Sv: Nynorsk?
Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.
...den tankegangen og argumentasjonen minner mistenkeleg om fornorskingspolitikken som vart brukt mot samane Uansett korleis du vrir og vender på det så meiner du at ditt språk er betre og meir verdt enn mitt. Treng eg gjenta at språkforskarar meiner at bokmål truleg vil forsvinne før nynorsk om språkutviklinga held fram som no?
Eg kjempar for å behalde det norske språket. Både bokmål og nynorsk. Gjer du?
Skjønnar du sjølv kva du seier her? Eg gjer det i allefall ikkje. Du meiner at du ikkje treng å underbygge påstandane dine fordi Sjølvsagt er det nokon som meiner at ikkje nynorsk er best for dei. Er det nokon som har hevda det motsette?
Argumentasjonsmessig er du på ein svært gyngande grunn her. Eg har forstått såpass som at du er for avskaffing av nynorsken, men du har ikkje gitt meg eitt argument som ein gong kan få meg til å forstå standpunktet ditt.
Problemet, Alfa, er at du VIL ikke forstå. Fordi jeg allerede i hovedinnlegget fortalte at jeg er for å avskaffe nynorsk, så greier ikke du lese innleggene mine.
Det er ingen (så vidt jeg kan se) som i denne tråden har hevdet at ett skriftspråk er bedre i betydningen mer verdifullt enn ett annet. Nå husker jeg ikke eksakte tall fra Elinblu sin tråd, men det var vel ca 75 % her på forum som har hatt bokmål som hovedmål på skolen. I tillegg viser pollen min i denne tråden at 42 % er for frivillig sidemål, og 13 % mener at nynorsk bør avskaffes.
Det hevdes gjerne at nynorsk er "folkets språk". Javel? Hvem da? Kanskje 25 % av befolkningen. Elinblu skrev et sted at det var drøyt 11 % av kommunene som har nynorsk som offisielt skriftspråk. Er det veldig vanskelig å se at "folket" faktisk foretrekker bokmål? Det er ikke bare et flertall av den norske befolkning som foretrekker bokmål, det er et STORT flertall.
Og for å ta den tafatte parallellen din til samisk: samisk er også et talespråk. Og et språk som er vesentlig forskjellig fra norsk. Nynorsk er fortsatt et skriftspråk, talemålet er de ulike dialektene. Samene ble undertrykket som en minoritet i Norge. Det ble begått grove overgrep mot dem, og det var mye mer enn språk det handlet om. De fikk ikke en gang lov til å SNAKKE samisk på skolen, for eksempel. Det å hevde at du som bruker av nynorsk er utsatt for det samme som samene ble utsatt for er både provoserende og tankeløst. Måten samene ble behandlet på ville vi i dag kalt rasisme - og er over hode ikke sammenlignbart med diskusjonen om ett eller to norske skriftspråk, og om hvorvidt opplæring i sidemål skal være obligatorisk eller ikke.
|