Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Gulv på barnerom

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-07, 22:06   #1
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gulv på barnerom

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Er det ikke anbefalt å ha varmekabler på soverom? Oppholdsrom? Det er første gang jeg hører dette, og er dermed veldig intr. i å vite mer om det. Kan du eller noen andre fortelle litt mer?

Vi ble ikke anbefalt det da vi bygget hus (7 år siden). Nå husker jeg selvsagt ikke alt hva som ble sagt, men en ting jeg husker ble sagt er at "varmt" golv fører til økt luftsirkulasjon i rommet og vil virvle opp mer støv.

Gammel 29-12-07, 22:20   #2
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi har oljet furugulv i alle soverom, og selv om vinduene står oppe og det er kaldt i rommet blir ikke gulvene isende kalde.

Gammel 29-12-07, 23:30   #3
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jo, det kan kanskje la seg gjøre. Om det ikke blir svindyrt. Og så er jeg litt skeptisk til varmekabler på barnerom. (Stråling)

Vannbårende varme. Lun fin varme.

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Oljet tregulv er lunere enn parkett.

Vi har oljet tregulv(mørkt) på barnerommene, nydelig å gå på, aldri kaldt.

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Hos oss er det også gulvkaldt. Vi har lagt parkett, og kjøpt leketepper i ull. Det er lunt og godt for barna å leke på.

Varme ville jeg ikke ha lagt i gulvet på barnerommene. Det er vel ikke anbefalt å ha i oppholdsrom (med mindre det er vannbåren varme?)

Det har jeg aldri hørt før, hverken av rørleggeren i huset her eller av elektrikerne vi kjenner og bruker/jobber med.

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Vi ble ikke anbefalt det da vi bygget hus (7 år siden). Nå husker jeg selvsagt ikke alt hva som ble sagt, men en ting jeg husker ble sagt er at "varmt" golv fører til økt luftsirkulasjon i rommet og vil virvle opp mer støv.

Økt luftsirkulasjon er positivt for innemiljøet, og er det vi etterstreber med lufteluker, ventilasjonsanlegg og resirkulasjonsanlegg.
Et lite teppe eller en rye vil samle opp mye av støvet som virvler opp.
Det er ofte støv fra oss - bla fra klærne våre som virvler rundt.
Ulltøy bla avgir mye fiber/støv.

Når det gjelder tepper er det skjedd mye de siste ti årene og tepper i dag er lettere å holde rene enn de var.
I tillegg har vi støvsugere som gjør en mye bedre jobb, så tepper er absolutt et alternativ.

Gammel 29-12-07, 23:35   #4
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Gullet - jeg tviler ikke på at du har rett. Jeg baserer meg på dårlig hukommelse, og 7 år gammel informasjon

Det er som sagt 7 år siden vi bygget, og trender og anbefalinger har helt sikkert endret seg siden den gang. Vi endte ihvertfall opp med å ikke ha kabler på noen av soverommene som ligger på grunnplan. Jeg var veldig redd for at det skulle bli veldig gulvkaldt, men vi har ikke savnet varme i gulvet en eneste gang.

Gammel 29-12-07, 23:44   #5
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi skal legge bambusgulv på barnerommet vi har i kjelleren. Veldig hardt og slitesterkt, og det er miljøvennlig. Oppå kommer vi nok til å ha et stort teppe så lenge det er mye gulvlek.

Vi vurderte teppefliser også. Enkelt å bytte en del hvis man skulle ha uhell og man kan lage artige mønster.

Gammel 30-12-07, 09:33   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for alle svar!

KOnkluderer med følgende:

-det blir ikke vannbåren varme, vi prioriterer ikke det bare for et lite utbygg
-oljet tregulv eller parkett er under vurdering. Jeg har faktisk ikke kommet på at vi bare kan ha et stort teppe midt på gulvet.
-teppefliser kan være aktuelt.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 14:26   #7
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Takk for alle svar!

KOnkluderer med følgende:

-det blir ikke vannbåren varme, vi prioriterer ikke det bare for et lite utbygg
-oljet tregulv eller parkett er under vurdering. Jeg har faktisk ikke kommet på at vi bare kan ha et stort teppe midt på gulvet.
-teppefliser kan være aktuelt.

Vi la forresten noe gummiaktig med knotter under gulvet vårt. Det skulle ta bort litt av den verste kulden. Under det mener jeg vi hadde en filtmatte også.

Gammel 30-12-07, 17:09   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noterer diverse ting man kan ha under gulvet! Takk!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 20:40   #9
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Laminat og så en lekematte oppå som kan kastes ut, støvsuges, vaskes, et.c.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:15.