|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Medias gedigne overtramp!Jeg er så enig, DM! Jeg syns fråtsingen i andres privatliv er kvalmende. Og det forundrer meg ikke at noen kan finne på å trykke det bildet du nevner først i HI. Jeg opplever at presseetikken ofte handler mer om å forsvare pressens frihet (og plikt |
|
|
|
#2 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Medias gedigne overtramp!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Peppy!
|
Sv: Medias gedigne overtramp!Jeg tenkte over det samme i dag, da jeg så VGs oppslag om den siste Britneyskandalen. De viser da en ruset småbarnsmor som ligger på båre, og på neste bilde ser vi den ene sønnen som ligger og sover i bilsetet sitt i bilen. En uskyldig toåring som blir fotografert til forlystelse for sladrehungrige lesere, slik at vi kan få tenke "ååå, stakkars barn som har så grusomme foreldre". Gjelder ikke Vær Varsom for utenlandske mennesker på trykk i Norge? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo, VVP-plakaten gjelder også her. VG har blitt felt for PFU mang en gang på grunn av slike saker som dette. Grunnen til at de velger å trykke sånt piss er nok ene og alene; de vet det selger, og de vet at Britney Spears antakligvis ikke vil klage de inn for PFU. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ustabil
|
Jeg uthevet en setning i innlegget ditt. Det ville være helt galt dersom media kun skulle formidle historier som de som omtales selv ønsker å presentere. Da har media mistet sin funksjon. Media er viktig både som opinionsskaper og som samfunnskritiker. En fri og uavhengig presse er og må alltid være målet, og i det ligger retten til å skrive noe om noen som de selv ikke ønsker omtalt. Men det fordrer også varsomhet, og det er klart at det er vanskelig noen ganger å sette klare grenser. Det er også selvsagt at media noen ganger trår over grensene med viten og vilje, fordi de tjener penger på å selge flere aviser eller ha flere seere. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|