Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-07, 00:22   #12
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle2074991.ece

Jeg vet ikke hva jeg synes. Det vil si, jeg tror kanskje jeg synes det er greit med en Hamsunplass. Han fikk jo tross alt nobelprisen i litteratur. Samtidig er det litt kleint, ettersom vi kjenner til hans nazisympatier. Hva synes du?

Jeg synes dette er helt uproblematisk, og begynner å bli smålei de som mener at nazisympatisører ikke fortjener å bli husket for noe annet enn sine feiltrinn.

En helt annen diskusjon for øvrig, men jeg synes det offentliges behandling av tyskerungene etter krigen er en skamplett som i forhold gjør Hamsuns handlinger til en ubetydelig parentes. Men det er nå engang slik at seierherrene skriver historien, og da dekkes egne feil over ved å overdrive betydningen av fiendens handlinger.

Det er på sin plass å kritisere Hamsun for hans standpunkter, men hvor mye vekt skal man tilegne sympatiene til en mann i Hamsuns tilstand? Han var nesten 81 år gammel da krigen startet, og ble også rammet av flere hjerneslag under krigen. Jeg synes vi skal vise storsinn og la forfatterskapet til en av Norges største forfattere telle mer enn en gammel manns politiske sympatier.

Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:00.