Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Matematikk i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-06, 21:11   #1
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, jeg mener absolutt ikke man skal resignere, tvert imot! Man skal hele tiden ha barnas beste i sin fremste bevissthet. Men det jeg forsøker å si er at jeg rett og slett ikke tror mer teorifag inn på tidligere og tidligere og nivå er det beste for barna verken da eller i forhold til senere faglig og personlig utvikling.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 21:14   #2
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bare det å få lovfestet rett til vikar om læreren blir syk hadde gjort skolen radikalt mye bedre. Men slike konkrete tiltak koster mer enn politikerne synes det smaker. De synes det smaker mye bedre av billige papirflyttertiltak som å putte inn mer fagstoff i læreplanene.

Sist redigert av Bequita : 18-09-06 kl 21:15. Årsak: litt vel lang setning...
Gammel 18-09-06, 22:03   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Bare det å få lovfestet rett til vikar om læreren blir syk hadde gjort skolen radikalt mye bedre. Men slike konkrete tiltak koster mer enn politikerne synes det smaker. De synes det smaker mye bedre av billige papirflyttertiltak som å putte inn mer fagstoff i læreplanene.

Det er helt tragisk at kommuner velger å bruke sykemeldinger som en inntjeningspost. Jo flere sykemeldinger - jo mer går regnskapet i pluss. En skikkelig ond sirkel er det også, og en kortsiktig løsning. Det er sykt. Jeg er ikke så glad i å skulle lovregulere alt kommunene gjør - litt fornuft burde de jo ha. Men det er selvsagt morsommere å bygge et nytt parkeringshus til det nye kulturhuset og ellers låne penger til alle slags gode formål uten å tenke på at pengene skal betales tilbake, enn å bruke dem på kjedelige ting som vikarer... (Helt reelt eksempel fra min egen hjemkommune forresten).

Jeg klarer likevel ikke å se motsetningen i å legge til rette for lystbasert læring i barnehagen (hvor man jo også er 3 voksne på 18 barn og dermed faktisk HAR litt ressurser til dette).

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 22:37   #4
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men det er selvsagt morsommere å bygge et nytt parkeringshus til det nye kulturhuset og ellers låne penger til alle slags gode formål uten å tenke på at pengene skal betales tilbake, enn å bruke dem på kjedelige ting som vikarer... (Helt reelt eksempel fra min egen hjemkommune forresten).

Ja, stønn. Et veldig typisk eksempel. Der jeg var i praksis, ble det heldigvis nesten alltid satt inn vikarer. Det var en offentlig ungdomsskole, og det er slett ingen selvfølge. Men som lærer med høyere fagutdanning kunne du bare glemme å få vikartimer, fordi da er du dyrere!

Kunnskapsløft, du lissom. Snøft.

Gammel 18-09-06, 22:49   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, stønn. Et veldig typisk eksempel. Der jeg var i praksis, ble det heldigvis nesten alltid satt inn vikarer. Det var en offentlig ungdomsskole, og det er slett ingen selvfølge. Men som lærer med høyere fagutdanning kunne du bare glemme å få vikartimer, fordi da er du dyrere!

Kunnskapsløft, du lissom. Snøft.

På barneskolen hvor min mor jobber har inspektøren nå 20 ukentlige vikartimer som han tar i tillegg til det han egentlig skal gjøre. Rektor har tilsvarende. Men å rive en 30 år gammel skole og bygge en splitter ny i stedet - for lånte penger - DET tar de seg råd til...

Gammel 19-09-06, 18:03   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt tragisk at kommuner velger å bruke sykemeldinger som en inntjeningspost. Jo flere sykemeldinger - jo mer går regnskapet i pluss.

