Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Feirer dere halloween?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-07, 13:40   #11
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Jeg respekterer at andre velger å ikke delta i denne skikken. Jeg har heller ikke behov for å forsvare meg, men jeg gjør meg noen tanker om hvordan dette fungerer i min verden. Rent logisk.
Vi bor i Oslo, men selv her vi bor har jeg ganske god oversikt over naboer og naboers barn. Her fungerer det veldig enkelt slik at hvis vi deltar, da gir vi også. Det vil si vi må bidra litt til andres moro, for at våre barn skal få ta del i moroa. Hvis ikke blir det litt som å delta på spleisefest uten å ta med noe. Slik tenker jeg hvertfall.

Hvis vi, som noen av våre naboer med barn, velger å ikke delta, synes jeg heller ikke vi kan sende avgårde ungene våre for å delta. Jeg tror også det hadde blitt litt leit for våre barn hvis de gikk rundt, mens det var kjent blandt de andre barna at vi ikke ga noe som helst ved vår dør Det er hvertfall en situasjon jeg ikke ville satt dem i.

Vi har også valgt å bli med barna av sikkerhetsmessige årsaker, men vi stiller oss ikke sammen med dem ved døra. Dette er deres greie, men min femåring kan ikke gå alene langs veien i mørket. Så enkelt er det. Ved at vi er med passer vi også på å lære dem noe rundt skikken. Ikke ringe på mer enn en gang, gå pent videre også hvis de ikke får noe og likevel si "ha det bra". Gå rundt med godt humør, og det er veldig mange av de eldre som synes det er så koselig! En ifjor spurte om de ikke kunne ta en sang også, og det gjorde de villig vekk
Er utelyset av, eller det er mørkt i huset går man videre. Som regel ringer man på der det bor andre barn, som også deltar.

Ettersom vi i tillegg lager en fest ut av det, er det ikke det å gå rundt som er viktigst. Vi har jo litt godter på festen også. Vi har heller ikke kjøpt inn spesialeffekter, men pynter med lys, høstblader osv.

I utgangspunktet startet vi tradisjonen etter ønske fra min niese og nevø, så jeg hadde ikke den helt store planen bak dette. Men nå velger jeg å se det slik at vi velger å delta, men da helhjertet.

Yngstejenta vår ble jo også født på Halloween, 31 oktober Så for oss er det uansett en festdag!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.