Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Boikott Israel

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-07, 10:05   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boikott Israel

Nei det ville ikke falt meg inn å boikotte Israel. Konflikten Israel/Palestina er såpass sammensatt at jeg syns man skal være forsiktig med å boikotte den ene siden uten at man vet ganske mye om hva det er som skjer der nede.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 10:07   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg boikotter israelske varer så langt jeg kan.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 11:03   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Nei det ville ikke falt meg inn å boikotte Israel. Konflikten Israel/Palestina er såpass sammensatt at jeg syns man skal være forsiktig med å boikotte den ene siden uten at man vet ganske mye om hva det er som skjer der nede.

Det er derfor jeg ikke boikotter ja. Jeg vet for lite om dette, og synes det er tungvint å sette seg inn i.

Gammel 26-11-07, 11:31   #4
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er derfor jeg ikke boikotter ja. Jeg vet for lite om dette, og synes det er tungvint å sette seg inn i.

Konflikten har interessert meg i mange år. Jeg mener selv jeg har veldig god oversikt, men jeg får meg allikevel ikke til å boikotte israelske varer selv om deres fremferd mot palestinerne til tider er forkastelig. For det første rammer ikke en boikott av israelske varer det militæret og regjeringen (i hvert fall i svært liten grad). For det andre begås det også så mange avskylige handlinger fra palestinernes side at jeg ikke godtar den ensidige offermerkelappen noen ønsker å sette på palestinerne.

Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 12:42   #5
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Signerer den!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 12:49   #6
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Nei absolutt ikke.

Syns det blir teit å legge frem kun en side av en sak. Det er nok ikke så enkelt som du vil ha det til Azi.

Gammel 26-11-07, 13:19   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Syns det blir teit å legge frem kun en side av en sak. Det er nok ikke så enkelt som du vil ha det til Azi.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det er teit å legge fram kun en side av en sak dersom det er den siden man kjenner til, eller har valgt å sympatisere med. Det er jo noe som gjøres nesten konsekvent ellers i livet, man framlegger sin side av saken. Man kan selvsagt diskutere om hvorvidt det er lurt å sette seg inn i hele saken, og all dens kompleksitet før man tar en avgjørelse på hva man synes.

Jeg føler at jeg har for liten kunnskap på området, men har en ganske klar formening om at min sympati i størst grad ligger hos palestinerne. Jeg har ikke aktivt gått inn for boikott ved å sette meg inn i hva slags produkter som innføres fra Israel, men boikotter nok litt ubevisst allikevel. Det er ikke Jaffa-appelsiner jeg først griper fatt i når jeg er i butikken nei.

Gammel 26-11-07, 17:01   #8
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det er teit å legge fram kun en side av en sak dersom det er den siden man kjenner til, eller har valgt å sympatisere med. Det er jo noe som gjøres nesten konsekvent ellers i livet, man framlegger sin side av saken. Man kan selvsagt diskutere om hvorvidt det er lurt å sette seg inn i hele saken, og all dens kompleksitet før man tar en avgjørelse på hva man synes.

Jeg føler at jeg har for liten kunnskap på området, men har en ganske klar formening om at min sympati i størst grad ligger hos palestinerne. Jeg har ikke aktivt gått inn for boikott ved å sette meg inn i hva slags produkter som innføres fra Israel, men boikotter nok litt ubevisst allikevel. Det er ikke Jaffa-appelsiner jeg først griper fatt i når jeg er i butikken nei.

Ordet teit ble brukt i mangel av et annet ord. Dumt er kanskje bedre?

Jeg syns det er stor forskjell på dette og hvordan man fremlegger private saker. Klart jeg forteller min side av en sak som omhandler meg, jeg klarer ikke være helt objektiv på noe som er meg så nær.

Gammel 26-11-07, 17:13   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ordet teit ble brukt i mangel av et annet ord. Dumt er kanskje bedre?

Jeg syns det er stor forskjell på dette og hvordan man fremlegger private saker. Klart jeg forteller min side av en sak som omhandler meg, jeg klarer ikke være helt objektiv på noe som er meg så nær.

