Sv: Jordmødre
Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.
Klart det er økt risiko for at skuldrene sitter med en stor baby. det jeg kan tenke meg at de vektla her, er at hun tidligere har født stort barn. Dessuten er det som andre sier, et keisersnitt er ikke uten risiko! Nå jobber jeg i dette yrket og kan love dere at dete r langt langt fra gøy når komplikasjoner oppstår som følge av keisersnitt som ikke har vært helt nødvendig! Det er en veldig stor operasjon...
i fødsler ved forventet stort barn tenker en alltid at en skulderdystoci kan oppstå, og har tiltak klare. Som feks innlagt veneflon og drypp klart slik at det er gode rier under utdrivelsesfasen. Dessuten er de andre varslet, og klare til å komme inn ved behov. Et barn som har det bra under fødselen tåler å stå litt med hodet ute. Dersom vi får hele barnet på en ri, blir det aldri skuldersdystoci, så det er viktig å strebe etter å holde hodet igjen så mye at det kommer på starten av en ri, og at riene er gode/langfe nok til å ta resten av kroppen og. Skulderdystoci skjer vel i 1 % av alle fødsler. Av antall skulderdystocier som opptrer går det stort sett oftest bra med barnet. Faren for KS og komplikasjoner er MYE større...
Men trenger det å oppstå skulderdystoci for at det skal være vanskelig å forløse et stort barn? Det holder vel at bekkenet ikke er stort nok? Og de måler jo ikke bekkenet på de som skal føde store barn. Og så synes jeg det er merkelig at de for all del ikke skal sette i gang fødsler ved termin når de vet at barnet er stort, men la mor gå mange dager over.
|