Sv: Jeg ammer min 7-åring!
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Så jeg blir ganske opprørt av at man kaller amming en incestuøs handling! Da burde det jo være det for de små barna også?
Jeg mener at om en handling er et seksuelt overgrep eller ikke er avhengig av hvordan den svakeste parten opplever relasjonen. Teknisk sett er det ikke noen forskjell på voldtekt, sex og elskov. Det vil derimot oppleves helt forskjellig.
På samme måte er det med seksuelle overgrep. En mor som ammer barnet sitt kan godt oppleve en seksuell lystfølelse ved diingen (og det er det en del som gjør) uten at det er incest. På samme måte som en mann kan få ereksjon av å ha et barn i fanget - det er heller ikke et seksuelt overgrep. Det blir først et seksuelt overgrep hvis barnet ikke ønsker denne kontakten.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna
Men incest???
Jeg mener at incest handler først og fremst om å ikke kjenne igjen andre mennesker sine grenser og derfor trampe over dem. Jeg mener også at det handler om å ikke kunne sette seg inn i barnet sitt ståsted (ref. Tor Erling Staff som mener at barn kan ha stor glede av seksuell omgang med voksne.)
Amming kan selvfølgelig være et overgrep mot barnet. På samme måte som det å aldri kunne låse baderomsdøren kan være det. På samme måten som det å intimvaske barnet "for lenge" kan være det. Så hvor går grensen? Grensen går etter min mening der barna setter den.
Jeg tror mange med små barn har vanskelig for å innse at barna etterhvert ønsker en avstand til foreldrene. Men de gjør det.