Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Svenske feminister krever rett til toppløs bading

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-07, 15:46   #41
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenske feminister krever rett til toppløs bading

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Og de som sa at de ble mindre etter amming skulle hatt seg en aldri så liten lusing, det er bare tøys og tull.

Pfft.

(jeg er egentlig fornøyd med småtassene, altså)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 15:47   #42
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Kan donere 2 cuper til deg?
Sånn at du får C sånn ca, og jeg en D/E istedet for F/G.

Vil ikke ha C, det ser jeg så rar ut med. Husker med gru ammepuppene, de passer meg rett og slett ikke.

Gammel 29-11-07, 15:55   #43
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Og de som sa at de ble mindre etter amming skulle hatt seg en aldri så liten lusing, det er bare tøys og tull.

Her gjelder uttrykket "mye vil få mer". (Ikke det at jeg er plaget av for mye av det gode. )

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 15:58   #44
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Jeg tillater meg å være litt seriøs. Jeg tror at kvinners bryst for alltid er så tett knyttet opp til seksualiteten, og at Bara Bröst aldri vil kunne komme i mål med sitt manifest.

Og for meg er det helt greit. Jeg har overhode ikke noe ønske om å kunne gå barbrystet i svømmehallen, og kommer ikke til å løfte en finger for å kjempe akkurat den kampen der.

Dersom man ønsker å kjempe for likestilling mellom kjønn, bør det skje på andre (og viktigere) arenaer. Lønn, arbeidsvilkår, pensjoner og så bortetter. Det er mulig at forskjell mellom menns og kvinners bryst kan ses på som et symbol på likestilling (rett til å gå barbrystet der menn sosialt akseptert kan gå barbrystet), men argumentasjonen går ikke (enda) hjem hos meg.

Som jeg skulle sagt det selv.

Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 16:08   #45
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt eksemplar

Vedlagte bilder
Filtype: jpg bh.jpg (12,6 KB, 6 visninger)

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 16:11   #46
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det korsettet så alt for lite ut, Guniss. Ævve.

Gammel 29-11-07, 19:04   #47
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Har dette egentlig med rettigheter å gjøre? Jeg synes det virker mer som en sånn missforstått likestillingsgreie. Menn og kvinner må ikke på død og liv gjøre de samme oppgavene for å være likestilte. For meg er likestilling mye mer likeverd, og anerkjennelse av at kvinnelige kvaliteter og egenskaper er like verdifulle som maskuline. Og sånn tenker jeg litt med kroppen også, må vi ha rett til å gå med samme antrekket? Jeg ser ikke kampsaken. Kvinner er annerledes bygget enn menn, og jeg ser ikke hvordan det å flashe puppene våre skal gjøre oss mer likestilte.

Du snur jo hele problemstillingen på hodet! Dette er en veldig spesiell sak fordi det de svenske kvinnene krever er noe de færreste kvinner har interesse av å gjøre, men dette har likefullt med likestilling å gjøre. Kvinnene ønsker å bade toppløse, men får ikke lov fordi de er kvinner. Det er kjønnsdiskriminering - uavhengig av hvor idiotisk du mener saken er.

Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 19:16   #48
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Du snur jo hele problemstillingen på hodet! Dette er en veldig spesiell sak fordi det de svenske kvinnene krever er noe de færreste kvinner har interesse av å gjøre, men dette har likefullt med likestilling å gjøre. Kvinnene ønsker å bade toppløse, men får ikke lov fordi de er kvinner. Det er kjønnsdiskriminering - uavhengig av hvor idiotisk du mener saken er.

Sa jeg noe om idiotisk?

Jeg ser ikke problemet med at kvinner ikke skal få bade toppløse i offentlige bad fordi de er kvinner. Menn skal ikke få komme inn i kvinnedusjen fordi de er menn. Er de diskriminert da? Burde vi være så likestillte at vi bare har en garderobe og samdusjing?

Jeg synes det er tull å dra likestillingskampen ned på et slikt nivå som dette.

Gammel 29-11-07, 19:19   #49
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Sa jeg noe om idiotisk?

Jeg ser ikke problemet med at kvinner ikke skal få bade toppløse i offentlige bad fordi de er kvinner. Menn skal ikke få komme inn i kvinnedusjen fordi de er menn. Er de diskriminert da? Burde vi være så likestillte at vi bare har en garderobe og samdusjing?

Man trenger ikke være like for at det skal være likestilling.

Gammel 29-11-07, 19:57   #50
Nebbia
Passiv

Standard

Sa jeg noe om idiotisk?

Nå er du useriøs. Og du ser tydeligvis ikke problemstillingen heller. Likestilling dreier seg om prinsipper, ikke om sak man er enig eller uening i. Her er det snakk om kvinner som i likhet med menn ønsker å bade i bar overkropp, men de får ikke lov fordi de er kvinner. Se for deg tilsvarende problemstilling med verneplikt. De færreste kvinner kunne tenke seg å gjennomføre verneplikt (i likhet med de færreste kvinner kunne tenke seg å bade toppløse), er det da greit at de skal nektes dette også?

Jeg er enig med deg at den praktiske betydningen av denne saken er fullstendig uinteressant, men ettersom disse kvinnene krever å få bade toppløse, så går det ikke an å nekte dem dette uten å samtidig innrømme at kvinner ikke har like rettigheter som menn. For å være skikkelig tabloid, kan jeg også trekkke paralleller til burka. Hvor går grensen for hvor mye klær samfunnet krever at kvinnene skal ha på seg?

Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 20:03   #51
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det kreves vel at menn bruker badebukse, og jeg har ingen problemer med å se at pupper, samme hvor mye man argumenterer med at de har et helt annet bruksområde, sees på som noe seksuelt.

