Sv: Sykt barn, og syk ektefelle/samboer; er du hjemme fra jobb da?
Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.
Det er så mange som sier dette. Jeg må bare bryte sammen og tilstå at jeg nok har vært hjemme fra jobb selv om jeg hadde kunnet ta meg av et barn. Smøre skiver og sette på video og sånn.
Det er forskjell på jobber da. Jeg sitter for eksmpel alene på et kontor og har mulighet for å bure meg inne helt alene og ikke treffe noen. For meg er det ikke noe problem å gå på jobb og hangle før jeg har blitt helt frisk igjen.
Jeg ser for meg at jeg hadde hatt mye lavere terskel for å holde meg hjemme hvis jeg for eksempel hadde jobbet i helsesektoren og hatt ansvar for pasienter som kunne bli smittet av meg, eller hvis jeg jobbet i skole eller barnehage der jobben både er vesentlig tyngre enn min og der veldig mange flere er garantert å bli smittet.
En god venninne jobber i barneskolen, og hun ble sykemeldt en uke fordi stemmen forsvant aldeles i en halsinfeksjon. Mye vits å være lærer for en tredjeklasse hvis man ikke kan si et ord til dem gjennom hele dagen, liksom. Jeg ville kunne utført min jobb helt uten stemme (i alle fall hvis jeg gjorde en avtale med sentralboret om å viderekoble alle telefoner), men det kunne ikke hun.
Det er forskjell på jobber. Sånn er det bare. Det betyr ikke at jeg har noen høyere arbeidsmoral enn min venninne. Det betyr bare at vi har ulike arbeidsoppgaver.
|