Sv: Internett og spilleavhengige (Dagbladet)
Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.
Jeg synes WOW er verre enn forum da de som spiller sitte helt inne i spille og kan ikke svare i hele tatt når de holder på.
Har både familie og venner som har ødelagt mye av sitt sosiale liv på grunn av wow.
Husk på at de som spiller WoW har et sosialt liv inne i spillet. Jeg har en fetter som har spilt online rollespill siden de begynte å komme på markedet rundt år 2000. I disse årene har han byttet spill mange ganger, men han spiller fremdeles med den samme gjengen. De har et "guild" med folk fra hele verden som flytter seg fra spill til spill etter hvert som de blir lei. Han har også vært over i USA på besøk flere ganger, og hatt besøk fra USA. De arrangerte fest for noen år siden, og folk kom fra et tosifret antall land for å være med. Poenget mitt er at det selvfølgelig er galt og spille slik at det går ut over familielivet og samlivet, men det at man spiller mye trenger ikke og bety at man ødelegger sitt sosiale liv, man har et sosialt liv også inne i spillet. Og hvis man tenker etter så regner jeg med at ganske mange på FP ser på andre FP'ere som venner og bekjente uten at man nødvendigvis har truffet hverandre. Man svarer på innlegg, gir hverandre prikker og sender PM og føler etter hvert at man kjenner den andre personen. Slik fungerer det også når man spiller online spill.
En ting jeg derimot stusser på er at det beskrives at folk detter helt inn i maskinen når de spiller. Jeg har mange ganger sittet ved siden av min fetter når han har spilt (han bor vegg i vegg med min mor der vi vokste opp så jeg stikker innom når jeg er hjemme en helg), og det har aldri vært noe problem og holde en samtale gående med ham. Wow og andre onlinespill er jo ikke veldig reaksjonsbasert, du velger et monster, velger et angrep og så trenger du strengt tatt ikke og gjøre så mye mer før monsteret er dødt. Helt ulikt de skytespillene som jeg spiller, der kreves det full konsentrasjon og kjappe reflekser så jeg blir faktisk helt borte når jeg spiller. Men det fører også til at jeg ikke orker og spille veldig lenge.
|