Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bakes det syv sorter til jul?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-06, 17:34   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Jeg bruker denne oppskriften, som sto i Aftenposten for noen år siden. Det er ikke meg som har lagt den ut med den grusomme bakgrunnen!!

Bare kopier teksten, så hjelper det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 18:07   #2
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg bruker denne oppskriften, som sto i Aftenposten for noen år siden. Det er ikke meg som har lagt den ut med den grusomme bakgrunnen!!

Bare kopier teksten, så hjelper det.

Tusen takk!

(Nederst på siden var det en link til oppskriften i svart hvitt...kanskje andre som har mislikt bakgrunnen også )

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 18:18   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sju sorter? Kanskje om man teller med konfekten også.

Maximilia: er det mulig å få oppskrift på aniskringlene?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 18:22   #4
Svaggen
Aktiv

Svaggen sin avatar

Svaggen er litt kul
Standard

Her bakes det lite. Pleier å ta en runde md pepperkakebaking med ungene, mest for kosen sin skyld. Og så er jeg avhengig av å ha en Delfiakake i kjøleskapet i julen, men den er det kun jeg som liker, og spiser.

Gammel 27-10-06, 18:22   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg kan finne den ikveld.

Gammel 27-10-06, 19:48   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Bestemor lagde disse kringlene hele året, men for de yngre generasjonene har det blitt en jule-ting. De er veldig fine å ha i fryseboksen, og varmes til frokost og spises med smør på baksiden. (Skal ikke deles i to som et rundstykke, det er helt feil!)
Ungene elsker disse, og de er definitivt en del av julestemningen her i huset.
Jeg lager som regel tredobbel porsjon av denne oppskriften, det blir ca. 100 kringler.

ANISKRINGLER
1/2 l melk
200 g sukker
90 g smør
100 g gjær (dobles ikke, jeg brukte 100 g gjær til tredobbel porsjon)
1 ss anis
Hvetemel til deigen er passe

................................
Smelt smøret, tilsett melken og når det er 37 grader rører du ut gjæren i litt av væsken. Rør inn sukker og anis, og mel til deigen slipper bollen. (Ikke bruk mer mel enn nødvendig!)
La deigen heve godt (min hevet i 1,5 timer igår, men mindre hadde sikkert holdt).
Del deigen opp i emner, størrelse som litt små boller. En porsjon av deigen skal bli ca 30 stk. Trill ut fingertykke pølser og bøy sammen til kringlefasong. Kringlene skal ikke bli store og tynne med to hull i når de blir stekt, hullene skal tettes igjen når de hever seg og steker, slik at du får en tykk liten kringle.
Heves ca en halvtime på brettet, så skal de steke ved 250 grader ca 8 minutter. Følg godt med på slutten, de skal ikke være for mørke.

Gammel 27-10-06, 23:15   #7
Hennie
Nybegynner

Hennie sin avatar

Hennie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Denne tråden minte meg på hvor heldig jeg synes jeg er, som slipper å bake julekaker, siden vi alltid reiser bort i julen. Men kommer nok til å bake pepperkaker da, som vi kan knaske på i førjulstiden.

Hennie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 23:34   #8
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg baker en del. Vi spiser mest julekaker i førjulstiden, det er da de er best .

Jeg baker vanligvis:

pepperkaker
hvite kakefigurer
havreflarn
sukkerkringler (en enklere versjon av berlinerkranser)
serinakaker
peppernøtter
krumkaker

julebrød
honningkake
Mor Monsen

Her i huset synes både jeg og jentene at julebaksten er hyggelig og det blir spist opp og da er det verd det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 14:42   #9
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sju sorter?! Nix; jeg jobber i Posten.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 19:53   #10
tutta
Passiv

Standard

Nei....... Har kjøpt pepperkakedeig fra Ikea i år,det er det eneste som blir "bakt". Har dessverre ikke overskudd

Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:08   #11
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Skal greie å få til 3-4 slag, men mer gidder jeg nok ikke. Hvite kakemenn, kransekakestenger pluss en eller to til (kommer til å snike til meg oppskrift herfra )

Skal prøve meg på noe konfekt i år også tenkte jeg. Brente mandler og bailys-sjokolade mååå vi ha iallfall!

Gammel 05-11-06, 20:16   #12
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her blir det dårlig med julekaker Kanskje jeg prøver meg på ett eller annet. Men jeg tror jeg skal bruke husmoroverskuddet mitt, når det dukker opp, til å gjøre det ordentlig rent og hyggelig til jul.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:34   #13
Krem
Bør lage seg en tittel selv

Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Vi har en tradisjon med kakebaking sammen min mor og barna før jul; da baker vi berlinerkranser, peppernøtter og brune stenger. Også får vi krumkaker av min manns farmor. Hjemme baker vi pepperkaker og lager pepperkakehus.

Også får vi se hva vi rekker eller får lyst til eller blir inspirert til...

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.