Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?
Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.
Ja, alle kan gjøre feil, men jobber man i barnehage skal man henges for det. (... og det er i tillegg, selv om det ikke er brukt i denne tråden, mange som synes det er ok å kalle oss tanter. )
Jeg tør dessuten påstå at majoriteten av de som jobber i en barnehage har barnas beste i mente og er interessert i å gjøre en god jobb. Selvfølgelig finnes det unntak, men det gjør det i alle bransjer. Det vil alltid være noen som har havnet på feil hylle.
Og dette er i grunnen typisk for den holdningen jeg møter hos barnehageansatte både i barnehagen vår og blant andre jeg kjenner. Det er ingen her som har kalt deg for "tante" - men man blir jo fristet når du først nevner det. Det er ingen her som har sett ned på deg eller tror at du er ute etter å gjøre barna vondt. Men vi er ikke villige til å dyrke deg som en gud, og akseptere alt du gjør, aldri stille kritiske spørsmål og alltid fortelle deg hvor flink du er. Det finnes en mellomting. Alle yrkesgrupper, uten unntak, må tåle at andre mener noe om det de gjør, stiller spørsmål og kanskje til og med er uenige. Hvorfor skal barnehage"TANTER" skånes fra dette? Hvorfor skal dere leve i en vernet verden hvor alle skal stryke dere med hårene?
Det er ingen som påstår at dere ikke ønsker barnas beste - men JEG påstår at mange ganger går det over stokk og stein i barnehagene, de ansatte har ikke oversikt, og bryr seg ikke nevneverdig heller. I stedet for å høre på det foreldrene har å si (det er jo fortsatt foreldrenes barn, vet du) og kanskje skrive det ned hvis det blir for mye, så bruker man energien sin på å gå inn i offer-rollen "stakkars meg for ingen verdsetter meg og de kaller meg sikkert tante også". Denne taktikken har jeg møtt i barnehagen noen ganger, og ingenting dreper dialog så effektivt som når den ene parten går i offer-rolle.
|