Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Feirer dere halloween?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-07, 14:40   #1
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Jeg respekterer at andre velger å ikke delta i denne skikken. Jeg har heller ikke behov for å forsvare meg, men jeg gjør meg noen tanker om hvordan dette fungerer i min verden. Rent logisk.
Vi bor i Oslo, men selv her vi bor har jeg ganske god oversikt over naboer og naboers barn. Her fungerer det veldig enkelt slik at hvis vi deltar, da gir vi også. Det vil si vi må bidra litt til andres moro, for at våre barn skal få ta del i moroa. Hvis ikke blir det litt som å delta på spleisefest uten å ta med noe. Slik tenker jeg hvertfall.

Hvis vi, som noen av våre naboer med barn, velger å ikke delta, synes jeg heller ikke vi kan sende avgårde ungene våre for å delta. Jeg tror også det hadde blitt litt leit for våre barn hvis de gikk rundt, mens det var kjent blandt de andre barna at vi ikke ga noe som helst ved vår dør Det er hvertfall en situasjon jeg ikke ville satt dem i.

Vi har også valgt å bli med barna av sikkerhetsmessige årsaker, men vi stiller oss ikke sammen med dem ved døra. Dette er deres greie, men min femåring kan ikke gå alene langs veien i mørket. Så enkelt er det. Ved at vi er med passer vi også på å lære dem noe rundt skikken. Ikke ringe på mer enn en gang, gå pent videre også hvis de ikke får noe og likevel si "ha det bra". Gå rundt med godt humør, og det er veldig mange av de eldre som synes det er så koselig! En ifjor spurte om de ikke kunne ta en sang også, og det gjorde de villig vekk
Er utelyset av, eller det er mørkt i huset går man videre. Som regel ringer man på der det bor andre barn, som også deltar.

Ettersom vi i tillegg lager en fest ut av det, er det ikke det å gå rundt som er viktigst. Vi har jo litt godter på festen også. Vi har heller ikke kjøpt inn spesialeffekter, men pynter med lys, høstblader osv.

I utgangspunktet startet vi tradisjonen etter ønske fra min niese og nevø, så jeg hadde ikke den helt store planen bak dette. Men nå velger jeg å se det slik at vi velger å delta, men da helhjertet.

Yngstejenta vår ble jo også født på Halloween, 31 oktober Så for oss er det uansett en festdag!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 15:03   #2
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Emm: Veldig fint svar.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 15:19   #3
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi bor i en gate i Oslo vi også men i denne gaten er det svært få små barn. Dette er et dyrt strøk og det bor mest familier som har bodd her i flere år fra før prisene steg så veldig...
Faktisk bare naboen i umiddelbar nærhet men de flyttet i påsken.
Derfor var det så merkelig at det i fjor kom så mange på døren vår. Virket som om foreldrene gikk gatelangs for at barna skulle få mest mulig godteri... Vi kjente iallefall ingen av de. Ikke foreldrene heller...
Men altså, vi kjøper inn godt spesiellt til dette men trodde jo ikke det skulle komme så mange og så mange i slengen.
Om vi skulle gått Halloween så ville jeg holdt meg til de nærmeste naboene iallefall.

Og en annen ting, da jeg og broren min og etpar venner gikk julebukk i romjulen så gikk vi jo kun til de vi kjente godt og fikk komme inn i stuen til de fleste og synge en sang. Så fikk vi en sjokoladebit eller en julekake.

De som går halloween stikker jo bare en pose eller kurv mot deg når du åpner døren og gjør ingenting annet...... er det meningen de skal synge, eller??!

Gammel 20-10-07, 20:34   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Ikke ringe på mer enn en gang, gå pent videre også hvis de ikke får noe og likevel si "ha det bra".

Jeg får litt vondt i mammahjertet, kjenner jeg. Ser for meg glade barn ikledd flotte kostymer på godteritur, og jeg ser for meg grinebiterne som møter dem i døråpningen. Ingen blide og imøtekommende voksne der nei, bare kyniske voksne som bare tenker penger og USA. Barna gir vel døyten i pengene, det er ikke det som er i fokus hos dem.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:27.