Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-08, 14:30   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Synes du det er positivt at en gutt omtales som en jentegutt? Jeg er enig i at det er en viss progresjon mot kjønnsrollene blir slakkere, men ikke nok til at det blir regnet som positvt at en gutt er mer "jentete" enn det som er vanlig.

Jeg tror ikke mange vil bruke "jentegutt" som noe positivt, og heller ikke det å kalle en gutt "feminin". Til det har ordene for lenge blitt brukt negativt. Men det er da mange jeg ser som omtaler og oppfatter det som veldig positivt og sjarmerende om de har smågutter som leker med dukker, som pynter seg og kanskje også leker med sminke og neglelakk, som er kjærlige og omsorgsfulle eller som liker å lage mat. (Hva man kaller slike gutter, i den grad man kaller dem noe, er jeg mindre sikker på.)

Og det å være en barnekjær og omsorgsfull far, flink med husarbeid, glad i å lage mat, like romantiske filmer og slikt, fremstilles også som veldig fine egenskaper hos voksne menn.

Gammel 20-02-08, 14:56   #2
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skulle ønske barn kunne få være seg selv, uavhengig av kjønn. Alle er forskjellige, men allerede i barnehagen er det veldig tydelig hva som er riktig å gjøre, etter hvilket kjønn man er.

Om mine barn har villet kle seg i rødt, blått eller rosa, så har de fått lov til det. Sønnen har vært med jentene å lekt med Barbie. Nå har det riktignok vært en bra samling med Ken, Tommy og Action Man å velge mellom blandt Barbie dokkene, men verden ellers består da også av to kjønn. Jeg blir lettere irritert når jeg går i en lekebutikk og ser at det er tydelig at her er det et klart skille mellom "jenteleker" og "gutteleker".

Likestilling for meg er lik lønn for likt arbeid og frihet til å velge hva man vil drive med, uavhengig av kjønn. Da vil det si at det skal være like greit å velge det som blir sett på som typiske gutte/jente yrker, som utradisjonelt.

Det kan virke som om endel mødre påvirker barna når det gjelder hva de kan velge, de innskrenker valgfriheten til ungene. Det er veldig trist, syns jeg. F.eks rosa klær, prinsesseting, pynte seg. Fjernsynet har kanskje noe av skylden, lekebutikker og reklame likeså, men størstedelen av skylden for dette ligger på foreldrene. Det er vi som først og fremst kan oppmuntre barna til å finne ut hva de liker, oppmuntre de til å tørre å være seg selv. Om det er jålete prinsesser, eller gutter som ønsker å kle seg i rosa, så skal vi som foreldre være forsiktige med å tråkke på barnas smak og egne valg.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 15:04   #3
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror ikke mange vil bruke "jentegutt" som noe positivt, og heller ikke det å kalle en gutt "feminin". Til det har ordene for lenge blitt brukt negativt.

Det er selvfølgelig mulig at det bare er historiske årsaker bak det, ala ordet neger, men jeg oppfatter det i alle fall som om det er strengere "roller" for hvordan gutter skal være.

Jeg også kjenner mange som omtaler ikke-typiske gutteting som positivt og sjarmerende. Men generelt sett vil jeg si det er mindre aksept for at gutter leker med dukker enn at jenter leker med biler.

Gammel 20-02-08, 15:13   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men generelt sett vil jeg si det er mindre aksept for at gutter leker med dukker enn at jenter leker med biler.

Det er jeg absolutt enig i, altså. Jeg kom med eksemplene mer for å påpeke at det har skjedd en viss endring, ikke for å påstå at det er helt likt for gutter og jenter når det gjelder henholdsvis det å være "jentete" og "guttete".

Jeg tror også at de akseptable rollene for gutter er snevrere enn for jenter, og at det er mer aksept for å fremheve ting jenter gjør - enten det er "typiske jenteting" eller "typiske gutteting" - som bra. Det er vel et forsøk på å "balansere" den tradisjonelle mangelen på likestilling, kanskje?

Gammel 20-02-08, 15:37   #5
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror også at de akseptable rollene for gutter er snevrere enn for jenter, og at det er mer aksept for å fremheve ting jenter gjør - enten det er "typiske jenteting" eller "typiske gutteting" - som bra. Det er vel et forsøk på å "balansere" den tradisjonelle mangelen på likestilling, kanskje?

Enig i alt du sier. Jeg er ikke 100% sikker på hva du mener med dette med å fremheve ting som jenter gjør. Du mener at det er mer aksept for å "skryte av" jenter? Jeg kan tenke meg at det er flere forklaringer på en slik forskjellsbehandling. En av foklaringene kan være at en "maskuling" rolle er mer aktiv og handlende og guttene derfor i større grad forventes å være selvgående - uten at de får ros. (På samme måte som "alle" forventer ros fra sjefen, men ingen skal oppmuntre han/henne.) Eller at jenter i større grad regnes som en forlengelse av foreldrene, og det derfor er mer "lønnsomt" å skryte av dem. Eller at jentene i større grad regnes som objekt fremfor et subjekt.

(Jeg tror jeg har lest litt for mye om kjønnsroller i det siste. Det er sikkert den aller beste forklaringen. )

Gammel 20-02-08, 15:48   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg er ikke 100% sikker på hva du mener med dette med å fremheve ting som jenter gjør. Du mener at det er mer aksept for å "skryte av" jenter?

Ja, litt. At man kan "skryte" av at en jente er typisk feminin, men også over at hun er guttete. Og dessuten, dersom en jente/kvinne overhodet ikke er interessert i f.eks. babyer eller husarbeid, så kan man fleipeskryte av det, mens er det en gutt/mann som ikke gidder gjøre husarbeid eller evner å lage mat, eller sier at han ikke kunne tenke seg å la det å være far begrense karrieren sin, er det litt mer oppgitt himling med øynene. Ikke at man nødvendigvis klager over det, men det er ikke noe man er "stolt" av.

Og så synes jeg det virker som det er mer akseptabelt å si at jenter (generelt) er flinke til ting enn at gutter er det. Det er for eksempel vanlig å si (og det er sikkert sant, altså) at jenter generelt sett er flinkere i språk enn gutter, har mer avansert lek på et tidligere stadium, samarbeider bedre, blir tørre tidligere og snakker rent tidligere. Jeg tror det ville være mye mer sannsynlig at man fikk mot-innspill og forslag om å modifisere utsagnet dersom man snakket om ting som gutter (generelt) er flinkere til.

Gammel 20-02-08, 16:33   #7
Wit
Av og på bruker

Wit sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Wit har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg syns det er viktig at barna selv finner ut hva de vil. Noen er mer "jentete" av natur (hva er egentlig det forresten???) og noen er litt tøffere.
Jeg har en jente som elsker rosa, tyll, ballett, dukker, kjoler og sånt, men som også gjerne selv velger seg ut en mørkeblå genser og gjerne vil ha biler som leker... Hører om enkelte som absolutt ikke vil at jentene skal bli så "rosa" og prøver å styre dem bort fra det. Det syns jeg er litt galt også. De finner fort ut selv hva de liker og ikke liker. Hvorfor skal vi hele tiden styre de på sånne ting?

Ida får tilbakemeldinger i barnehagen på at hun både kan være røff og leke i søla med biler, og være prinsesse hvis hun er i det hjørnet. Jeg syns det er sunt jeg

Wit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
guttejente, jentegutt, kjønnsroller

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:48.