Sv: Julegudstjeneste i skolen
Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.
Men mitt ståsted er fortsatt at det er "ufarlig" å delta i julegudstjeneste for alle, like som det er å delta i andre religioners høytid. Åpenhet og nysgjerrighet er bedre enn å snu ryggen til.
Selvfølgelig er det ufarlig. Jeg tror ingen mener det er direkte farlig, eller at det kan føre til at barna blir hjernevaskede sektmedlemmer. Poenget er at folk må få velge selv. Det må finnes fullverdige alternativer for dem som ikke vil. Det må ikke fnyses av og les bort at folk ikke ønsker å gå i kirken og ønsker kontroll over barnets introduksjon til religionsutøvelse.
Jeg skal være med barnehagen i kirken i morgen. Det er helt frivilling, men jeg tror at Glitterbarnet kanskje vil syns det er gøy - sang og lys og greier, og jeg får hørt hvordan en barnegudstjeneste går for seg, og på det viset dannet meg en mening om jeg syns han skal få delta neste jul. Jeg syns også det er flott hvis han får være med i andre trossamfunn, både på omvisning og se hvordan seremonier foregår.
Opprinnelig lagt inn av Line*, her.
Om man er ateist, misjonerer man det da? :uvitende:
Altså: Argumenterer man for at det ikke er noe å tro på, etc?
I tilfelle ser jeg ikke forskjellen på ateistiske foreldre og kristne/muslimske eller andre for den saks skyld...
Jeg skjønner ikke helt hvor du vil? Selvfølgelig argumenterer jeg for at det ikke finnes noe gud hvis det faller seg naturlig, det er ikke noe jeg tar opp med mine kristne venner og prøver å omvende dem liksom.
Jeg blir litt oppgitt over at alle slike diskusjoner havner i " Det er jo ikke farlig å delta"-greia, og signerer alfaCharlie helhjertet.