|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ustabil
|
Sv: Om julegavenes innhold
Poenget mitt er at man skaper overforbruk fordi man pisker opp forventningene til julen. Hvis barna er vant med et gaveberg av dimensjoner, ja så fortsetter jo foreldrene med det. Og det ER ikke hvert år at barna trenger tripp-trapp-stoler, bilstoler eller nye vinterdresser. Så da må man kompensere med noe annet. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Jeg synes fremdeles det ville være mer naturlig å ta til orde for å begrense antall plastskroteleker enn for å begrense andelen nyttegaver. Og hvis barna er vant til at en rimelig andel av gavene er nyttige ting og ikke nødvendigvis ting de har "bestilt" selv, vil det kanskje dempe forventningene til "gaveberget".
Antagelig ikke, men jeg vil tro at det nesten alltid er ett eller annet noenlunde nyttig de har bruk for. Og det trenger jo absolutt ikke være noe som er like dyrt som en tripp-trapp-stol; ungene har neppe noen forventning om at "i fjor fikk jeg en nyttig ting til x tusen, da regner jeg virkelig med å få noe nyttig som er like dyrt i år!".
Neida.
|
|
|
#3 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man må da ikke det. Jeg synes det er ille om ungene tar de "nødvendige" tingene for gitt også jeg. Unger teller ikke anntallet gaver. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Borte
|
Dette virker som et ganske oppkonstruert problem. Det er tross alt ikke de tingene vi har god bruk for (feks. tripp-trapp-stoler og vinterdresser) som skaper overforbruk. Og alle barn og voksne har som oftest bruk for noe som er praktisk nyttig hvert år. Man vokser ut av og sliter ut klær og utstyr, da er det helt naturlig for meg at jul og bursdag er anledninger for foreldre og øvrig familie til å kjøpe nyttige gaver såvel som unyttige, men morsomme gaver.
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Ungene får én, og kun én, gave (hver) av oss foreldrene, og i år får Frøkna slalomski. Det hadde hun kommet til å få uansett, men jeg kan ikke skjønne hvorfor det er et argument for å ikke gi henne det til jul? Er det liksom bedre å gi henne slalomski i begynnelsen av desember, og dermed måtte kjøpe noe annet til henne til jul som hun ellers ikke ville fått? Hvordan er det med på å begrense overforbruket?
Du går med andre ord ut i fra at alle foreldre kjøper masse leker til ungene til jul, og at de som kjøper praktiske ting gir det i tillegg? Vel, som du ser av det jeg skriver over så gjelder ikke det alle. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Fortynnet
|
Sv: Om julegavenes innholdJeg prøver å gi ungene ting som er nyttige og som de blir glad for. Trenger ikke være noen motsetning i det. Jeg har aldri pakket inn vinterdresser og gitt til jul, men ellers så får de mye som vi ville kjøpt ellers, og begrenset med ting som bare er gøy og fjas. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|