Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fireåring innestengt på kott (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-07, 15:13   #41
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fireåring innestengt på kott (Dagbladet)

:hulker:

Jeg har ikke ord.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 16:26   #42
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Barnevern er sammen med en hel rekke andre områder i kommunene som er lovpålagte oppgaver - og hvor kommunen MÅ finne dekning, koste hva det koste vil. Det er heller ingen tvil om at hvis barnevernet hadde vært på hjemmebesøk og sett det som politiet så - så ville de foretatt umiddelbar omsorgsovertagelse. Det ville ikke vært spørsmål om penger da.

Vel. I en perfekt verden bina, men slik er det ikke, desverre. Barnevernet har sine budsjetter og de skal ikke overskrides. Derfor blir økonomiske overveielser noen ganger satt foran barnets beste. Det gir seg for eksempel utslag i at barnevernet ønsker å være mer en sikker på at de har en sterk sak før de går for omsorgsovertakelse, og at ikke de beste tiltakene for det enkelte barn blir valgt. Gode tiltak koster ofte mye (eller rettere sagt alle tiltak koster mye). En institusjonsplass koster ofte mellom 4500 og 8000 kroner i døgnet.
Det er den tøffe virkeligheten.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 16:30   #43
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og den tøffe virkeligheten er omtrent slik også:

"Barna lever i en hjemmesituasjon som er så vond... du har ikke fantasi til å forestille deg hvilke overgrep foreldrene gjør mot dem - så fælt klarer du ikke tenke..." (Faktisk samtale.)

Barnevernet søker så om å ta omsorgen for barna - og ja, de kan ikke bare komme og kidnappe ungene, de må søke fylkesretten om dette.

Dagen i fylkesretten kommer. Barnevernet er sikker på å få ta omsorgen, de har jo 100 grusomme ting mot foreldrene, og bevis på dette...

Barnevernet taper på alle punkter i fylkesretten, og barna blir ført tilbake til foreldrene.

Det er mye som mangler for at verden er perfekt - spesielt innen barnevernet, desverre.

Sist redigert av Inagh : 14-11-07 kl 16:39.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 16:37   #44
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inagh du beskriver helt klart vikeligheten, Det skal enormt mye til for å ta omsorgen fra foreldre og det selv om de beviselig gir elendig og skadelig omsorg ovenfor sine barn. Det er ikke skadelig nok, enda.

Gammel 14-11-07, 16:43   #45
Left
Passiv

Standard

Sv: Fireåring innestengt på kott

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Det kan være så mangt, for eksempel alvorlig psykisk sykdom, rus problemer, manglede empati og omsorgsevne fordi de har vært utsatt for grov omsorgssvikt selv eller gjerne alle disse tingene i en lite heldig kombinasjon.

Jeg skjønner jo at det er sånne ting som ligger til grunn, men jeg forstår det ikke.
Og 15000 for et liv verre enn for en hund er vel i minste laget. Jeg får vondt i magen.
Antakelig får de en tur på avrusning, og omsorgen tilbake.

Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 16:58   #46
Raggsokk
:egendefinert:

Raggsokk sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: On the otherside
Raggsokk har et hav av muligheter foran seg
Standard

Leste vg mens jeg spiste frokost idag.. Måtte legge fra meg både avisen og maten mens jeg fikk hentet meg inn igjen. Det grep meg hardt om hjertet, og tanken på at det var tilfeldig at de fant han. Grusomt!!

Gammel 14-11-07, 17:02   #47
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg skjønner jo at det er sånne ting som ligger til grunn, men jeg forstår det ikke.
Og 15000 for et liv verre enn for en hund er vel i minste laget. Jeg får vondt i magen.
Antakelig får de en tur på avrusning, og omsorgen tilbake.

Det vil nok ikke holde med en tur på avrusning i denne saken.

Når det gjelder foreldrene til de barnevernsbarna jeg kjenner har jeg ingen problemer med å forstå at ting ble så jævlige som de ble. Disse foreldrene har selv opplevd de grusomste ting og de familieforholdene de har vokst opp med er ofte værre en det de selv har gitt sine barn. Dette i kombinasjon med psykisk sykdom og rus gir svært dårlige forutsetninger for at de skal makte å gi sine barn et minimum av det barna trenger. Det er (i de aller,aller fleste tilfeller) ikke snakk om at de gjør dette mot barna sine i ren ondskap, men fordi de ikke kan bedre eller makter bedre. De gjør så godt de kan ut fra sine begrensede forutsetninger. Det gjør det hele dobbelt så trist.

Gammel 14-11-07, 17:16   #48
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Det vil nok ikke holde med en tur på avrusning i denne saken.

Når det gjelder foreldrene til de barnevernsbarna jeg kjenner har jeg ingen problemer med å forstå at ting ble så jævlige som de ble. Disse foreldrene har selv opplevd de grusomste ting og de familieforholdene de har vokst opp med er ofte værre en det de selv har gitt sine barn. Dette i kombinasjon med psykisk sykdom og rus gir svært dårlige forutsetninger for at de skal makte å gi sine barn et minimum av det barna trenger. Det er (i de aller,aller fleste tilfeller) ikke snakk om at de gjør dette mot barna sine i ren ondskap, men fordi de ikke kan bedre eller makter bedre. De gjør så godt de kan ut fra sine begrensede forutsetninger. Det gjør det hele dobbelt så trist.

