Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-07, 17:11   #61
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja, jeg har noen forslag.

Barnehagen bør lage en liste over nødvendige klær:

lue, 2 - 3 par votter, hals eller skjerf, genser i ull eller fleece, bukse i ull eller fleece, varme sokker, regntøy, støvler, dress, vinterstøvler

Denne lista bør distribueres til foreldrene sammen med en oversikt over nødvendig skiftetøy:

truse, sokker, strømpebukse / longs, trøye, genser, bukse

Og så gjør man med yttertøy som med annet tøy: heng lapp på plassen til barnet og si "Frida trenger flere votter"

Så bør barnehagen gjøre til rutine at alle barn fra 2 år og oppover i hovedsak kler på seg selv. Vanlig innebukse bør tas av, og så er det på med "standard-laget" bestående av bukse og genser i ull eller fleece. Så er det lue og dress eller regntøy. Og hva de skal ha (dress eller regntøy) er de ansattes avgjørelse.

Vi måtte til slutt fjerne cherroxene fra barnehagen og bare ta med på ekstra våte dager. For de ansatte syns det var så "praktisk" at ungene kunne få på støvlene selv, og likte ikke goretex med borrelås, for da måtte de hjelpe ungene.

Dessuten bør barnehagen lage seg enkle rutiner ved påkledningen. Først instruere ungene i å gå på do og ta av innebukser, og i mellomtiden kan en voksen finne fram klær til første pulje. For ja, ungene bør deles i puljer. Alle i garderoben på en gang blir kaotisk. De voksne bør unngå å hjelpe enkelte barn alt for mye, for da mister de oversikten og ser ikke at lille Ole drar regnbuksa på med bare truse under.

Hjelpe barna med votter og fotstrikker, og hjelpe de som er for små til å få på seg selv. Ellers overvåke mest av alt.

Veldig gode forslag, vi gjør alt det derre,(vi lager forresten ikke liste, men alle foreldrene får en muntlig liste på foreldresamtalene i starten, samt at det gjentaes på hvert eneste foreldremøte og vi snakker med hver enkelt foreldre der barna mangler klær) problemet er at altfor mange foreldre ikke følger opp hva barna bør ha med seg. Nå skal det sies at vi har veldig få klager på den påkledninga vi gjør, vi kler litt på etter prinsippet, bedre å kle på mer etterhvert enn at barna går rundt å svetter. Det jeg syns er mest frustrerende er alle de foreldrene som ikke klarer å få med støvler, regnklær, luer, votter osv. Jeg får av og til en følelse at foreldrene ser på oss som tryllekunstnere som fikser det meste.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 17:25   #62
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Barnehagen til storesøster er veldig flinke. De sier fra hva de ønsker av dresser(høst/vinter) og regntøy. De er nøye med at alle har på seg passe. De liker fleece bedre enn ull har jeg forstått, men etterhvert blir vel ull bedre.

Tulla blir passer godt på siden hun har barneleddgikt og hun er aldri kald. Hun er en frysapinne!

Idag ble hun kald på føttene da de var ute. Da fikk vi beskjed om at hun skulle ha med seg tynne ullsokker. Hun hadde på seg tynne ullsokker og det lå flere i kurven hennes. Lurer på om de informerte feil pappa, jeg?

Gammel 02-11-07, 17:37   #63
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke noe eget kurs i påkledning

Og noen ganger har vi vikarer inne, som kanskje er litt uerfaren og gjør noen feil. Er mennesker som jobber i bhg også

Men, jeg håper uansett foreldre sier i fra når de er misfornøyde med påkledningen. Foreldre kjenner barna best ift hvordan de er og (varm/kald) - og kan gi beskjed hva som passer deres barn, for det ER forskjeller ute og går der.. og maaange ulike ønsker, tanker og meninger

Men barn skal jo ikke være våte og kalde.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 19:28   #64
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

En kald , regnfull , blåsete dag jeg hentet 5-åringen min i bhg, hadde hun tynt regntøy med vanlige klær under. Jeg troppet opp med liste til pedleder neste dag, over hva hun MÅ ha på seg når hun skal ut.

Han unnskyldte seg med at 5-åringene kledde på seg selv.

Men helledussen da....de må jo få veiledning av de voksne, da!

Gammel 02-11-07, 22:22   #65
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vanskelig å kle seg og ungene nå.
Det er kaldt og surt, samtidig skinner sola og det er vått i gresset.

Målet er at alle skal ha på seg det som er riktig den dagen.

Hvilken dress er tykk nok ...
hvilken dress er tynn nok ...
hvilken dress er vanntett ...

Noen barn har ullundertøy og en dress med ordentlig fòr, hals og en lue som sitter ordentlig på og ordentlig fottøy.
Der ligger det som regel også alternativer i hylla.
Ikke noe problem.

Noen barn kommer i barnehagen uten longs/strømpebukse, i joggesko og uten lue.
Alternativet er en uforet dress eller regntøy, joggesko eller gummistøvler.
Skiftetøyet består av fem kortermede t-skjorter og en dongeribukse.
Hva skal vi kle på?

Noen barn kommer med bomullsundertøy, akrylgenser, akryllue, votter, fleecetøy, vinterstøvler og tykk vinterdress når det er 13 grader og sol.
Dette skal barnet ha på seg uansett, fordi h*n blir så fort syk.

I dag kommenterte jeg en av femåringenes påkledning.
Ullongs og trøye, tykk fleece bukse og genser, Troll-dressen med ullforet i.
Det var det mamma hadde sagt h*n skulle ha på seg.
Hva gjør jeg da? Barnet var jo kledd for -10 grader.