Jeg skjønner hva du sier. Samtidig tenker jeg at dette temaet kan oppleves nært for noen. Enten ved at man selv har opplevd situasjoner som kan minne om f.eks palestinerne eller israelernes situasjon, eller ved at man kjenner noen som er direkte innvolvert. Selv har jeg liten oversikt over hva som skjer i Israel, men allikevel tillater jeg meg å mene noe (om enn ikke veldig bastant). Det er mange ting som påvirke at jeg mener noe uten at jeg egentlig vet så mye. Måten ting fremstilles i media, hva jeg lærte på skolen, litt snik-kikking på Evangeliesenteret-TV osv.

Gammel 26-11-07, 18:43   #10
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Nei absolutt ikke.

Hvorfor er det teit å legge en side av en sak? Jeg kjenner den siden og vil faktisk ikke høre noe annet svada som kommer i fra Israel.

Det var dobbelt så mange palestiner i Palestina da Israel tok over. Hvorfor tror du så mange som boikotter Israel?

Det er rett og slett utrolig urettferdig hvor mye USA skal gi av våpen og tank og alt mulig til Israel og dem bruker nærest alt det på Palestiner. Mens palestinene har stein og hjemmelagte bomber å komme med.

Hvorfor er det ingen i verden som våger å hjelpe Palestiner og gi dem noe våpen slik at dem også kan krig med æren i behold. Mest av alt er jeg imot all krig og elendig. Har jo flyktet i fra det selv. Men skal man først krige så er det virkelig rart at verden kun ser på og ikke gjør noe med det. Når alle ser hvordan Palestiner kriger og hvordan Israel gjør det med hva slags våpen og bomber og tank.

Det er virkelig synd i de uskyldige som må lide pga alt dette. Både i fra begge statene. Men det er Palestinene som jeg støtter og det kommer jeg til å forsette så godt jeg kan framover!

Det er langt i fra teit å legge fram det jeg tror på.

Gammel 26-11-07, 19:14   #11
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Hvorfor er det teit å legge en side av en sak? Jeg kjenner den siden og vil faktisk ikke høre noe annet svada som kommer i fra Israel.

Det er rett og slett utrolig urettferdig hvor mye USA skal gi av våpen og tank og alt mulig til Israel og dem bruker nærest alt det på Palestiner. Mens palestinene har stein og hjemmelagte bomber å komme med.

Enig, man må da kunne fronte en sak. Særlig en så utrolig velbegrunnet sak. Og det er vestens ansvar at det har blitt som det er, fordi det var FN som opprettet staten Israel i sin tid.

Og ja, det utrolig urettferdig at Israel skal kunne kjempe med alle midler og kalle det rettmessig krig, mens smågutter som kaster stein på vestbredden kalles terrorister. Er det verre å sprenge seg selv utenfor et kjøpesenter enn å bombe et boligområde?

Jeg har israelske venner, og har vært og besøkt dem, og vet at det er mange som er enige med meg der også og tror på en fredelig løsning. Men jeg boikotter altså allikevel.

Det verste med Israels eksportvirksomhet er kanskje appelsiner og sånt som er utrolig vannkrevende å dyrke. De stjeler vannet fra de palestinske områdene for å sløse bort på appelsindyrking, det verste er at det lønner seg ikke engang, appelsinene må sponses ut på verdensmarkedet! Istedet kunne de dyrket noe som var mer tilpasset det tørre klimaet og la palestinerne få litt vann også (i dag er det mange palestinere som må gå timesvis etter vann, og kranene er ofte stengt).

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 19:23   #12
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Alle apartheid stater bør boikottes så selvfølgelig boikotter jeg Israel akkurat som jeg gjorde med Sør Afrika.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 21:35   #13
Nebbia
Passiv

Standard

En sak har alltid flere sider, og det er ikke noe galt i å kun vektlegge den ene når man gjør seg opp en mening. Men når du utgir deg for å oppsummere konfliktens historie, så må en kunne forvente at du holder deg til sakens realiteter på en mer objektiv måte.