Vår skole er teknisk konkurs hvert år den. Sånn omtrent i månedsskiftet august/september. Så langt rekker budsjettet. Resten av skoleåret driftes av forskjellen i lønn til eldre sykemeldte lærere og unge nyutdannede vikarer, evnt. ufaglærte som er enda billigere. Her må man sørge for at det drives rovdrift på lærerne slik at nok folk blir langtidssykemeldte ellers har de ikke penger til å drive skolen for. Også spør man hvorfor sykefraværet er så høyt her til lands.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 22:03   #7
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg mener absolutt ikke man skal resignere, tvert imot! Man skal hele tiden ha barnas beste i sin fremste bevissthet. Men det jeg forsøker å si er at jeg rett og slett ikke tror mer teorifag inn på tidligere og tidligere og nivå er det beste for barna verken da eller i forhold til senere faglig og personlig utvikling.

Jeg har ikke noen fakta å slå i bordet med, men han som underviser i kreative fag på barnevern, HiO er meget opprørt over at de presser læring på seksåringene. Han fortalte at hjernen utviklet seg på en annen måte hvis boklig læring startet for tidlig.

Gammel 18-09-06, 22:46   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har ikke noen fakta å slå i bordet med, men han som underviser i kreative fag på barnevern, HiO er meget opprørt over at de presser læring på seksåringene. Han fortalte at hjernen utviklet seg på en annen måte hvis boklig læring startet for tidlig.

Jeg vet ikke hva slags "boklig lærdom" han viser til, men når barn viser en sånn intens lærelyst og søk mot kunnskap som det de gjør så virker det SINNSVAKT å ikke legge til rette for det!

Gammel 19-09-06, 18:36   #9
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke hva slags "boklig lærdom" han viser til, men når barn viser en sånn intens lærelyst og søk mot kunnskap som det de gjør så virker det SINNSVAKT å ikke legge til rette for det!

Ja, selvsagt. Jeg spurte ham idag om han kunne utdype litt, og han sa det var en finsk forsker (som han ikke husket navnet på i farten) som mente det var et problem når barn ble påtvunget lærdom. At man altså arrangerte oppgaver til barnet. At barnet selv søker lærdom, og man legger til rette for det er altså ikke noe problem. Tvert imot - det er akkurat slik han mente barns hjerne utviklet seg riktig.

Gammel 19-09-06, 20:11   #10
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Standard

Jeg spurte ham idag om han kunne utdype litt, og han sa det var en finsk forsker (som han ikke husket navnet på i farten) som mente det var et problem når barn ble påtvunget lærdom. At man altså arrangerte oppgaver til barnet. At barnet selv søker lærdom, og man legger til rette for det er altså ikke noe problem. Tvert imot - det er akkurat slik han mente barns hjerne utviklet seg riktig.

Finsk, ja! Tilfeldig? Neppe! Jeg er helt sikker på at han har rett.

Og når det gjelder at noen synes skolen er kjedelig i starten, så ja. Det kan jeg forstå. Men det er de samme som det stort sett går rimelig greit med uansett. Det er de sårbare, de som risikerer å falle helt av lasset på et tidlig tidspunkt, jeg bekymrer meg mest for. Jeg er helt sjokkert over hvor lese-/skrive- og regnesvake mange er på videregåendenivå, og jeg tror ikke løsningen er mer av den medisinen som tydeligvis ikke virker.

Gammel 19-09-06, 21:17   #11
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finsk, ja! Tilfeldig? Neppe! Jeg er helt sikker på at han har rett.

Og når det gjelder at noen synes skolen er kjedelig i starten, så ja. Det kan jeg forstå. Men det er de samme som det stort sett går rimelig greit med uansett. Det er de sårbare, de som risikerer å falle helt av lasset på et tidlig tidspunkt, jeg bekymrer meg mest for. Jeg er helt sjokkert over hvor lese-/skrive- og regnesvake mange er på videregåendenivå, og jeg tror ikke løsningen er mer av den medisinen som tydeligvis ikke virker.

Jeg forstår godt hvor du kommer fra, Bequita. Det er utrolig synd at så mange er blitt påtvunget for tidlig og til dels feil type matteundervisning. Jeg blir litt oppgitt over hvor mange som har faget i halsen fordi de hele tiden er blitt lært hvordan og ikke hvorfor. Matematikk er ikke er fag man kan pugge seg til, det må forstås. Og det krever sin lærer.

