Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hvem mener du er intellektuell?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-07, 22:50   #1
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvem mener du er intellektuell?

Jeg forbinder betegnelsen intellektuell med en som er klassisk skolert, og er opptatt av akademia som helhet. En naturviter kan godt være intellektuell hvis hun/han har interesse for å se sitt eget fagområde i lys av andre områder, som f.eks filosofi.
Ifølge Sartre er en intellekuell en som er opptatt av det som ikke angår ham

Gammel 11-10-07, 07:23   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem mener du er intellektuell?

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Jeg forbinder betegnelsen intellektuell med en som er klassisk skolert, og er opptatt av akademia som helhet. En naturviter kan godt være intellektuell hvis hun/han har interesse for å se sitt eget fagområde i lys av andre områder, som f.eks filosofi.

Ja, det er litt sånn jeg tenker også. Og at det har å gjøre med hvordan man tenker mer enn akkurat hva (hvilket fag) man tenker på, at det mer handler om evne til å analysere og abstrahere på høyt nivå. Man trenger ikke å ha en høy akademisk grad for å være intellektuell eller "skolert" på denne måten, men de fleste jeg tenker på som intellektuelle har det - det har vel også noe med interesse og personlighetstype å gjøre. Men det er klart det er mulig å lese og tenke seg til den typen kunnskaper og analytisk refleksjon på egen hånd også. (Og så er det selvsagt på langt nær alle som tilegner seg en intellektuell måte å tenke på selv om de har lang utdannelse. Det har vel også med interesse og type å gjøre.)

Med å være lite intellektuell eller uintellektuell tenker jeg på å være lite interessert i boklig og teoretisk kunnskap, og i å se på ting fra et analytisk eller prinsipielt perspektiv. Sånn sett kan man vel også si at alle som har noe teoretisk og boklig utdannelse/skolering er "intellektuelle", det kommer an på hvem man sammenligner med.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:19.