Sv: Roter du i klesbutikker?
Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.
Jeg har jobbet i klesbutikk i mange år, og det tar timer å rydde. Og det er frustrerende når man står og bretter klær, og så kommer en kunde og tar ut et plagg, for så å knøvle det sammen og stappe det i hylla (gjerne feil hylle) rett forran nesen din.
Har også opplevd å gå gjennom butikken, og forbi prøverommene, og fått et lass med klær slengt i armene, med beskjed om at dette passet ikke, så jeg skal ikke ha det...
Står igjen som et spørsmålstegn og lurer på hva som feiler folk da.
Dette er en holdning som jeg ikke skjønner: du er ansatt i butikken og disse menneskene er kundene dine. Hvorfor reagerer du på at de forventer at du gir dem service? Selv på billige restauranter er det en selvfølge at kelneren tar av bordet og dekker på til nestemann. Hvorfor forventer butikkpersonale at kundene deres skal rydde opp etter seg selv? Og hvorfor stå som et spørsmålstegn når kundene forventer service? Hvilken type butikk er det du jobber i egentlig?
Å bli behandlet høflig, med respekt og på en hyggelig måte, det synes jeg absolutt man kan forvente når man jobber i butikk, men å forvente at kundene gjør ryddejobben for seg, det skjønner jeg ikke hvorfor man gjør. (Jeg skjønner godt at det er hyggelig at de gjør det, men jeg skjønner ikke at det skal være forventet.)
Og jeg har jobbet som renholder, så jeg vet hvor irriterende det er når noen åpner den store glassdøra ved å legge hånden midt på glassflaten i stedet for å bruke dørhåndtaket, slik at det blir et digert fettmerke der hvor jeg akkurat har brukt en evighet på å få
det skinnende rent. Ja, det var irriterende, men jeg forventet ikke at folk skulle vaske glasset etter seg likevel.
|