|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Bedreviter
|
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)
Mener du undervurdert i økonomisk forstand, så vil jeg si ja: det er riktig at de som velger å jobbe skal tjene bedre enn de som velger å ikke gjøre det. |
|
|
|
|
|
#262 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Nettopp.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#263 |
|
weird
Nå argumenterer du litt i forhold til hva du tror jeg mener.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#264 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Kie. Nå vet jeg at jeg er vanskelig, men jeg sier det likevel. |
|
|
|
|
|
#265 |
|
Bedreviter
|
Ja, det stemmer, for jeg var ikke helt sikker på hva du faktisk mente.
Jeg må nesten bare signere Blå her: jeg ser ikke at folk som jobber redusert eller er hjemmeværende gjør mer av slike ting enn de som jobber fullt. Jeg kan ikke huske en periode i livet mitt der jeg ikke har hatt frivillige verv, og jeg har ikke opplevd at det har vært en større andel av deltidsarbeidende eller hjemmeværende blant de jeg har jobbet sammen med enn fulltidsarbeidende.
Hvis det er mitt innlegg du sikter til, så skrev jeg "bidrar økonomisk til samfunnet". |
|
|
|
|
|
#266 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Men altså, det å være hjemme med barn ER et hull i CV'n med tanke på de aller fleste oppgaver i arbeidslivet. Jeg er veldig spent på hvilken ekstra og relevant ERFARING det å være hjemme med små barn gir kontra det å være småbarnsforelder i jobb (heltid/deltid) med normal arbeidstid. Jeg mener ikke på noen måte å si at det ikke er et VIKTIG arbeid, men hvordan det for arbeidsgiver skal være ett fett om du har vært hjemme eller i relevant jobb sliter jeg litt med å forstå. Egne tester på intervju kanskje?
|
|
|
#267 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Litt trist at du opplever det. Her jeg bor er det omvendt, heldigvis. Oss hjemmeværende stiller opp hvor det måtte være. Vi drar ungene med oss på basarer, dugnader i nærmiljø, åpen barnehage, all-idrett, grillturer i skogen med pølser og brød, lager pinnebrød på bål osv. Dette gjør selvsagt de yrkesaktive også da ( håper jeg ) Jeg stiller også opp for en gutt som har foreldre offshore og i omsorgen (omsorgsarbeider ) Jeg kan ikke bare sitte på rumpa og se at ungene leker selv. Det går ikke. Jeg MÅ arrangere meg, og gjør det så godt jeg kan. Å bruke naturen er det kjekkeste og morsomste de vet, så vi er mye ute når jeg passer han. Hvis SFO er stengt, så passer jeg gjerne ungene ( andres unger ) til foreldrene kommer hjem fra jobb. |
|
|
|
|
|
#268 |
|
Glamorøs
|
Det er jo ingeting i veien for at man skriver dette på CVen sin da. Om det er relevant for jobben du evt. søker, er en annen sak.
|
|
|
#269 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Ja jeg vil jo ta dette med når jeg skal søke jobber igjen. Tror ikke jeg vil stå arbeidsledig den dagen jeg børster støv av CV`n min. |
|
|
|
|
|
#270 |
|
weird
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Jaja. Jeg er jo så naiv at jeg tror vi i samfunnet har både oppgaver og behov som ikke er organisert etter verv også, jeg da. Oppgaver som mange fulltidsarbeidende foreldre og deres barn nyter godt av men tydeligvis ikke ser/verdsetter, men ofte like fullt nyter godt av at noen gjør.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 09-10-07 kl 16:02. |
|
|
|
|
|
#271 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Så det dere egentlig vil er å få skryt for det dere gjør? Men det har jo ingenting med hvordan det offentlige legger til rette for økonomiske ordninger (kontantstøtte, pensjonspoeng osv.) å gjøre, det går jo på holdningene i samfunnet. Jeg har aldri sett at hjemmeværende stiller opp for andres barn på den måten dere beskriver. Det er godt mulig det skjer, men jeg har ikke sett det. Så hvis dere vil at innsatsen deres skal bli satt pris på kan det kanskje være en ide å tydeliggjøre den? |
|
|
|
|
|
#272 |
|
weird
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Dere?
