Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff fra Mims myter om barnevernet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva føler du i forhold til barnevernet?
Jeg er glad de finnes 186 79,83%
Jeg synes de er skumle 17 7,30%
Jeg ville benyttet dem selv UTEN problemer dersom jeg trengte det 53 22,75%
Jeg ville synes det var et nederlag å selv måtte ha hjelp derfra 85 36,48%
Jeg ville synes det varen skam å selv måtte ha hjelp derfra 27 11,59%
For meg ville hjelp fra dem ville være siste utvei 69 29,61%
De har ingenting med å blande seg inn i familielivet til mennesker 1 0,43%
(Ekstra-spørsmål):Jeg kjenner noen som har hatt positiv erfaring med barnevernet 90 38,63%
(Ekstra-spørsmål):Jeg kjenner noen som har hatt negativ erfaring med barnevernet 63 27,04%
(Ekstra-spørsmål):Jeg kjenner ingen (som jeg vet om) som har vært i kontakt med barnevernet 66 28,33%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 233. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-07, 17:00   #1
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff fra Mims myter om barnevernet

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror du leser Kies innlegg veldig annerledes enn meg.

Jeg er forøvrig helt enig med Kie, slik jeg oppfatter henne.

Det er akkurat slik du skriver her de fleste tenker. At det å kontakte barnevernet er noe man gjør når man ikke lenger greier å ta vare på barna sine. Når det virkelig er fullstendig krise, når man ikke har noe nettverk, når man er helt ute av stand til å ta vare på barna, og barna lider nød.

Og slik jeg leser Kie er det jo akkurat dette hun snakker om. Dette med "oss" og "de andre". For vi er jo flinke foreldre. Vi har ingen grusomme kriser som setter barna våre i fare. Og de som kontakter barnevernet (eller helst blir kontaktet av barnevernet) må det jo være noe galt med? De må jo være ressurssvake dophuer, ansvarsløse, ha psykiske problemer - ett eller annet må det jo være? Eller?

Og den stigmatiseringen gjør at ingen av oss har lyst til å bli barneverns-objekter.

Jeg snakker bare utifra meg selv. At jeg håper at jeg ikke havner i en sånn situasjon at jeg ikke klarer å ta vare på barna mine. INGEN ønsker vel det???

Kan du komme med eksempler på hvorfor man trenger kontakt med barnevernet, hvis det ikke er fordi man er i krise og/eller ikke klarer å ivareta barna på en eller annen måte?

Og, nei, jeg har ikke sagt at man må være dophue eller i psykisk ubalanse for å trenge hjelp!

Sist redigert av Go\jenta : 06-11-07 kl 17:18.
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 17:15   #2
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Kan man forresten ikke få lov til å være glad for at man får hjelp av nettverket sitt, uten å bli beskyldt for å stigmatisere de som bruker barnevernet?

Jeg har noen i familien som er alene med flere barn, og har en tøff hverdag. Hun klarer seg fordi hun får masse hjelp i hverdagen av familie og venner.

Er det negativt? Er det ikke fint at nettverk bryr seg om hverandre, og hjelper de som har det vanskelig?

Betyr det nødvendigvis at man ser ned på de som ikke har nettverk, eller foretrekker å få hjelp fra barnevernet?

For meg så virker det som om barnevernet er sjeleglade for alle der ute som hjelper hverandre i hverdagen. Dersom alle nettverk hadde sviktet, hadde vel barnevernet fått altfor mye å gjøre!

Gammel 06-11-07, 22:07   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Jeg snakker bare utifra meg selv. At jeg håper at jeg ikke havner i en sånn situasjon at jeg ikke klarer å ta vare på barna mine. INGEN ønsker vel det???

Kan du komme med eksempler på hvorfor man trenger kontakt med barnevernet, hvis det ikke er fordi man er i krise og/eller ikke klarer å ivareta barna på en eller annen måte?

Og, nei, jeg har ikke sagt at man må være dophue eller i psykisk ubalanse for å trenge hjelp!

Har du ikke lest eksemplene hennes? Et flott og reflektert innlegg av Kie, og du klarer å lese det som et angrep på deg personlig. Les innleggene hennes flere ganger med annet sinn, så skjønner du kanskje hva hun mener.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 23:13   #4
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Har du ikke lest eksemplene hennes? Et flott og reflektert innlegg av Kie, og du klarer å lese det som et angrep på deg personlig. Les innleggene hennes flere ganger med annet sinn, så skjønner du kanskje hva hun mener.

Jeg blir provosert av å bli tillagt holdninger til barnevernet som jeg ikke har, og som hun mener fører til at folk som trenger hjelp ikke vil ta kontakt med bv, fordi de føler det skambelagt.

Bare for å avklare det:
Jeg mener IKKE at det er skamfullt å kontakte barnevernet!

Jeg vil gjøre det selv i framtiden, dersom jeg skulle få behov for det.
Men jeg holder fast på at jeg håper at jeg slipper å søke hjelp i forhold til våre egne barn i framtiden. (Ikke fordi det er skamfullt å trenge hjelp fra bv eller andre, men fordi jeg ikke ønsker drastiske endringer i vår\min livssituasjon)

Jeg er helt enig med Kie i at det er ressursfullt og at det viser stor styrke av foreldre som selv søker hjelp. Det er kjempeflott! Fint at barnevernet har mange tilbud til ulike grupper i samfunnet. Kanskje de burde bli flinkere til å formidle disse tilbudene rundt om kring? Jeg tror ikke mange vet om dem.....dersom mange kun forbinder negative ting med barnevernet, må jo bv selv ta noe av skylden for dette. Det hadde vært fint å høre mer om de positive historiene og tiltakene bv har. Da hadde det kanskje vært lettere å ta kontakt med dem også.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:57.