|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Jeg har mange ganger forundret meg over at det å være "guttejente" ofte blir sett på som bra, det er ei sterk, smart jente med bein i nesa. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Smugleser
|
Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Interessant tema, og jeg ser hva du mener.
|
|
|
#3 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?For noen år siden var jeg på et seminar ( jobbet da i barnehage, og seminaret var for alle kommunalt ansatte i barne-, ungdoms- og videregående skole, sfo, barnehage), hvor foredragsholederen var en svensk, moden dame med akkurat mye av dette på temaet.. Hun hadde noen gode poeng om denne "likestillingen"; så lenge man hører bemerkninger om jenter som "Sloss som en mann", eller om gutter at de "spilelr som kjerringer", vitnet dette i; følge henne; om en stagnasjon i likeverd-likestillingstenkingen... Det er ikke positivt at egenskaper/prestasjoner blir hevet frem "som en mann" allatid, mente hun. Hun mente helt klart at når en trener roper til sine spillere at de må skjerpe seg, og ikke spille som pysete jenter, så er det en veldig holdning man viser, og ikke særlig bra holdningheller....
|
|
|
#4 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Litt på siden, men alikevel viktig: |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?
Nei, det er ikke noe ideal å være som en gutt. Det er et ideal å være seg selv.
|
|
|
#6 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Du behøver ikke være "guttete" for å være det vel? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Synes du sier det bra jeg |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Det ene utelukker vel ikke det andre vel? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Kasia er veldig klok. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Jeg synes det er synd at det som er jentete ofte blir sett på som dårligere enn det som er guttete i samfunnet. Sånn at det er dumt at en gutt er jentegutt. Det er en nedvurdering av oss som kvinner, at det som er kvinnelig/jentete er dårlig. Og som guttemødre så må man ikke godta det som ligger implisitt i dette, nemlig at vi ikke skulle ha positive egenskaper å gi sønnene vår.
|
![]() |
| Emneord |
| guttejente, jentegutt, kjønnsroller |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|