Sv: Hvorfor liker du å reise?
Jeg liker å være underveis - ikke fly, egentlig, det er trangt og kjedelig, men å sitte på tog eller buss har jeg aldri greid å bli lei av. Jeg liker å gå i en ny by, traske gatelangs og se på husene og bilene og hvordan trikken ser ut, lese menyer på kafeer og kjøpe noe å spise underveis, kikke på vareutvalget i kolonialbutikken, sitte på kafe og se på folk, og kanskje shoppe litt også. Jeg liker å prøve ny mat, eller kjent mat i en ny setting eller kjente råvarer tilberedt på en litt annen måte. Jeg liker at det lukter annerledes og at det er andre fugler (eller flere ekorn) i parken, og så liker jeg selvsagt å ha fri og ikke ha annet å gjøre enn å sose rundt i byen hele dagen. Jeg liker også å bo på hotell, ja, det gjør jeg så lite at det er bare stas. Det er nydelig å komme inn på hotellet sent på ettermiddagen med hodet fullt av inntrykk og kameraet fullt av bilder, og se gjennom posene med det jeg har handlet, og hvile slitne ben mens jeg blar i kortene jeg har kjøpt, eller ta en lur før vi skal ut og spise middag. Vi pleier å bo på billige steder, og roomservice har jeg aldri forsøkt meg på, men jeg er kanskje ganske enkel, for jeg synes vi har hatt flaks med frokosten de gangene vi har hatt den inkludert i prisen, og noe annet enn frokost har jeg aldri brydd meg om å spise på hotell. Billige hoteller ligger stort sett alltid i et strøk av byen der det er lett å finne rimelig mat og god og kjapp kaffe nesten når som helst.