Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julenisser eller engler?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Julenisser,engler eller ingen av delene?
Julenisser 37 35,24%
Engler 72 68,57%
Ingen av delene 10 9,52%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 105. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-07, 00:22   #7
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julenisser eller engler??

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Nisser.

Jeg er ikke religiøs, men bruker likevel en del pynt i advents- og juletida som i utgangspunktet er kristne symboler fordi de ikke bærer den typen symbolikk for meg personlig. Men akkurat englene kan liksom ikke bli annet enn et kristent symbol, så de avstår jeg fra. (Kommer ungene hjem med engler de har laga sjøl kommer jeg nok til å revurdere. )

Du tar litt feil da. Englelignende vesner er ikke noe særegent for kristendommen. Det finnes vel i de fleste religioner.

Fant et greit avsnitt

Sitat:

GUDS HOFF
Troen på engler er ikke noe spesielt kristent fenomen. Englene finnes i Buddhisme, Hinduisme, i Jødedommen og Islam - og på Jesu tid var de kjent fra gammel egyptisk religion. Fra grekerne hadde man en vingekledd gud i budbringeren Hermes. Ingen trosretning har imidlertid vært så opptatt av å systematisere troen på engler som den kristne. Troen på skytsengler lever videre også i dag. De kristne overtok jødenes engletro, der man hadde forestilt seg Jahve som en monark, omgitt av et hoff av engler, med ulik rang og oppgave. Ondskapens inntog i verden ble forklart som et opprør ved dette hoffet: Engelen Lucifer hadde trosset Gud, og ble styrtet ned i underverdenen. Englene er ofte skildret som fryktinngytende vesener, med opptil tre par vinger, og med stemmer som løvebrøl.
GABRIEL

herfra :http://www.schulze.no/juletradisjoner/engler.htm

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.