|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
villende
|
Sv: Boikott IsraelNei det ville ikke falt meg inn å boikotte Israel. Konflikten Israel/Palestina er såpass sammensatt at jeg syns man skal være forsiktig med å boikotte den ene siden uten at man vet ganske mye om hva det er som skjer der nede. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Boikott Israel
Det er derfor jeg ikke boikotter ja. Jeg vet for lite om dette, og synes det er tungvint å sette seg inn i.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Konflikten har interessert meg i mange år. Jeg mener selv jeg har veldig god oversikt, men jeg får meg allikevel ikke til å boikotte israelske varer selv om deres fremferd mot palestinerne til tider er forkastelig. For det første rammer ikke en boikott av israelske varer det militæret og regjeringen (i hvert fall i svært liten grad). For det andre begås det også så mange avskylige handlinger fra palestinernes side at jeg ikke godtar den ensidige offermerkelappen noen ønsker å sette på palestinerne. |
|
|
|
#5 |
|
Stadig underveis
Signerer den! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Boikott IsraelNei absolutt ikke.
|
|
|
#7 |
|
Ekvilist
|
Jeg kan ikke skjønne hvorfor det er teit å legge fram kun en side av en sak dersom det er den siden man kjenner til, eller har valgt å sympatisere med. Det er jo noe som gjøres nesten konsekvent ellers i livet, man framlegger sin side av saken. Man kan selvsagt diskutere om hvorvidt det er lurt å sette seg inn i hele saken, og all dens kompleksitet før man tar en avgjørelse på hva man synes.
|
|
|
#8 |
|
ekstremt trøtt
|
|
|
|
#9 |
|
Ekvilist
|
Jeg skjønner hva du sier. Samtidig tenker jeg at dette temaet kan oppleves nært for noen. Enten ved at man selv har opplevd situasjoner som kan minne om f.eks palestinerne eller israelernes situasjon, eller ved at man kjenner noen som er direkte innvolvert. Selv har jeg liten oversikt over hva som skjer i Israel, men allikevel tillater jeg meg å mene noe (om enn ikke veldig bastant). Det er mange ting som påvirke at jeg mener noe uten at jeg egentlig vet så mye. Måten ting fremstilles i media, hva jeg lærte på skolen, litt snik-kikking på Evangeliesenteret-TV osv.
|
|
|
#10 |
|
Come what may...
|
Hvorfor er det teit å legge en side av en sak? Jeg kjenner den siden og vil faktisk ikke høre noe annet svada som kommer i fra Israel.
|
|
|
#11 |
|
Walking in the air
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig, man må da kunne fronte en sak. Særlig en så utrolig velbegrunnet sak. Og det er vestens ansvar at det har blitt som det er, fordi det var FN som opprettet staten Israel i sin tid.
|
|
|
#12 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Boikott IsraelAlle apartheid stater bør boikottes så selvfølgelig boikotter jeg Israel akkurat som jeg gjorde med Sør Afrika. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
En sak har alltid flere sider, og det er ikke noe galt i å kun vektlegge den ene når man gjør seg opp en mening. Men når du utgir deg for å oppsummere konfliktens historie, så må en kunne forvente at du holder deg til sakens realiteter på en mer objektiv måte.
Mener du virkelig dette? :hoderystende: Syria og Iran har vært både økonomiske støttespillere for både Hamas' og Fatahs millitære fløyer, men jeg synes krigføringen deres er like forkastelig som den Israel utøver ovenfor palestinerne. Å snakke om opprustning av palestinerne fordi Israel er militært overlegne blir for dumt. |
|
|
|
#14 |
|
Stadig underveis
Det er absolutt ikke teit, men det en del av oss reagerte på var nok at du presenterte saken fra palestinsk perspektiv, som om det finnes bare en side av saken... en sannhet. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
saftig
|
Hvem da, for eksempel?
Det er ikke teit å legge frem sin side av en sak. Hallo.
Det er for jævlig. Tenk de skuffede barna.
|
|
|
#16 |
|
ekstremt trøtt
|
Bra at noen sier ting bedre enn meg. Jeg har ikke ork til å skrive lange innlegg og da er det fint at andre skriver så bra.
Hvis du leste vidre så så du at jeg brukte ordet teit i mangel av et bedre ord og at jeg sier noe om personlige konflikter. I en slik sak som dette burde det være mulig å se begge sider, ikke kun den ene.
|
|
|
#17 |
|
villende
|
Jeg må faktisk si meg enig i dette. Jeg har bodd der, jeg har en mor som har jobbet mye med konflikten og har inngående kjennskap til problemstillingene og jeg kjenner at det vrenger seg innvendig når jeg leser det jeg opplever som en forherligelse og rettferdiggjørelse av de overgrepene som faktisk skjer på Palestinsk side. At en side bryter menneskerettighetene er ingen unnskyldning for at den andre siden skal gjøre det samme. Israel finansieres av USA, den Palestinske siden finansieres av andre land i Midt-Østen. Det eksisterer manglende vilje på begge sider til å inngå kompromiss, selv om det også finnes moderate krefter på begge sider som ønsker å se konflikten løst. Og internt så er det mye uenighet om hva som er den beste løsningen. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Nåja, det er også basert på en god del utøvelse av makt og tanken om at noen er mindre verdt en andre.
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis alle grensekontrollene skyldes frykt for selvmordsbombere, hvorfor holder de da tilbake barn, skoleelever, syke og gravide? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
Enig her. |