga meg når det kun var snakk om noen få timer. Bare så synd Malin eeelsket de skoene! Men nå er de gjemt bort, så neste gang hun skal pynte seg, så blir det sorte lakksko med små sommerfulger i sølv på.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 10:16   #151
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det de fleste mener (hvertfall jeg) er at de ikke liker hettegensere til barn i førskolealder siden man lett kan henge seg fast i hetta. De er altså ikke spesielt praktiske til lekebruk. Og til babyer som bare ligger på ryggen er det jo fullstendig upraktisk.

Gammel 25-09-07, 10:19   #152
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror det de fleste mener (hvertfall jeg) er at de ikke liker hettegensere til barn i førskolealder siden man lett kan henge seg fast i hetta. De er altså ikke spesielt praktiske til lekebruk. Og til babyer som bare ligger på ryggen er det jo fullstendig upraktisk.

Ja, det er jeg enig i, det har vel fått fatale følger for en del eldre barn også. Det var bare den fjollete delen jeg ikke skjønte.

Jeg liker hettegensere til babyer. Min har på seg en nå, perfekt til utebruk, dekker ordentlig godt i nakken. (Jeg vrenger den altså over høst-lua.)

Gammel 25-09-07, 10:21   #153
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det var bare den fjollete delen jeg ikke skjønte.

Nei, hvordan man definerer fjollete er tydeligvis ganske forskjellig, man kan jo kalle det upraktisk eller unødvendig i stedet.

Gammel 25-09-07, 10:22   #154
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jau.

Gammel 25-09-07, 10:23   #155
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Nei, hvordan man definerer fjollete er tydeligvis ganske forskjellig, man kan jo kalle det upraktisk eller unødvendig i stedet.

Det var det jeg mente, ja.
Var nok bare litt uklar!

Gammel 25-09-07, 10:25   #156
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå går vi mot en sesong hvor jeg synes det brukes cherrox eller slusher til alle anledninger, det være seg til pen kjole eller dressbukser. Det er ikke jeg så glad i. Ei heller "hverdagsjakke" til pent - egentlig. Synes det er greit å skille litt på hverdag og fest, og kan leve med at Storesøster har en kåpe hun kanskje bare bruker 10 ganger i løpet av en vinter.

JEG liker ikke gensere med typiske "gutte"-motiv som flammer, drager, racerbiler osv. LILLEBROR kommer sikkert til å elske det når den tid kommer, og jeg gjør meg klar med kniv og gaffel for å spise den kamelen...

Jeg liker ikke klær som jeg assosierer med jakt, eller våpen for den saks skyld. Ikke det at ungene ser ut som små barnesoldater (selv om noen faktisk nærmest har på seg "hele pakka"), men jeg bare liker ikke konseptet med kamuflasjeklær til hverdags, og synes det er harry uansett alder (litt sånn "piknik med døden"-look)

Jeg synes det er så masse STYGGE guttesokker også. Kjære vene, hvor mye mønster og motiv kan man få klemt inne på noen få kvadratcm liksom.

Hull i ørene er ikke pent på små. Smykker på babyer er harry, uansett anledning. Små tynne gullarmbånd eller halskjeder som ligger og gnager mellom nydelige babyvalker. Hva er vitsen liksom?

Sist redigert av Billa : 25-09-07 kl 10:35.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 10:30   #157
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men når dere ser barn med klær som dere i utgangspunktet vil klassifisere som fjollete eller harry, tar dere ikke litt hensyn til helheten? Altså til om barnet muligens passer klærne eller ei, hvordan hele barnet ser ut? For barn er jo ikke så annerledes enn voksne. Noen ser jo totalt hinsides ut med knebukser eller korte jakker, mens andre faktisk kan kle det veldig godt. Jeg har sett barn med hodeskalleplagg og camoklær som har kledd det, og jeg har sett barn med hodeskalleplagg og camoklær som så helt "feil" ut. Jeg ser alltid på helheten.
Samme med feks. like klær til søsken. Noen ser så harry ut med det at jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg når jeg ser det, mens andre barn faktisk er veldig søte med det. Jeg ser ikke totalt sort-hvitt på dette.

Gammel 25-09-07, 10:32   #158
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke fjollete, bare sjikkeli upraktisk (til babyer) og ganske skummelt (til små klatremuser).

Jeg har flere hettegensere selv, og de brukes ofte.

Og så har jeg allerede spist en flokk kameler på klesfronten.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 10:33   #159
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har sett barn med hodeskalleplagg og camoklær som har kledd det, og jeg har sett barn med hodeskalleplagg og camoklær som så helt "feil" ut. Jeg ser alltid på helheten.

Jeg syns ingen kler camo, men når det kommer til krig og jakt ser jeg at funksjon må gå foran stil.

Gammel 25-09-07, 10:35   #160
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det verste jeg ser er barneklær med Che Guevara portrett på. Da får jeg lyst å ta meg en alvorsprat med foreldrene. :har undertrykt det flere ganger:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:38.