Likevel så blir jeg litt oppgitt over din uttalelse om at det går rimelig greit med de flinke, uansett. Selv kunne jeg både lese og regne lenge før jeg begynte på skolen, og havnet i en klasse med 27 elever, en lærer og et alt for lite klasserom. Stakkars læreren hadde mer enn nok med de som måtte lære det som planene krevde, og var bare glad til når noen faktisk allerede kunne det og ofret fint lite tid på meg. Jeg gikk i stor grad igjennom skolen uten å måtte løfte en finger, og lærte meg ikke arbeidsteknikk før jeg ble student i en alder av 20. Det gikk jo "greit" med meg, men jeg skulle ønske noen hadde sett meg også, ikke bare de svake elevene, som selvsagt også tapte på hele situasjonen.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 21:40   #12
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Standard

Ja, det er ganske brutalt. Det er helt klart forferdelig å si noe sånt. Jeg hadde det også ofte som deg, og det er veldig typisk. De flinke får dårlige arbeidsvaner og mister motivasjonen. Trist. Jeg sier ikke at jeg synes det er greit at det er sånn. Jeg mener de to gruppene ikke trenger å settes opp mot hverandre, det burde vært mulig å ha tilbud som var tilfredsstillende for alle. Men da er det avgjørende at det ikke blir obligatorisk for alle med enda mer teori. Det burde såklart vært mye mer å velge i når det gjelder barnehage og skole, slik det er i dag skal liksom en løsning passe for alle, og politikerne bare vedtar at alle skal få tilpasset opplæring. Lett for dem å si! Når jeg får valget mellom å hjelpe noen å holde hodet over vannet og å hjelpe noen å finjustere surfeteknikken, velger nok også jeg det første.

Egentlig skulle alle disse snille pikene gjort opprør, da måtte de ha forandret på opplegget.

Gammel 18-09-06, 23:02   #13
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Standard

Ja, så godt å høre at dette tas opp der også. Jeg skulle gjerne lest mer om dette, jeg har heller ikke så mange fakta å slå i bordet med. Slike ting er det jo uhyre vanskelig å forske på.

Jeg ser jo helt klart at jeg står i fare for å måtte svelge tildels store kameler i denne saken, fordi jeg selv har en datter som er veldig opptatt av bøker. Kanskje hun ikke vil finne seg i min fine plan om at hun skal få beskyttes mot overlessede læreplaner og slikt som seksåring, antagelig ikke. Tipper hun kommer til å kaste seg over skolearbeidet med stor iver. Så da kan jeg sitte der på min høye hest.

Gammel 19-09-06, 08:50   #14
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han fortalte at hjernen utviklet seg på en annen måte hvis boklig læring startet for tidlig.

Bedre?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 18:40   #15
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Bedre?

Han mente at danningen av nervetråder i hjernen ble hindret.

Gammel 20-09-06, 09:14   #16
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han mente at danningen av nervetråder i hjernen ble hindret.

Det synes jeg hørtes rart ut. Antall nervetråder/-forbindelser er jo høyest hos barn, det blir færre og færre jo eldre man blir. Hos barn i alderen 4 - 12 måneder er antallet nerveforbindelser 50 % høyere enn hos voksne. Og det er vel slik at de nerveforbindelsene som er sterkest, det vil si de som blir brukt, er de som overlever.

Og læring er jo en type stimulans. Hvis man ser på hvordan det jobbes med autister (og andre utviklingsforstyrrelser), f. eks., hvor man går inn for tidlig og intensiv læring, så skulle man jo tro at det motsatte var tilfelle?

Men det han kanskje mener er at det er kritiske stadier i utviklingen, og at visse funksjoner kan "låses" ved at man lærer det for tidlig? At hjernen "bruker opp" læringskapasiteten på en måte?

Gammel 20-09-06, 10:05   #17
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det synes jeg hørtes rart ut. Antall nervetråder/-forbindelser er jo høyest hos barn, det blir færre og færre jo eldre man blir. Hos barn i alderen 4 - 12 måneder er antallet nerveforbindelser 50 % høyere enn hos voksne. Og det er vel slik at de nerveforbindelsene som er sterkest, det vil si de som blir brukt, er de som overlever.

