|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem mener du er intellektuell?Jeg forbinder betegnelsen intellektuell med en som er klassisk skolert, og er opptatt av akademia som helhet. En naturviter kan godt være intellektuell hvis hun/han har interesse for å se sitt eget fagområde i lys av andre områder, som f.eks filosofi.
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvem mener du er intellektuell?
Ja, det er litt sånn jeg tenker også. Og at det har å gjøre med hvordan man tenker mer enn akkurat hva (hvilket fag) man tenker på, at det mer handler om evne til å analysere og abstrahere på høyt nivå. Man trenger ikke å ha en høy akademisk grad for å være intellektuell eller "skolert" på denne måten, men de fleste jeg tenker på som intellektuelle har det - det har vel også noe med interesse og personlighetstype å gjøre. Men det er klart det er mulig å lese og tenke seg til den typen kunnskaper og analytisk refleksjon på egen hånd også. (Og så er det selvsagt på langt nær alle som tilegner seg en intellektuell måte å tenke på selv om de har lang utdannelse. Det har vel også med interesse og type å gjøre.)
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|