|
|
|
|
|
#273 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er ikke hjemmeværende, men har svangerskapspermisjon med minstemann. Og har brukt hittil, 4 mnd av min permisjon på å hjelpe venner som ikke har fått barnehageplass til sine små. Innsatsen min er ikke så veldig synlig for andre, men betyr mye for de jeg hjelper. |
|
|
|
|
|
#274 |
|
Bedreviter
|
En CV er ikke en form for poengopptjening, der man kan føre opp at man har så og så mange poeng i regnskapsføring eller så og så mange poeng i markedsføring også telles disse poengene og den som har flest vinner jobben. En CV brukes for å vise den potensielle arbeidsgiveren hvilken kompetanse man har opparbeidet seg som kan være relevant for den jobben man søker, og man kan føre opp all relevant arbeidserfaring, enten den er lønnet eller ikke. |
|
|
|
|
|
#275 |
|
weird
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Jeg tok mitt funksjonshemmede barn ut av barnehagen da det viste seg at de ikke ga ham det han trengte. Jeg leste spes.ped., bestilte private veiledningstimer hos logoped og jobbet med det han trengte å jobbe med (i det offentlige ble han stående i logopedkø noen år til...)
|
|
|
|
|
#276 |
|
flisespikker
|
Jeg synes alt dette høres veldig flott ut, og ville helt klart satt pris på det om noen gjorde det. Når du sier at mange fulltidsarbeidende "tydeligvis" ikke verdsetter at dette gjøres, høres det ut for meg som om du snakker om dem i denne diskusjonen som sier at de ikke har egen erfaring med hjemmeværende som yter noe spesielt i nærmiljøet eller skolen - stemmer det? For det at noen sier at "jeg kjenner ingen hjemmeværende som gjør slikt" betyr jo ikke at man ikke synes "slikt" er bra, det kan jo bare rett og slett bety at det ikke er noen hjemmeværende i deres nærmiljø som stiller opp på denne måten.
Jeg synes ikke det er mange her som har gjort det. Det er mulig du snakker om andre sammenhenger.
Nei, det håper jeg da ikke.
|
|
|
#277 |
|
flisespikker
|
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Og Kie, jeg synes du og mannen din har gjort (og gjør) en fabelaktig innsats i forhold til barn, familie og venner. Hvis noen sier om dere at dere ikke "bidrar", så faller det på sin egen urimelighet. Og jeg tviler jo ikke på at det finnes mange andre (både hjemmeværende og utearbeidende) som bidrar masse til folk rundt seg, både når det gjelder ting som kunne vært regnet om til økonomisk innsats - omsorgsarbeid, barnevakt - og annet.
|
|
|
#278 |
|
Leser
|
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Blå: Du kan ikke argumentere med at vi har det bedre i Norge enn i resten av Europa. Det vil si: Du kan det, men da må du også åpne for at man i debatter om likestilling sier at i og med at det står bedre til med likestillingen i Norge enn i de fleste andre land (igjen: tror det er bedre på Island) så er det ingen vits å diskutere at det er færre kvinnelige en mannlige ledere etc
Jeg tror det som de på den "hjemmeværende siden" ønsker å diskutere er det som tilsvarer det berømmelige "glasstaket" i arbeidslivet. I teorien er det ingenting som hindrer kvinner i å bli ledere, men i praksis er ting anderledes. Jeg tenker også på en smarting (men jeg har greid å glemme nicket! :stønn: ) som her på FP lanserte begrepet "glassveggen" om dette med at menn ikke går inn i en mer aktiv rolle når det gjelder omsorgsoppgaver i hjemmet.
|
|
|
#279 |
|
weird
Nei. Jeg skrev og redigerte mens jeg var litt til og fra her, så det ble litt krassere formulert enn det var ment. Men jeg tror ikke at så mange i dette nærmiljøet heller legger merke til fordelene ved at noen velger å være hjemme. Jeg tror det generelt sett er vanskelig å få forståelse for at man utfører en jobb som også de utenfor familien nyter godt av så lenge dette ikke er en %-stilling, et organisert verv etc.
|
|
|
|
|
#280 |
|
weird
Takk.
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|