Hvorfor er det ingen i verden som våger å hjelpe Palestiner og gi dem noe våpen slik at dem også kan krig med æren i behold. Mest av alt er jeg imot all krig og elendig. Har jo flyktet i fra det selv. Men skal man først krige så er det virkelig rart at verden kun ser på og ikke gjør noe med det. Når alle ser hvordan Palestiner kriger og hvordan Israel gjør det med hva slags våpen og bomber og tank.

Mener du virkelig dette? :hoderystende: Syria og Iran har vært både økonomiske støttespillere for både Hamas' og Fatahs millitære fløyer, men jeg synes krigføringen deres er like forkastelig som den Israel utøver ovenfor palestinerne. Å snakke om opprustning av palestinerne fordi Israel er militært overlegne blir for dumt.

Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 23:46   #14
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Det er absolutt ikke teit, men det en del av oss reagerte på var nok at du presenterte saken fra palestinsk perspektiv, som om det finnes bare en side av saken... en sannhet.

Det er veldig interessant å høre den siden du kjenner, men jeg er ikke enig i at det som kommer fra Israelsk side er bare svada. Israel består av mødre, fedre, sønner og døtre. Fornuftige og ikke fornuftige mennesker av kjøtt og blod. Mange av disse er kritiske til hvordan styresmaktene behandlet palestinerne. Disse menneskene lider også av uttryggheten. Dersom du påstår at det de kommer med er svada og ikke verdt å høre på, blir det vanskelig for meg å respektere at jeg også bør høre på deg.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 00:04   #15
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Nei, kunne ikke falle meg inn. Da er det mange som man først bør boikotte.

Hvem da, for eksempel?

Nei absolutt ikke.

Det er ikke teit å legge frem sin side av en sak. Hallo.

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

I sommer jobbet jeg endel under Norway cup på den skolen hvor lagene fra Palestina lå og skulle ligge. Legg merke til skulle ligge...........
Et lag bestående av små barn ble holdt igjen på grensa av Israel. Der ble de værende i EN UKE. TIl slutt slapp de igjennom og kom da til Norge den dagen Norway cup var ferdig.

Det er for jævlig. Tenk de skuffede barna.

Gammel 27-11-07, 10:02   #16
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

En sak har alltid flere sider, og det er ikke noe galt i å kun vektlegge den ene når man gjør seg opp en mening. Men når du utgir deg for å oppsummere konfliktens historie, så må en kunne forvente at du holder deg til sakens realiteter på en mer objektiv måte.

Mener du virkelig dette? :hoderystende: Syria og Iran har vært både økonomiske støttespillere for både Hamas' og Fatahs millitære fløyer, men jeg synes krigføringen deres er like forkastelig som den Israel utøver ovenfor palestinerne. Å snakke om opprustning av palestinerne fordi Israel er militært overlegne blir for dumt.

Bra at noen sier ting bedre enn meg. Jeg har ikke ork til å skrive lange innlegg og da er det fint at andre skriver så bra.

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Det er absolutt ikke teit, men det en del av oss reagerte på var nok at du presenterte saken fra palestinsk perspektiv, som om det finnes bare en side av saken... en sannhet.

Det er veldig interessant å høre den siden du kjenner, men jeg er ikke enig i at det som kommer fra Israelsk side er bare svada. Israel består av mødre, fedre, sønner og døtre. Fornuftige og ikke fornuftige mennesker av kjøtt og blod. Mange av disse er kritiske til hvordan styresmaktene behandlet palestinerne. Disse menneskene lider også av uttryggheten. Dersom du påstår at det de kommer med er svada og ikke verdt å høre på, blir det vanskelig for meg å respektere at jeg også bør høre på deg.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er ikke teit å legge frem sin side av en sak. Hallo.

Hvis du leste vidre så så du at jeg brukte ordet teit i mangel av et bedre ord og at jeg sier noe om personlige konflikter. I en slik sak som dette burde det være mulig å se begge sider, ikke kun den ene.

