|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Glamorøs
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Slik beskriver Bina situasjonen jeg har tatt utgangspunkt i (min utheving):
|
|
|
#82 |
|
Ustabil
|
Glitter: du tolker i hytt og pine. Når jeg bruker STORE BOKSTAVER så er det et uttrykk for at man snakker høyt, strengt og bestemt. Ikke for brøling.
Ut i fra det tolket jeg så grusomt som at du ville gått, ja. Eller var det bare en tom trussel? Det er jo vaffal effektivt... |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Glamorøs
|
Hvis du hadde lest skikkelig så ville du sett at det var et svar til kinoeksempelet ditt.
|
|
|
#84 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
#85 |
|
Epikur
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesÅ bære vekk eller holde fast er da noe annet enn å røske i armen? Jeg har båret ungen ut, jeg har holdt henne fast, og ja; det har gått en kule varmt hos oss også, men det skjer sjelden. Man er nødt til å ha dialog i bunnen for å kunne benytte dialog som korrektiv. Man kan ikke begynne å snakke med barnet når det oppfører seg dårlig/ikke adekvat. Man må snakke mye med ungen ellers også, rose bra adferd og gjøre det lønnsomt å være grei. At Lykkeliten tror at harmoniske unger som samarbeider positivt er kuet er vel en ren beskyttelsesmekanisme og fungerer vel som et halmstrå?
|
|
|
#86 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Når ein har den kommunikasjonen i botnen kan det ofte vere nok med blikk-kommunikasjon også for å roe ned ein vanskeleg situasjon. Fysisk straff eller "røsking" trur eg ville ha vore direkte destruktivt for den vidare kommunikasjonen heime hos oss... |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Hva prøver du å antyde?
|
|
|
#89 |
|
Epikur
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesJeg har en harmonisk unge MED temperament. Vi har det livat hjemme og det er helt klart meningsutvekslinger. Ikke alle unger er like utagerende i uttrykket, heller. Men at en unge er rolig, betyr ikke at den er kuet.
|
|
|
#90 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesJeg skjønner meg ikke helt på tolkningene dine, Lykkeliten. Jeg tar hvert fall utgangspunkt i binas eksempel (det samme gjorde vel Kasia?) når jeg sier at jeg aldri har opplevd utagerende oppførsel lik den bina beskriver i innlegget sitt:
... jeg kjenner meg ikke igjen i dette, nei. At du tolker det annerledes, er din sak, men neimen om det er det samme som:
Det går jeg ikke med på. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Epikur
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesJeg har heller aldri opplevd at mitt barn har oppført seg i nærheten av slik bina beskriver. Svært få andre unger heller. Man må jo ha gjort veldig dårlig forarbeid for å få slik oppførsel?
|
|
|
#92 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eller så kan det vere andre årsaker som t.d. sjukdom. Eg har opplevd liknande type oppførsel frå eit familiemedlem, men han har ein diagnose som gjer at sosialt samspel/spegling ikkje har den samme læringseffekten som hos vanlege born. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesJeg sier ikke at rolige unger er kuet, jeg sier unger uten reaksjoner, trass eller sinne virker apatiske eller kuet. Hvis vi ser bort ifra hvordan vi tolker scenariene til Bina, så mener jeg at unger som oppfører seg dårlig ute ikke akkurat er uvanlig, og at det gjerne skjer når det minst passer. Da mener jeg at å ta en unge i armen og prate strengt ikke er fysisk avstraffing. Men jeg mener at ørefik og slag er det.
Det er bedre å vere lita og tøff, enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!) Gutt 2002 og jente 2005 Sist redigert av Lykken : 26-10-07 kl 15:37. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Epikur
|
Ja, det er jo også et aspekt.
|
|
|
#95 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#96 |
|
Walking in the air
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Knallbra poeng!
|
|
|
#98 |
|
Nek er allrighte dyr
|
|
|
#99 |
|
Borte
|
Det var eksemplet jeg tok utgangspunkt i ja, rett før jeg mistet bakkekontakten. Jeg syns det hørtes rimelig ekstremt ut, og etter å ha lest redegjørelsen fra Bina om at dette barnet i det konstruerte eksempelet utagerte fordi han var så glad (!) og at barn gjør slikt, så skjønner jeg jo at jeg verken har bakkekontakt eller en normal unge.
|
|
|
#100 |
|
Ustabil
|
Det store problemet her er at du tror at det bare er "krakilske" unger - i betydningen sinte, utagerende - som kan lage sirkus på offentlige steder. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|