Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekser
Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.
Eg forstår ikkje heilt kva du meiner. Dersom leksene i seg sjølv er bortkasta (noko eg er heilt samd med deg i) så kan eg jo ikkje la vere å drive pedagogikk etter eiga overbevisning av frykt for at ikkje andre gjer det same.
Jeg var upresis. Det jeg mente å si var: I første trinn som jeg har erfaring med fra mitt barn er lekser unødvendige faglig sett, men jeg mener at vanen ikke er unødvendig. Det er på samme måte som å rydde, jeg prøver å piske ungene mine til å rydde selv om jeg kunne ha gjort det snarere selv, dette er jo fordi jeg ønsker at de skal få inn en rutine på å rydde. Samme med matlaging, jeg ønsker at de skal være med - og tro du meg, det er ikke fordi vi får så mye sunnere menyer eller bedre mat. - men jeg ønsker at de skal lære seg å lage mat. Lekser er etter min mening studieteknikk, og nå jeg sier senere så mener jeg mye senere. Jeg vil tro at alle er nødt til å gjøre lekser på ett eller annet stadium. For min del kom den på programmering og matematikk på ingeniørhøyskolen (og etter det slutter jeg selvfølgelig på skolen ), og da er det greit å ha studieteknikken inne. For andre kommer dette stadiumet på videregående, på ungdomskolen. Eller i arbeidslivet hvor man kanskje må prestere til et gitt tidspunkt.