Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hjelp! Strikkeoppskrift fra Nøstebarn

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-08, 21:53   #1
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp! Strikkeoppskrift fra Nøstebarn

Jeg strikker hverdagskjole fra Nøstebarn. Nå skal jeg felle av til ermhull og skjønner ikke helt hva de mener. Først skal jeg felle 6 masker på hver side, den er grei. Så står det: Fortsett å felle 3, 1, 1 masker i hver side på hver 2. pinne. Hva betyr dette? Skal jeg felle 5 masker på 2. hver pinne, og hvorfor står det da 3, 1, 1? Eller hva skal jeg gjøre?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 21:58   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! Strikkeoppskrift fra Nøstebarn

Slik jeg fikk det forklart her inne i en annen tråd betyr slik formulering at du skal felle tre masker første omgang, 1 maske neste felling og 1 maske fellingen etter det. Deretter skal du ikke felle mer.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 22:07   #3
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk! Jeg lurte på om det kunne være slik, men synes det var litt håpløst formulert. Godt å høre at du også måtte spørre.

Gammel 17-02-08, 22:16   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes fortsatt ikke det er logisk Og mistenker at den som oppfant strikkeoppskriftformuleringer hadde en dårlig dag eller bare var generelt ondskapsfull.

Gammel 17-02-08, 22:20   #5
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du strikker en pinne mellom hver felling.
3 masker, så en omgang uten felling, 1 maske, så en omgang til uten felling osv.

Gammel 17-02-08, 23:39   #6
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Enig med Tosse.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 23:41   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, er du kommet så langt? :imponert:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 08:02   #8
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg måtte også spørre om dette da jeg kom så langt på den andre lille Nøstebarnkjolen.

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg synes fortsatt ikke det er logisk Og mistenker at den som oppfant strikkeoppskriftformuleringer hadde en dårlig dag eller bare var generelt ondskapsfull.

Strikkeoppskrifter generelt er håpløse for en ingeniør. Det er så mye dårlige beskrivelser at man nærmest må være ekspert, og 100% inne i terminologien, for å forstå noe som helst. Strikkeoppskrifter er for de som kan strikke allerede, ikke for andre.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 09:07   #9
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Strikkeoppskrifter er for de som kan strikke allerede, ikke for andre.

Det er visst et særtrekk ved norske oppskrifter. Her er en artikkel om det:

http://www.knitty.com/ISSUEspring05/...nknitting.html

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 09:19   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sikker på at det ikke er str.avhengig? Jeg minnes fra mine genserstrikkedager at det pleide å stå "Legg opp 200, 190, 180 m" eller noe sånt. Men Tosses høres egentlig mer lokisk ut.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 09:25   #11
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er visst et særtrekk ved norske oppskrifter. Her er en artikkel om det:

http://www.knitty.com/ISSUEspring05/...nknitting.html

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 09:37   #12
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Sikker på at det ikke er str.avhengig? Jeg minnes fra mine genserstrikkedager at det pleide å stå "Legg opp 200, 190, 180 m" eller noe sånt. Men Tosses høres egentlig mer lokisk ut.

Da står det som regel str i parantes. F eks: Legg opp 20 (30) 40 m.

Gammel 18-02-08, 10:15   #13
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Jeg har gjort som Tosse og Zol beskrev, og det ser riktig ut.

Nå har jeg et annet spm. Det står: strikk 2 makser sammen, 1 kast. Denne formuleringen er sikkert helt grei, men jeg aner ikke hva et kast er. Hjelp! Dette er for å strikke knappehull. Kan noen forklare?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jepp, jeg var inne på tanken. Men kjolen er i fire størrelser og her var det tre tall, så det virket ikke logisk det heller.

Gammel 18-02-08, 10:36   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Nå har jeg et annet spm. Det står: strikk 2 makser sammen, 1 kast. Denne formuleringen er sikkert helt grei, men jeg aner ikke hva et kast er.

Kast er når du bare legger tråden over pinnen, altså i stedet for å strikke en maske, tar du å legger garnet løst over pinnen før du strikke neste. I neste omgang har du da et hull.

(Jeg kan mange bedre måter å lage hull på, men okei. :novise: )

Gammel 18-02-08, 10:46   #15
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Kast er når du bare legger tråden over pinnen, altså i stedet for å strikke en maske, tar du å legger garnet løst over pinnen før du strikke neste. I neste omgang har du da et hull.

Pass på å legge tråden fra forsiden og bakover, og ikke omvendt, ellers blir det ikke hull.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 14:10   #16
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Pass på å legge tråden fra forsiden og bakover, og ikke omvendt, ellers blir det ikke hull.

Det forklarer en hel del.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.