Gammel 27-11-07, 10:23   #17
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg må faktisk si meg enig i dette. Jeg har bodd der, jeg har en mor som har jobbet mye med konflikten og har inngående kjennskap til problemstillingene og jeg kjenner at det vrenger seg innvendig når jeg leser det jeg opplever som en forherligelse og rettferdiggjørelse av de overgrepene som faktisk skjer på Palestinsk side. At en side bryter menneskerettighetene er ingen unnskyldning for at den andre siden skal gjøre det samme. Israel finansieres av USA, den Palestinske siden finansieres av andre land i Midt-Østen. Det eksisterer manglende vilje på begge sider til å inngå kompromiss, selv om det også finnes moderate krefter på begge sider som ønsker å se konflikten løst. Og internt så er det mye uenighet om hva som er den beste løsningen.

Jeg syns det er forferdelig trist å se den segregeringen som Israel innføre blant annet ved å sette opp en mur og gjennom å holde Palestinere tilbake på grensen. Samtidig så bør man huske på at dette er en reaksjon som baserer seg på frykt - frykt for at nok en selvmordsbomber skal knerte en buss, en kafé eller en restaurant.

Jeg syns det er trist å se hvor skremte folk i Jerusalem er blitt, og trist å se alle millitærsperringene som ikke fantes der for 20 år siden.

Man skal også huske på at det er mange israelske arabere som er livredde for at de skal "utvises" til Palestina. Og det var senest på nyhetene på søndag et innslag om en arabisk by på israelsk side som er redde for å bli tvangsinnlemmet i Palestina. Dette er israelske statsborgere som rammes av en polarisert konflikt.

Ja, jeg ønsker å se konflikten løst, jeg ønsker at overgrepene skal ta en slutt og at det er mulig å få til en god dialog og et godt samarbeid mellom Israelere og Palestinere. Jeg tror ikke man løser denne konflikten gjennom boikott.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 10:26   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samtidig så bør man huske på at dette er en reaksjon som baserer seg på frykt - frykt for at nok en selvmordsbomber skal knerte en buss, en kafé eller en restaurant.

Nåja, det er også basert på en god del utøvelse av makt og tanken om at noen er mindre verdt en andre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 15:02   #19
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Jeg må faktisk si meg enig i dette. Jeg har bodd der, jeg har en mor som har jobbet mye med konflikten og har inngående kjennskap til problemstillingene og jeg kjenner at det vrenger seg innvendig når jeg leser det jeg opplever som en forherligelse og rettferdiggjørelse av de overgrepene som faktisk skjer på Palestinsk side. At en side bryter menneskerettighetene er ingen unnskyldning for at den andre siden skal gjøre det samme. Israel finansieres av USA, den Palestinske siden finansieres av andre land i Midt-Østen. Det eksisterer manglende vilje på begge sider til å inngå kompromiss, selv om det også finnes moderate krefter på begge sider som ønsker å se konflikten løst. Og internt så er det mye uenighet om hva som er den beste løsningen.

Jeg syns det er forferdelig trist å se den segregeringen som Israel innføre blant annet ved å sette opp en mur og gjennom å holde Palestinere tilbake på grensen. Samtidig så bør man huske på at dette er en reaksjon som baserer seg på frykt - frykt for at nok en selvmordsbomber skal knerte en buss, en kafé eller en restaurant.

Jeg syns det er trist å se hvor skremte folk i Jerusalem er blitt, og trist å se alle millitærsperringene som ikke fantes der for 20 år siden.

Man skal også huske på at det er mange israelske arabere som er livredde for at de skal "utvises" til Palestina. Og det var senest på nyhetene på søndag et innslag om en arabisk by på israelsk side som er redde for å bli tvangsinnlemmet i Palestina. Dette er israelske statsborgere som rammes av en polarisert konflikt.

Ja, jeg ønsker å se konflikten løst, jeg ønsker at overgrepene skal ta en slutt og at det er mulig å få til en god dialog og et godt samarbeid mellom Israelere og Palestinere. Jeg tror ikke man løser denne konflikten gjennom boikott.

Hvis alle grensekontrollene skyldes frykt for selvmordsbombere, hvorfor holder de da tilbake barn, skoleelever, syke og gravide?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 14:24   #20
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Enig her.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:03.