Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om julegavenes innhold

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-07, 16:12   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er de som gir barnet tripp-trapp-stol eller bilstol i julegave er de som kjøper den største gavehaugen til barna sine. Mitt inntrykk er at årsaken til at mange barn må pakke opp digre gavehauger er at de får mange gaver fra andre enn foreldrene. Jeg har aldri hørt om noen som pakker inn en masse praktiske gaver for å få størst mulig gavehaug, Derimot vet jeg om barn som får digre hauger med plastleker de kan putte inn på et allerede overfylt rom.

Jeg syns også du angriper overforbruksproblemet fra en annerledes vinkel ved å påpeke at det er de nyttige gavene som skaper overforbruk. Jeg har aldri sett noen som har påpekt at dette er et stort problem blant småbarnsforeldre. Interessant.

Poenget mitt er at man skaper overforbruk fordi man pisker opp forventningene til julen. Hvis barna er vant med et gaveberg av dimensjoner, ja så fortsetter jo foreldrene med det. Og det ER ikke hvert år at barna trenger tripp-trapp-stoler, bilstoler eller nye vinterdresser. Så da må man kompensere med noe annet.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 16:19   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Poenget mitt er at man skaper overforbruk fordi man pisker opp forventningene til julen. Hvis barna er vant med et gaveberg av dimensjoner, ja så fortsetter jo foreldrene med det.

Jeg synes fremdeles det ville være mer naturlig å ta til orde for å begrense antall plastskroteleker enn for å begrense andelen nyttegaver. Og hvis barna er vant til at en rimelig andel av gavene er nyttige ting og ikke nødvendigvis ting de har "bestilt" selv, vil det kanskje dempe forventningene til "gaveberget".

Og det ER ikke hvert år at barna trenger tripp-trapp-stoler, bilstoler eller nye vinterdresser.

Antagelig ikke, men jeg vil tro at det nesten alltid er ett eller annet noenlunde nyttig de har bruk for. Og det trenger jo absolutt ikke være noe som er like dyrt som en tripp-trapp-stol; ungene har neppe noen forventning om at "i fjor fikk jeg en nyttig ting til x tusen, da regner jeg virkelig med å få noe nyttig som er like dyrt i år!".

Så da må man kompensere med noe annet.

Neida.

Gammel 20-12-07, 16:35   #3
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Poenget mitt er at man skaper overforbruk fordi man pisker opp forventningene til julen. Hvis barna er vant med et gaveberg av dimensjoner, ja så fortsetter jo foreldrene med det. Og det ER ikke hvert år at barna trenger tripp-trapp-stoler, bilstoler eller nye vinterdresser. Så da må man kompensere med noe annet.

Man må da ikke det. Jeg synes det er ille om ungene tar de "nødvendige" tingene for gitt også jeg. Unger teller ikke anntallet gaver.

Dette minner meg om en diskusjon jeg en gang hadde med en som syntes de foreldrene som tok med barn i lekebutikker og ikke lot dem få noe var forferdelige.

Akkurat som jeg synes barn bør kunne se og ønske seg uten å få, bør de også kunne få og glede seg for praktiske ting.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 21:48   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette virker som et ganske oppkonstruert problem. Det er tross alt ikke de tingene vi har god bruk for (feks. tripp-trapp-stoler og vinterdresser) som skaper overforbruk. Og alle barn og voksne har som oftest bruk for noe som er praktisk nyttig hvert år. Man vokser ut av og sliter ut klær og utstyr, da er det helt naturlig for meg at jul og bursdag er anledninger for foreldre og øvrig familie til å kjøpe nyttige gaver såvel som unyttige, men morsomme gaver.

Jeg tror som sagt at de foreldrene som gir barna et gaveberg av dimensjoner vil gjøre det uavhengig av nytteverdien i gaven. Jeg tror også at det er de samme foreldrene som dynger ned barna med gaver ellers i året. Antakelig overforbruker de så det står etter på andre områder også.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 23:56   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sportsutstyr er ikke i samme kategori som tripp-trapp-stol, bilsete og vinterdress. Et nytt akebrett eller nye ski er ikke "livsnødvendig". Men ting man som foreldre ville kommet til å kjøpe uansett, fordi barnet trenger det, det ser jeg liksom ikke poenget i å pakke inn og gi som julegave.

Jeg syns - helt for egen regning - at det er bedre å gi barnet EN gave til jul, og la den gaven inneholde noe barnet ønsker seg (eksempler i tråden her: xylofon, bok...), enn å gi barnet 5 gaver, hvorav 4 inneholder ting barnet måtte fått uansett.

Ungene får én, og kun én, gave (hver) av oss foreldrene, og i år får Frøkna slalomski. Det hadde hun kommet til å få uansett, men jeg kan ikke skjønne hvorfor det er et argument for å ikke gi henne det til jul? Er det liksom bedre å gi henne slalomski i begynnelsen av desember, og dermed måtte kjøpe noe annet til henne til jul som hun ellers ikke ville fått? Hvordan er det med på å begrense overforbruket?

Sitat:

Jeg syns det lett handler om mengden av gaver, og størrelsen på gavene. Og at innholdet blir underordnet. Det er det jeg ikke forstår. Det burde være innholdet som var viktig. Mange snakker om materialisme og bruk og kast og lære barna å glede seg over praktiske ting. Men er det ikke egentlig stikk motsatt, det mange faktisk gjør? Man kjøper og kjøper og kjøper, og alt man kjøper skal pakkes inn slik at gavehaugen nesten når til toppen av juletreet.

Du går med andre ord ut i fra at alle foreldre kjøper masse leker til ungene til jul, og at de som kjøper praktiske ting gir det i tillegg? Vel, som du ser av det jeg skriver over så gjelder ikke det alle.

Vi lar besteforeldrene ta seg av den delen av gavene som er "morsomme ting". I år ønsker Frøkna seg mest av alt en helt spesiell Barbie-dukke, og det har jeg tipset mine foreldre om, så det får hun av dem. Så lenge noen av gavene er ting som ungene ønsker seg, tror jeg neppe de tar skade av å få praktiske ting av oss foreldrene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 00:04   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøver å gi ungene ting som er nyttige og som de blir glad for. Trenger ikke være noen motsetning i det. Jeg har aldri pakket inn vinterdresser og gitt til jul, men ellers så får de mye som vi ville kjøpt ellers, og begrenset med ting som bare er gøy og fjas.

I år får tre av guttene klokke. Minstemann på snart seks får i tillegg globus, en film og et eksperimentsett. Tenåringene får (i tillegg til klokke) farget stretchlaken og fint flanellsssengetøy til 120-bredde-sengene de skal få på salget etter jul som en slags delvis julegave. Eldstemann (som er voksen) får en fin ullgenser og noen euro, siden han skal reise til Spania 2. juledag.

Kanskje litt "kjedelige" gaver fra oss i år, men jeg regner med at de får mye de blir glad for sånn alt i alt. Blant annet vet jeg at det er en ukulele i pakkehaugen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.