Sv: Brennpunkt i går (8/1-2008)
Opprinnelig lagt inn av Mams, her.
Det er klat alle vil at ens pårørende får optimal behandling.
Men målet for denne undersøkelsen var vel egentlig å finne ut hva som var optimal behandling.
Der hvor de vet grunnen til hjertestansen vil jeg tro at de følger en prosedyre de vet virker, f.eks pga overdose.
Om man tar utgangspunkt i at de ikke vet hva som forårsaker hjertestans så vil jeg tro det er der undersøkelsen gjaldt.
De har jo tatt utganspunkt i en annen undersøkelse som sier at adrenalin ikke gir økt overlevelsessjangser.
Jeg har ikke helt sanen for at det blir laget underholdning av slike undersøkelser, for media vil alltid benytte seg av en vinkling dom fremmer deres syn på saken. Ikke minst gjør saken mest spekulativ og ikke alltid vise alle sider av en sak.
Så du programmet?
Vi fulgte de med på et hjertestans hos en 30-år gammel mann med overdose. De trakk grønt kort, og ga han Narcanti. Etterpå sa lederen at var det rødt kort, hadde han ikke fått Narcanti.
Så dette gjelder ikke bare adrenalin, men ALL intravenøs behandling.
Hva om de støter på en pasient som er astmatiker, men ingen pårørende eller medisiner kan fortelle at han\hun er astmatiker,og de får rødt kort. Det kan være fatalt for pasienten.
Jeg har veldig sansen for at Brennpunkt tar opp slike saker! Ullevål benekter jo ikke det som kom frem i Brennpunkt.