Det som er dobbelt trist er at dette ikke ble fanget opp da foreldrene fikk dette barnet. Det burde ikke vært så vanskelig å forutse at det kunne gått galt??

Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 17:22   #49
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg forstår alt som er virkeligheten, men med hjertet mener jeg at rusproblemer alene bør være grunn til umiddelbar omsorgsovertagelse. Hvem i rus kan seriøst (serriøst) ta vare på barn? Barnevernet har hatt møte med foreldrene på kontoret, men det er liksom ikke grunn nok til å gå videre inn. Jeg vil nesten ikke skjønne, etter å ha lest sånt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 17:31   #50
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne saken har versert i avisene her i et par uker, da rettssaken startet.
Etter hva jeg har lest, så ble han funnet tilfeldig av politiet, da de var ute på et annet oppdrag i nærområdet. Helt tilfeldig, altså, at politiet kom på overraskende besøk og fant ut av de faktiske forhold.
Tidligere hadde barnevernet gått inn med tiltak som gratis barnehageplass og busskort slik at foreldrene kunne komme seg dit med han. Barnehagen hadde visst sendt meldinger til barnevernet, bl.a. om at det luktet av gutten.

Og som det er sagt tidligere i tråden, alle møter med barnevernet foregikk på barnevernets kontor. Jeg antar at det var for vanskelig for dem å kjøre ut av sentrum for å besøke hjemmet

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 18:09   #51
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Denne saken har versert i avisene her i et par uker, da rettssaken startet.
Etter hva jeg har lest, så ble han funnet tilfeldig av politiet, da de var ute på et annet oppdrag i nærområdet. Helt tilfeldig, altså, at politiet kom på overraskende besøk og fant ut av de faktiske forhold.
Tidligere hadde barnevernet gått inn med tiltak som gratis barnehageplass og busskort slik at foreldrene kunne komme seg dit med han. Barnehagen hadde visst sendt meldinger til barnevernet, bl.a. om at det luktet av gutten.

Og som det er sagt tidligere i tråden, alle møter med barnevernet foregikk på barnevernets kontor. Jeg antar at det var for vanskelig for dem å kjøre ut av sentrum for å besøke hjemmet

Og vanskelig for barnehagen å oppdage at han var traumatisert og satt langt tilbake i utvikling, går utifra at det var mange varsellamper som lyste.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 18:14   #52
Frantzen
Passiv

Standard

Barnevernet bøtelagt

Dette er penger som burde komme gutten tilgode

Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 18:16   #53
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Nå får barnevernet en bot på 100 000 for blant annet denne saken. Jeg blir ikke enig med meg selv om jeg synes det er riktig. Er det en straff for barnevernet? Eller straffer det bare dem som trenger hjelp men kanskje ikke får det pga pengemangel?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 18:18   #54
Frantzen
Passiv

Standard

Problemet skyves uansett nedover. Det er det som er det triste.
Jeg har ikke hørt om noen kommuner som har gode ressurser og regjering og storting må snart ta ansvar!

Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 18:27   #55
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Nå får barnevernet en bot på 100 000 for blant annet denne saken. Jeg blir ikke enig med meg selv om jeg synes det er riktig. Er det en straff for barnevernet? Eller straffer det bare dem som trenger hjelp men kanskje ikke får det pga pengemangel?

Der sa du noe. Tåpelig.

Gammel 14-11-07, 18:28   #56
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Der sa du noe. Tåpelig.

Sa jeg noe tåpelig?

*litt sensitiv i dag*

Gammel 14-11-07, 18:35   #57
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sa jeg noe tåpelig?

*litt sensitiv i dag*

Nei, det var ikke du som var tåpelig. Det var straffen.

Gammel 14-11-07, 18:36   #58
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En fryktelig trist sak, virkelig ille. Stakkars lille menneske.

Barnevernet kan umulig ha gode nok arbeidsforhold og langt fra nok ressurser. I et tilfelle jeg kjenner på nært hold, ble barnevernet kontaktet mens barnet faktisk ennå var i mors mage, med et ønske om at moren skulle følges tett opp og vurderes om hun var skikket til å ta vare på et barn i det hele tatt. Selv med så tidlig varsling, ble jentungen seks år før barnevernet hentet henne.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 18:36   #59
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Standard

Der sa du noe. Tåpelig.

Sa jeg noe tåpelig?

*litt sensitiv i dag*

Zol du sa ikke noe tåpelig, du sa derimot noe klokt. Det som var tåpelig var nok det at det er barna som vil lide under mindre ressurser (igjen).

Gammel 14-11-07, 18:37   #60
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Nei, det var ikke du som var tåpelig. Det var straffen.

Men hva hadde vært passende reaksjon mot barnevernet da?

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.