Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Det tror jeg også, men jeg kan fremdeles ikke se at det er noe argument mot å nevne noe om fornuftig påkledning under utdannelsen? Det er da ikke nødvendigvis slik at alle som foreslår at kanskje et kjapt kurs eller lignende kunne være en god idé, med det insinuerer at barnehageansatte jevnt over gjør en slett jobb. Kanskje man (sjokk og vantro!) kanskje til og med mener at nettopp fordi de barnehageansatte helt sikkert ønsker å gjøre en så god jobb som mulig, burde de være glad for konstruktive forslag om hvordan man kan sikre bedre at barna får riktig og funksjonell påkledning. Og jo bedre informert de ansatte er, jo større mulighet har de for å hjelpe de foreldrene som trenger det, til å velge bedre klær og bedre sammensetninger for barna sine. Jeg synes det er unødvendig mange som går i forsvarsposisjon i tråden, i forhold til de innspillene som har kommet.
Og hvis ideen om å si noe om påkledning (og, for den del, helsevurderinger eller kosthold) under førskoleutdanningen er så innmari teit, kunne jeg godt tenke meg å høre hvorfor. Jeg har aldri vært borti denne typen utdannelse i det hele tatt, og aner ikke hvor mye (hvis noe) "praktisk barnestell" man lærer (eller burde lære).
Dersom du har lest hva jeg har skrevet tidligere i denne tråden ser du at jeg ikke er imot at "det nevnes noe fornuftig om påkledning" i utdannelsen og at jeg også forteller at fornuftig påkledning var et tema i fys.fos da jeg tok utdannelsen. Jeg er i mot at det skal ta en stor plass i utdannelsen, forlaget om en egen halvårsenhet er rett og slett latterlig. Og etter min mening også en nedvurdering av det arbeidet som gjøres i barnehagen.