Hadde menn hatt seksuelle kroppsdeler på overkroppen, hadde de også sikkert måttet dekke seg til i svømmebassenget.

Gammel 29-11-07, 20:08   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sa jeg noe om idiotisk?

Helt enig.

Gammel 29-11-07, 20:19   #53
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er du useriøs. Og du ser tydeligvis ikke problemstillingen heller. Likestilling dreier seg om prinsipper, ikke om sak man er enig eller uening i. Her er det snakk om kvinner som i likhet med menn ønsker å bade i bar overkropp, men de får ikke lov fordi de er kvinner. Se for deg tilsvarende problemstilling med verneplikt. De færreste kvinner kunne tenke seg å gjennomføre verneplikt (i likhet med de færreste kvinner kunne tenke seg å bade toppløse), er det da greit at de skal nektes dette også?

Jeg er enig med deg at den praktiske betydningen av denne saken er fullstendig uinteressant, men ettersom disse kvinnene krever å få bade toppløse, så går det ikke an å nekte dem dette uten å samtidig innrømme at kvinner ikke har like rettigheter som menn. For å være skikkelig tabloid, kan jeg også trekkke paralleller til burka. Hvor går grensen for hvor mye klær samfunnet krever at kvinnene skal ha på seg?

Neida, jeg er ganske seriøs. Og jeg mener ikke at den praktiske betydningen av denne saken er uinteressant.

Det jeg mener er at jeg synes det er langt viktigere saker å kjempe for i likestillingens navn, og at dette er missforstått likestilling. Og nei, jeg ser ikke problemstillingen din, det har du helt rett i. Jeg synes det er mye viktigere med likeverd og anerkjennelse og respekt for ulikheter. Jeg kan fint se at lik lønn for likt arbeid er en prinsippsak, og at kvinner og menn skal få like mange sykedager i forhold til ungene sine osv. Men jeg kan ikke se viktigheten i denne saken. Rett og slett fordi det er ikke likestillingskamp på ordentlig å kreve å få flashe puppene sine i svømmehallen. Det er kleskoder på offentlige plasser, sånn er det bare. Får de lov i en offentlig svømmehall, så må de jo også få lov på andre offentlige arenaer der menn gjerne går med bar overkropp? I sentrum en varm dag, på rema, osv. Hadde du synes det var like bra tiltak om menn, i likestillingens navn, ble tvunget til å gå med badeskjorte? Det kunne jo også vært et "likestillingstiltak", - dersom man skulle tatt dette kravet på alvor.

Gammel 29-11-07, 20:26   #54
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes likeverd er et bedre ord enn likestilling. Menn og kvinner vil aldri bli like, men vi skal være verdt like mye og ha samme rettigheter. Dessuten kan jeg ikke dy meg for at jeg synes det er harry å kreve at man skal få lov til å gå toppløs i svømmehaller og lignende.

Gammel 29-11-07, 20:32   #55
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Er det forbud mot å bade toppløs da? Tror ikke det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 21:59   #56
Nebbia
Passiv

Standard

Neida, jeg er ganske seriøs. Og jeg mener ikke at den praktiske betydningen av denne saken er uinteressant.

Det jeg mener er at jeg synes det er langt viktigere saker å kjempe for i likestillingens navn, og at dette er missforstått likestilling. Og nei, jeg ser ikke problemstillingen din, det har du helt rett i. Jeg synes det er mye viktigere med likeverd og anerkjennelse og respekt for ulikheter. Jeg kan fint se at lik lønn for likt arbeid er en prinsippsak, og at kvinner og menn skal få like mange sykedager i forhold til ungene sine osv. Men jeg kan ikke se viktigheten i denne saken. Rett og slett fordi det er ikke likestillingskamp på ordentlig å kreve å få flashe puppene sine i svømmehallen. Det er kleskoder på offentlige plasser, sånn er det bare. Får de lov i en offentlig svømmehall, så må de jo også få lov på andre offentlige arenaer der menn gjerne går med bar overkropp? I sentrum en varm dag, på rema, osv. Hadde du synes det var like bra tiltak om menn, i likestillingens navn, ble tvunget til å gå med badeskjorte? Det kunne jo også vært et "likestillingstiltak", - dersom man skulle tatt dette kravet på alvor.

Den praktike betydningen av denne saken er uniteressant da det knapt nok finnes noen kvinner som ville gått toppløs i en svømmehall om de hadde hatt lov.

Jeg må bare presisere, som jeg sa i åpnngsinnlegget mitt, at det er argumentasjonen for å nekte kvinner å bade toppløs i svømmehalen som er interessant. Ikke hvorvidt dette er viktig likestillingskamp, for det er det selvfølgelig ikke. Jeg klarer ikke å se hvordan man kan nekte kvinnelig toppløsbading uten å bruke kjønnsdiskriminerende argumenter.

Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 22:06   #57
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Jeg klarer ikke å se hvordan man kan nekte kvinnelig toppløsbading uten å bruke kjønnsdiskriminerende argumenter.

Man kan ikke nekte menn å komme inn i kvinnedusjen heller uten at man bruker kjønnsdiskriminerende argumenter. Det betyr ikke at det er en likestillingssak.

Gammel 29-11-07, 22:07   #58
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

...eller kvinner å komme inn i mannegarderoben, for den saks skyld.

Gammel 29-11-07, 22:09   #59
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

...eller kvinner å komme inn i mannegarderoben, for den saks skyld.

Jupp, jeg tenkte det også, men gadd ikke skrive det. Jammen bra jeg har deg her aC.

Gammel 29-11-07, 22:10   #60
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

DM og jeg er alltid enige når det kommer til pupper.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:00.