Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hva legger dere i begrepet "besserwisser"?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-08, 12:55   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger dere i begrepet "besserwisser"?

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Vil dere, utifra det dere sier her, oppfatte at en person som ved et par anledninger sier; "jeg vet at jeg er god på nettopp dette!" I en lett tone og litt latter på tungen, er en "besserwisser"?

Tør tillegge at personen har gode samarbeids- og kommunikasjonskunnskaper, men har altså ved et par anledninger gitt uttrykk for at vedkommende føler seg trygg på sin egen kunnskap på enkelte områder.

Nei, det er ingen besserwisser. Det skulle ikke tilfeldigvis være en person du kjenner godt?

Gammel 09-01-08, 12:59   #2
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nei, det er ingen besserwisser. Det skulle ikke tilfeldigvis være en person du kjenner godt?

Vel, det er ikke meg altså!

Jeg trekker opp dette på bakgrunn av en diskusjon jeg kom ufrivillig inn i på praksisplassen min. Jeg oppfatter ikke den aktuelle personen som en "besserwisser" og ble nærmest litt sjokkert over at ordet kom opp. Ga også uttrykk for dette. I mine ører er det helt greit at mennesker gir uttrykk for at man har styrke på enkelte områder. Det er helheten som avgjør om man er en typsik "besserwisser" eller ikke. En person som har dette karaktertrekket mangler ofte gode samarbeids- og kommunikasjonskunnskaper generelt slik jeg ser det. Og dette vedkommende er god på nettopp dette.

Gammel 09-01-08, 13:02   #3
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Det å være besserwisser handler ikke om hva man faktisk vet og kan, men hvordan man uttrykker seg.

Enten folk har peiling eller ikke er det typisk besserwisser å flagge sine meninger f.eks. slik: "Ja, dette VET jeg altså, så det trenger du ikke krangle på!". Dessuten er det også typisk besserwisser å komme med sine meninger og presentere det som fasit - og dessuten de som alltid må komme ed sine meninger - selv om de ikke er bedt om det. (F.eks. de som ikke kan la en "Hvor ofte koker dere tåteflasker"-tråd passere uten å komme med velfunderte innlegg om ammingens fordeler. Da er man besserwisser - og liker å skryte av noe man selv vet og kan.)

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 13:07   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

(...) de som alltid må komme ed sine meninger - selv om de ikke er bedt om det. (F.eks. de som ikke kan la en "Hvor ofte koker dere tåteflasker"-tråd passere uten å komme med velfunderte innlegg om ammingens fordeler. Da er man besserwisser - og liker å skryte av noe man selv vet og kan.)

Det trenger jo ikke å være at man kommer med "ubedt informasjon" fordi man liker å skryte av hvor flink man er, det kan også hende at man ønsker å hjelpe folk ved å komme med informasjon som de kanskje ikke engang vet at de trenger, eller ikke vet at finnes. (Det kan selvsagt også godt være en kombinasjon av disse drivkreftene.)

Gammel 09-01-08, 14:11   #5
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det trenger jo ikke å være at man kommer med "ubedt informasjon" fordi man liker å skryte av hvor flink man er, det kan også hende at man ønsker å hjelpe folk ved å komme med informasjon som de kanskje ikke engang vet at de trenger, eller ikke vet at finnes. (Det kan selvsagt også godt være en kombinasjon av disse drivkreftene.)

Joda, men det er noe med overdreven hjelp likevel. Nå blir dette litt på kanten i forhold til besserwissere - men eksemplet er til gjengjeld selvopplevd:

Løkskjæring. Person A har en godt utviklet teknikk for nettopp dette, men i dag skal person B skjære løk, og person A røre i grytene. Person B begynner i en HELT annen ende enn person A ville gjort. Dette resulterer i at løkbitene blir svært varierende i størrelse, og skjæringen tar vesentlig lengre tid enn når person A skjærer løk. Person A ser dette, og prøver å rådgi B: "Hvis du først skjærer fra ene siden, så snur og skjærer skiver fra andre siden, så slipper du den svære skalken". Person B ser forvirret på løken, kniven og person A, løfter på en løkbit, legger den ned igjen og skjærer med kniven. Person A kommer med flere gode råd: "Hold skivene samlet så er det lettere å få dem tynne". Person B fortsetter sin løk-skjæring, og sier mest "ja..." og ett og annet "hmm...". Til slutt greier ikke person A holde seg lengre: "Vet du, det går mye fortere hvis jeg bare gjør det!" Person A griper både løk og kniv og hakker i vei så det står etter.

Dette er unødvendig hjelp. Det er dessuten en god porsjon besserwisser i det. Og det er dessuten nedlatende.

(Og beklageligvis var jeg person A...)

Gammel 09-01-08, 14:14   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Og beklageligvis var jeg person A...)

Besserwissere har vel sjelden den type selvinnsikt, vel? Selv om de selvfølgelig mener at de har det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 14:23   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bina: Det er klart det finnes mange sånne tilfeller av "overdreven hjelp". (Men løken ble sikkert bra, da. )

Gammel 10-01-08, 10:26   #8
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Bina: Det er klart det finnes mange sånne tilfeller av "overdreven hjelp". (Men løken ble sikkert bra, da. )

Klart løken blir bra! Det er jo mitt ekspertise-felt! Og så står han der og hakker tafatt.... joda, jeg fikk så hatten passa etterpå.

Gammel 09-01-08, 13:10   #9
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det å være besserwisser handler ikke om hva man faktisk vet og kan, men hvordan man uttrykker seg.

Enten folk har peiling eller ikke er det typisk besserwisser å flagge sine meninger f.eks. slik: "Ja, dette VET jeg altså, så det trenger du ikke krangle på!". Dessuten er det også typisk besserwisser å komme med sine meninger og presentere det som fasit - og dessuten de som alltid må komme ed sine meninger - selv om de ikke er bedt om det.

Jeg skulle akkurat til å skrive et omtrent likt innlegg, men nå slapp jeg det.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:07.