Sv: Å være mor
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Electronica: selv om disse diktene ikke er på langt nær like full av klisjeer (og jeg er enig med torsk - jeg antar at diktet i hovedinnlegget er oversatt fra amerikansk) så syns jeg like fullt at diktene er meningsløse.
Hvis noen skulle skrive noe flott om det å være mor så hadde jeg foretrukket at man skrev om barnet, fremfor om seg selv. Det er alltid bedre når folk hyller andre enn seg selv.
Jeg forsøkte vel egentlig ikke å hylle meg selv, men mer å reflektere over min rolle i et annet menneskes liv. Før hadde jeg ikke en slik rolle. Ikke på samme måte. For meg var min mor svært sentral i oppveksten. Jeg var fryktelig redd for å miste henne. Nå som jeg selv har fått barn er jeg selvsagt svært redd for å miste mine barn, men også å påføre dem sorg ved faktisk at det skulle skje noe med meg. At man er viktig for sine barn er ikke et forsøk på å idyllisere noe. Det er en realitet. Selvsagt ligger det jo da forventninger om at man er snill og trygg og god. De fleste av oss forsøker jo å være det. Og et barn må ikke være født av personen. Det handler ikke om biologi. Det handler om roller. Roller i et annet menneskes liv.
Hvis man leser på forum om krise og sorg, så innebærer det også beretninger om barndom og det å miste foreldre og andre omsorgspersoner. Det har vært svært vonde for de som har opplevd det. Å ønske noen alt godt for sine barn, innebærer jo også fravær av det som er vondest: Smerte, redsel og sorg.
For meg er vel en del av tenkningen knyttet til at roller er snudd om. At eventuell risiko ikke bare gjelder meg selv og mitt liv, men også kan påvirke andre.
Sist redigert av Dronningen : 04-01-08 kl 16:50.
|