Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hva legger dere i begrepet "besserwisser"?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-08, 13:53   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger dere i begrepet "besserwisser"?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Husker med glede tilbake på mine lærere med sine usedvanlig lite korrekte engelskuttalelser og svaret på mine spørsmål: "det vet jeg bedre enn deg, jeg er tross alt læreren din"

De er fortsatt lærere. Hipp hipp hurra.

På barneskolen så en gang læreren seg lei på at jeg ikke fulgte med da han underviste i engelske tallord. Til slutt kommanderte han meg opp på tavla i håp om å blamere meg foran hele klassen, og bad meg stave eight og twelve. Han var grønn av ergrelse da jeg var ferdig. :hemningsløs skrytemimring fra glansdagene:

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 13:56   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Til slutt kommanderte han meg opp på tavla i håp om å blamere meg foran hele klassen, og bad meg stave eight og twelwe. Han var grønn av ergrelse da jeg var ferdig. :hemningsløs skrytemimring fra glansdagene:

Gammel 09-01-08, 13:57   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Gammel 09-01-08, 13:59   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og jeg som trodde jeg dobbeltsjekket, men iveren tok overhånd. Som sagt var dette glansdagene, og mye har skjedd siden den gang. Da ble det i alle fall riktig.

Gammel 09-01-08, 13:57   #5
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På barneskolen så en gang læreren seg lei på at jeg ikke fulgte med da han underviste i engelske tallord. Til slutt kommanderte han meg opp på tavla i håp om å blamere meg foran hele klassen, og bad meg stave eight og twelwe. Han var grønn av ergrelse da jeg var ferdig. :hemningsløs skrytemimring fra glansdagene:

Jeg fikk en gang nedsatt semesterkarakter i matematikk på videregående fordi jeg ikke hadde gjort leksene. Det ble nemlig oppdaget da jeg løste ligningene på tavla uten kladdebok når vi ble "hørt i leksene". At ligningene ble helt riktig løst, nei, det hadde ingen betydning. Ah, tenk at jeg hadde stålkontroll på slikt en gang. :gammel og sløv:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 14:14   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Gidder ikke å svare når Elinblu har skrevet akkurat det jeg også mener. Opphopning av besserwissere finner man blant barne- og ungdomsskolelærere.

Jepp. Det er ikke uten grunn at de fleste i byggebransjen gir uttrykk for å ikke ville bygge for lærere. Da får de nemlig så mange "gode" råd.

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Vil dere, utifra det dere sier her, oppfatte at en person som ved et par anledninger sier; "jeg vet at jeg er god på nettopp dette!" I en lett tone og litt latter på tungen, er en "besserwisser"?

Tør tillegge at personen har gode samarbeids- og kommunikasjonskunnskaper, men har altså ved et par anledninger gitt uttrykk for at h*n føler seg trygg på sine egene kunnskaper på enkelte områder.

Jeg ville ikke tenke på dette som en besserwisser. Det er noen områder man er bedre på enn ander og det å være klar over sine egne styrker og svakheter er da bare bra. Det er janteloven som kommer inn i bildet hvis det bare skal være lov å gi uttrykk for å kjenne sine svakheter og styrkene skal man tie stille om.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 14:17   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Her (hvis jeg mot formodning får til linken) opptrer lektoren som en klassisk bedreviter.

Sist redigert av Bluen : 09-01-08 kl 14:25.
Gammel 09-01-08, 14:40   #8
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her (hvis jeg mot formodning får til linken) opptrer lektoren som en klassisk bedreviter.

Linken funker ikke hos meg, og finner dessverre ikke lektoren på Youtube heller. Men jeg fant en annen fin Trond-Viggo sak som jeg ikke har sett før:

(Kilde: youtube.com)
. (Kanskje ikke sånn superbra, men jeg syns figuren var bra).

Gammel 09-01-08, 14:45   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Linken funker ikke hos meg, og finner dessverre ikke lektoren på Youtube heller.

NRK-linken peker feil, den viser til en reklamesnutt for Antonsen & cos nye serie. Jeg prøvde å sende e-posttips til meg selv om klippet, og de lokker med "enquete om respekt", men funker det? Åååå nei da. Hvis man søker på "enquete" i linken, burde man imidlertid finne det.

Gammel 09-01-08, 14:55   #10
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

NRK-linken peker feil, den viser til en reklamesnutt for Antonsen & cos nye serie. Jeg prøvde å sende e-posttips til meg selv om klippet, og de lokker med "enquete om respekt", men funker det? Åååå nei da. Hvis man søker på "enquete" i linken, burde man imidlertid finne det.

Fant den! Å, Trond-Viggo er en genial mann. Alle figurene i det klippet er herlige, manuset bra skrevet og mannen har en timing av en annen verden! :beundre:

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.