|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortJeg synes faktisk dette er veldig, veldig vanskelig. Jeg synes aldri en mann kan pålegge en kvinne å beholde barnet sitt.
|
|
|
#2 |
|
Prøver så godt jeg kan :)
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() |
Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abort
Men hvis mor plutselig vil være mamma hva vil da skje med far som gleder seg over å på hel tid ha et lite barn og styre på med? Dette da hvis dem gpr fra hverandre. Så lenge mor har hatt et stabilt liv selv om hun engang ville ta abort (hvor mange har ikke vært der en gang, ikke jeg men det finnes mange som ønsker den "løsningen"). Uansett i over 90 % av alle saker der omsorgsperson og foresatte skal bestemmes vinner mor. Hvor sterkt står far da i saken? En gravid er en vandrende hormonbombe ofte, og har mange tanker hele tiden. Skulle et valg hun ville tidlig i svangerskapet henne hennes evne til å ta vare på barnet, hvis det nå var elsket å ønsket? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortUtrolig vanskelig problemstilling(er) og så mange forskjellige situasjoner og faktorer som spiller inn.
|
|
|
#4 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortTinetoff m. flere har sagt det meste.
Har man one night stands må man vel for svingende klare å passe på prevansjonen selv, hvis man ikke vil ta eventuelle konsekvenser av det. Det er bare dumskap å stole på den andre partens pillebruk. Avgjørelsen om man er klar til å bli far tar mannen når han velger å hoppe til køys med noen uten å bruke kondom. For øvrig beskytter ikke p-piller mot kjønnssykdommer og annen dritt, men det er vel en annen diskusjon. Sist redigert av Kaija : 23-04-09 kl 22:03. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nek er allrighte dyr
Uenig. Man kommer ikke unna at det er lureri og høyst umoralsk å fortelle noen at man bruker prevensjon uten å gjøre det. For meg blir det svært teoretisk og lite virkelighetsorientert å si at man er klar for å bli far fordi man stoler på det sexpartneren sier.
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Det er absolutt veldig umoralsk å si at man bruker prevensjon når man ikke gjør det. Det er likevel dumt av menn å ikke bruke kondom ved one-night-stands. (Spesielt hvis de ikke ønsker seg barn med den aktuelle partneren.)
|
|
|
#7 |
|
Nek er allrighte dyr
Det er dumt, spesielt med tanke på kjønnssykdommer, men dersom man tror en kvinne bruker f.eks p-piller eller spiral så kan man velge å stole på at sjansen for graviditet er rimelig liten. Om det er dumt, er en annen sak. Men dette har vel med om man faktisk skal gå rundt å tro at kvinner generelt er ute etter å lure noen til å bli far. Så skeptiske er det jo mange som ikke er, og burde heller ikke være nødvendig. Hvorfor skal en kvinne lure seg til å bli mor ved å tvinge på noen farsskap.
|
|
|
#8 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Selv om det er lureri, og høyst umoralsk, mener du vel ikke at kvinnen skal straffes for det ved enten å tvinges til abort, eller å tvinges til å bære frem et barn hun ikke ønsker?
|
|
|
#9 |
|
Nek er allrighte dyr
Vanskelig vanskelig…jeg forstår at kvinnen uansett må bestemme selv til syvende og sist, det har jeg også skrevet i mitt første innlegg. Men følelsemessig forstår jeg ikke at noen velger å bære fram et barn i en slik situasjon.
|
|
|
#10 |
|
WF: Sausnebbet
|
Jeg er enig i at det er galt og umoralsk å si at man bruker prevansjon hvis man ikke gjør det, selvfølgelig. Men alle er ikke så vanvittig moralske, er de vel? Og folk man har tilfeldig sex med kjenner man ikke nødvendigvis godt nok til å bedømme moralen til. Derfor mener jeg det er dumskap å ikke ta ansvaret selv i en slik situasjon, uansett. Det kan bli barn av sex, det vet de fleste. Det er et ansvar man tar på seg når man velger å ligge med noen, selv om mange lukker øynene for det. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Det er jo ingen som kan hindre mannen i å uttale seg, selvfølgelig. Og i de fleste tilfeller vil det være rimelig for kvinnen å høre på hva han sier og tenke over det før hun bestemmer seg. Men "til en viss grad medbestemmelse" - hva mener du egentlig med det? Mener du bare at kvinnen bør ta litt hensyn til hva han mener? (Det er jo ikke akkurat medbestemmelse, det er bare et fromt ønske om at noen skal bry seg om hva han sier.) Eller mener du at han rent faktisk, i noen tilfeller, skal ha rett til å bestemme om kvinnen skal ta abort?
|
|
|
#12 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg mener det du sier, det er rimelig at kvinner hører hva han sier og at man så langt det er mulig prøve å bli enig om avgjørelsen. Men som sagt, det fungerer vel best i et parforhold, ikke ved en one night stand o.l.
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Selvfølgelig er det best om folk blir enige om en så viktig avgjørelse.
|
|
|
#14 |
|
Nek er allrighte dyr
Litt feil ordvalg. Et eksempel; jeg ble gravid med mannen før vi hadde vært sammen et år og før vi flyttet sammen. For oss var dette et "uhell" og lite planlagt. Vi var litt i sjokk og var jo såpass tidlig i forholdet at vi ikke visste om dette holdt. Mannen min ble veldig glad og var veldig klar for å bli far. Jeg var litt mer usikker, men ønsket i utgangspunktet ikke abort. Dersom han hadde reagert annerledes og absolutt ikke ønsket dette, så hadde jeg faktisk vurdert abort, fordi jeg synes han hadde mye å si i denne saken…rettferdig etter min mening.
|
|
|
#15 |
|
Utenlands
![]() ![]() ![]() ![]() |
Signerer Skilpadda. |
|
|