Jeg ønsker meg ullundertøy og ullsokker, ull/fleecetøy, tykk og tynn dress, GoreTex eller skinnstøvler(det kan godt være med knyting, de sitter bedre på foten), ullvotter og hjelmluer, luer med øreklaffer eller knyting og ordentlig regntøy til alle barn.

Cherrox ønsker jeg dit peppern gror, sammen med nylonstrømper, glittergensere, fotballtrøyer og vanntette, stive polvotter.

Gunnistøvler med ullsåler og ullsokker er like varmt

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 22:27   #66
gullet
stille

gullet sin avatar

gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen barn vil ikke kle på seg, noen klarer seg flott selv, menn trenger og bruker lang tid, noen tisser på seg, og noen krever mer tid og hjelp enn andre i garderobesituasjonen.
Jeg kan ikke bare overse det, og garderobesituasjonen er ikke statisk, men varierer fra dag til dag. Avhengig av min dagsform og av ungenes dagsform.

Og det kreves litt annen påkledning for å være ute i to-tre timer, enn når man skal gå fra bilen til butikken.

Gammel 02-11-07, 22:33   #67
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har opplevd storebror med ullundertøy, bukse, genser, fleecebukse, tykk ullgense rog regntøy i mange plussgrader. Han var gjennomvåt på kroppen. Dette gjentok seg flere dager. Jeg fikk til slutt avdelingsleder til å kjenne på ryggen hans. Nå har de tatt bekledning opp på basemøtet, sa hun til meg.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 22:43   #68
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skjønner at det er veldig vanskelig for de ansatte om ikke foreldrene har riktitg utstyr, og tilstrekkelig med skift liggende i barnehagen.

I vår barnehage opplever jeg dem som veldig flinke å vurdere hva ungene skal ha på seg. Og det er utfordrende nok å treffe i Bergen hvor vi ofte har 4 årstider i løpet av en barnehagedag

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 22:52   #69
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hvertfall riktig tøy i sekken.

Sitat fra bhgansatt på torsdag; Iben var våt fra topp til tå, men det gjorde ikke noe, hun har jo alltid godt skiftetøy med seg.

Gammel 02-11-07, 22:54   #70
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Er det? Har aldri prøvd og klarer ikke helt å forestille meg at det holder i 2 plussgrader og slapsevær.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-07, 23:30   #71
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Høres kjent ut !

I går hentet jeg vesla på 2 år med vinterdress, ullundertøy, hel ulldress og tykk fleecejakke. Lurer på hva de skal ta på henne når det er -7 ?

Gammel 02-11-07, 23:39   #72
gullet
stille

gullet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Er det? Har aldri prøvd og klarer ikke helt å forestille meg at det holder i 2 plussgrader og slapsevær.

Prøv!
Men det er viktig at gummistøvlene ikke er trange, ull ogl uft er det som isolerer.

Gammel 02-11-07, 23:54   #73
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Mener du at det er antallet barn som fører til at man ikke får gjort jobben sin skikkelig? Da tror jeg at jeg ville sett litt på rutinene.
I vår garderobe var det forresten bare max seks stykker av gangen. De kledde på seg i puljer, og det burde være relativt greit å få kledd på det antallet 4-5 åringer de riktige klærne. Iallefall når man har lagt det frem, har gitt beskjed x antall ganger og barnet faktisk evner å kle på seg selv.

Da synes jeg at du selv burde prøve noen dager i en barnehage, siden du tydeligvis er verdensmester på det området.

Gammel 03-11-07, 00:05   #74
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjalleballe, her.

Da synes jeg at du selv burde prøve noen dager i en barnehage, siden du tydeligvis er verdensmester på det området.

Hehe, jeg har faktisk jobbet i en barnehage.

Gammel 03-11-07, 00:08   #75
Marge

Marge sin avatar

Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Prøv!
Men det er viktig at gummistøvlene ikke er trange, ull ogl uft er det som isolerer.

Skal prøve, men selv blir jeg kald på beina i den kombinasjonen, men støvlene mine er litt trange og jeg blir kald nesten uansett hva jeg har på beina.

Gammel 03-11-07, 00:09   #76
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker meg ullundertøy og ullsokker, ull/fleecetøy, tykk og tynn dress, GoreTex eller skinnstøvler(det kan godt være med knyting, de sitter bedre på foten), ullvotter og hjelmluer, luer med øreklaffer eller knyting og ordentlig regntøy til alle barn.

Cherrox ønsker jeg dit peppern gror, sammen med nylonstrømper, glittergensere, fotballtrøyer og vanntette, stive polvotter.

Vet du hva jeg ønsker meg. Personale som våger å si rett frem hva de foretrekker. Og så konkret som mulig, ikke halvvagt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 00:12   #77
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Viking sine vinterstøvler, i slekt med cherrox, er jo rett og slett enestående.

Gammel 03-11-07, 00:15   #78
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det kunne jammen noen trengt. Jeg har tre unger på tre forskjellige avdelinger i samme barnehage, og det er bare helt utrolig noen gang hva de klarer å få til ang. påkledning.

Men det hadde virkelig noen foreldre hatt godt av også.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 00:18   #79
Marge

Marge sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Viking sine vinterstøvler, i slekt med cherrox, er jo rett og slett enestående.

Ja, men akk så dyre når man skal ha gore-tex sko i tillegg. Kanskje verdt å teste ut støvletipset.

Gammel 03-11-07, 00:18   #80
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Vet du hva jeg ønsker meg. Personale som våger å si rett frem hva de foretrekker. Og så konkret som mulig, ikke halvvagt.

Men er det ikke foreldres ansvar og skjønne/vite hva slags klær barnet trenger i barnehagen?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:50.