Jeg tror det som det er snakk om er nevrale nettverk, ikke nervetråder. I nevrale nett får man foretrukkete "veier" og ting som egentlig ikke har noen "ytre" sammenheng kan få en "indre" sammenheng. Eksempelvis: Når du hører klinelåta fra ungdomsskolen vil du kanskje huske noen personer som du ellers aldri tenker på. Da er det en form for forbindelse mellom denne musikken og personen. Og denne forbindelsen eksisterer kun i hjernen din. På samme måte er det med problemløsning. Hvis du alltid løser et problem på samme måte vil problemet og løsningsmetoden ha en "indre" sammenheng hos deg som "hindrer" deg (eller vanskeliggjør) at du finner nye løsningsmetoder.

Opprinnelig lagt inn av Clarie

Og læring er jo en type stimulans. Hvis man ser på hvordan det jobbes med autister (og andre utviklingsforstyrrelser), f. eks., hvor man går inn for tidlig og intensiv læring, så skulle man jo tro at det motsatte var tilfelle?

Poenget er at all læring lager "mønster" i hjernen. Også sansing. I ekspemplet mitt med musikk vil du ha "lært" deg at den sangen har en korrelasjon til den opplevelsen. Og følelsene i forbindelse med den opplevelsen vil da bli overført til den sangen.

Ja, dette er i alle fall det jeg tror.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:09   #18
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Ja, him - og det var i grunnen det jeg skrev i det siste avsnittet. At man kan risikere at hjernen låses fast i visse mønstre for tidlig.

Gammel 20-09-06, 10:43   #19
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Når det gjelder matematikk i barnehagen, så forsstår jeg det som lek med feks tall, begreper, mengder, klassifisering, hva hører til hva osv.
Egentlig er dette aktiviteter som allerede er på plass i mange barnehager, men som pga den nye rammeplanen skal dokumenteres som eget fagområde, og det stilles krav til at man har en plan for gjennomføring av aktiviteter relatert til temaet.

Må forøvrig legge til at jeg synes det som ellers skiller den nye rammeplanen fra den gamle er at det er lagt større vekt på læring som allerede nevnt her, og at setninger som tidligere inneholdt ord som bør/ ha mulighet til/legge til rette for, er erstattet med setninger som sier at barnehagen skal og må.
Slik jeg ser det gjør denne ordlyden at man stiller et felles krav til barnehagenes innhold på en helt helt annen måte en tidligere, der det var lagt opp til at hver enkelt fant sine former å jobbe på, bare man var innom de temaene og områdene som rammeplanen inneholder.
Den nye rammeplanen sier noe om hvordan vi skal gjøre ting, i motsetning til den andre som i beste fall kom med tips og anbefalinger.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 12:37   #20
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tror det som det er snakk om er nevrale nettverk, ikke nervetråder. I nevrale nett får man foretrukkete "veier" og ting som egentlig ikke har noen "ytre" sammenheng kan få en "indre" sammenheng. Eksempelvis: Når du hører klinelåta fra ungdomsskolen vil du kanskje huske noen personer som du ellers aldri tenker på. Da er det en form for forbindelse mellom denne musikken og personen. Og denne forbindelsen eksisterer kun i hjernen din. På samme måte er det med problemløsning. Hvis du alltid løser et problem på samme måte vil problemet og løsningsmetoden ha en "indre" sammenheng hos deg som "hindrer" deg (eller vanskeliggjør) at du finner nye løsningsmetoder.

Poenget er at all læring lager "mønster" i hjernen. Også sansing. I ekspemplet mitt med musikk vil du ha "lært" deg at den sangen har en korrelasjon til den opplevelsen. Og følelsene i forbindelse med den opplevelsen vil da bli overført til den sangen.

Ja, dette er i alle fall det jeg tror.

Det var nok dette han forsøkte å formidle til meg, ja. Jeg fikk det bare ikke frem like godt som deg.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:51.