|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har du blitt utsatt for hersketeknikker basert på kjønn, i arbeidslivet? | |||
| Nei, aldri |
|
33 | 33,00% |
| Ikke nevneverdig |
|
28 | 28,00% |
| Før, men ikke nå lenger |
|
24 | 24,00% |
| Ja, rett som det er |
|
15 | 15,00% |
| Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Jeg synes forresten at kommunestyrekommentaren var hel på jordet. Opplagt hersketeknikk, og veldig, veldig vanlig i politikk, tror jeg. Altså, i politikk tror jeg man hersker med ALLE motstandere, ikke bare kvinner. Men akkurat denne replikken var kjønnsspesifikk. Politikk er i det hele tatt makeløst skittent!
|
|
|
#2 |
|
Ustabil
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?
Og slike ting er jeg helt enig i at det er velment og litt "tyning" - og jeg mener at det bidrar til et bedre arbeidsmiljø. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kjem heilt an på settingen. Polyanna ville aldri ha brukt ein sånn kommentar for å umyndiggjere verken kvinner eller menn, og det er nettopp det som er skilnaden på velmeint flørting/erting og forskjellsbehandling/trakassering. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ustabil
|
Polyanna, Polyanna. Det handler jo ikke om Polyanna? Og selv om vi "kjenner" Polyanna og mener at hun aldri ville sagt noe for å umyndiggjøre eller trakassere noen, så kan jo den unge mannen oppfatte det slik? Hvis han IKKE kjenner Polyanna og ikke vet at hun mente det humoristisk, og ikke vet at hun kaller alle under 30 for "bare barnet". Klart han kan oppfatte det nedlatende, umyndiggjørende og ubehagelig. Kanskje hvis Polyanna er sjef at han til og med oppfatter det som hersketeknikk fra hennes side. At hun er en Tårnfrid-sjef som må hakke på alle andre, og som har behov for å markere sin posisjon overfor den unge jyplingen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Nettopp. Det er vel i grunnen litt det mange sier her også - at noe som for den som sier det er ment som en vennlig spøkefull tøysete tone kan oppfattes som nedlatende, sårende, påtrengende og til og med trakasserende av mottageren. Og at tilsynelatende helt uskyldige individuelle misforståelser (f.eks. når det gjelder hvem som skal lage kaffe eller vet hvordan printeren virker) kan regnes som diskriminering og til og med trakassering, av den som blir utsatt for det, når det blir veldig mye av det.
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Det er jo dette som gjør det vanskelig. Vi kunne jo gjort det "enkelt" og hatt det som i USA, med regler for alt. Men da blir det jo skrekkelig kjedelig (og slett ikke trakasseringsfritt heller, forresten)
|
|
|
#7 |
|
heimføing
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?I dag var jeg på besøk hos et samarbeidende firma. Mens jeg gikk gjennom lokalet ilag med sjefen der, så la han armen om skuldra mi som om jeg var en annen småjente! For pokker, jeg er nesten like gammel som han - og så går han ved siden av meg som om jeg er dattra hans. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men bina, eg tåler jo det meste frå t.d. deg, og tek meg ikkje spesielt nær av verken at du brukar nynorsk som argument mot meg tidlegare i tråden eller at du kjem med nedlatande "inn med te-skei"-kommentarar til meg. Eg synest det er unødvendig, men eg reagerer ikkje noko særlig på det. Såpass må ein nesten tåle, liksom. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns du misforstår. Er for øvrig enig med Alfa.
|
|
|
#10 |
|
Epikur
|
Hva er problemet ditt? At jeg er i stand til å sette mange enkelthendleser i sammenheng? At jeg husker hendelser og utsagn?
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Det er et godt poeng, syns jeg. Jeg tenkte på det da jeg skrev det. Jeg tror jeg ville hatt høyere terskel for å si det om en jente, rett og slett fordi det da lettere vil kunne gå inn i et mønster der man ofte blir umyndiggjort. Når det sies til en voksen (ung) mann i denne settingen så vil han sannsynligvis aldri ha opplevd lignende før. Men en dame jeg kjente godt hadde jeg godt kunnet sagt det om. Men kanskje mer kjønnsnøytralt da: "Du er jo bare barnet!". Det sier jeg jo til alle under 30.
|
|
|
#14 |
|
Dårlig husmor
|
Det kommer jo an på hvordan ting blir sagt også. Jeg har en tittel med ordet senior og har opplevd å bli møtt med "det var en ung senior" av en godt voksen mann. Det oppfattet jeg som positivt fordi han mente at jeg var kommet langt i forhold til min alder. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|