|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Er det veldig dyrt med elektriker?Vi hadde et veldig lignende situasjon hos oss, med sikring som slo ut veldig ofte, og fikk en elektriker til å komme og sjekke om det var noe galt med sikringsboksen eller noen av kursene. (Vi sjekket på forhånd hvilken kurs hvert enkelt uttak hørte til, for å gjøre jobben enklere for ham.) Han var hos oss en knapp time, fant ikke noe galt og "gjorde" dermed ingenting, så det ble grunnprisen (for oppmøte) pluss timepris; det kom på nærmere 1500 kroner til sammen. (Det eneste han kunne foreslo som grunn, var at jordfeilbryteren var litt for rask til å slå ut, og at det kanskje ville hjelpe å bytte den, men han fant ikke noe feil på den. Vi gjorde ikke noe med det.)
|
|
|
#2 |
|
Ute på tur
|
Sv: Er det veldig dyrt med elektriker?Jeg syns dette høres ut som en jordfeil? Er det selve sikringen som slår ut eller er det jordfeilbryteren, slik at dere bare må føre hendelen opp eller må dere bytte sikring hver gang?
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det veldig dyrt med elektriker?
Fy fader. Fatter ikke at det skal være så grusomt dyrt.
Det er sånne runde dingser (jeg er blånn på sånt) med en sort knapp inni som trykkes ut når strømmen går, og så må vi trykke den inn for å få strømmen tilbake. Sånne ekte gammeldagse drittgreier (mannens ord). Må ikke bytte sikring.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Herregud, hva er dette for en amatør? Vi hadde jordingsfeil i vårt forrrige hus, og jeg fikk min elektrikkerfar til å se på problemet. Med riktig målerutstyr tok det ham 15 minutter å finne årsaken. Hvis jordfeilbryteren slår ut, er det fordi den måler strømlekkasje mot jord. For en elektrikker skal det være elementært å finne årsaken til dette. |
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Er det veldig dyrt med elektriker?Men en jordfeil trenger jo ikke være hos dere heller. Jeg husker en venn av meg fant at det var feil i huset når jeg bodde i blokk. Jeg fikk borettslaget til å få foretatt et søk. En av leilighetene hadde en feil på en varmeovn. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Er det veldig dyrt med elektriker?Vi fikk en mann på døra her (vi hadde egentlig fått varsel da, men den hadde ikke jeg sett |
|
|
|
|
|
#7 |
|
<*(((<
|
Sv: Er det veldig dyrt med elektriker?Lettere malapropos: oljeovner anbefales skiftet etter fem år i følge denne artikkelen. Jeg syns det høres ut som en kort brukstid for en ovn, men har selv nettopp resirkulert tre oljeovner av billigtypen som var ni år gamle. (Vi hadde ikke bruk for dem, og jeg turte ikke la andre bruke dem heller selv om de sikkert kunne blitt gitt bort på Finn). |
|
|
|
|
|
#8 |
|
<*(((<
|
Hvor kraftig er denne ovnen? Enkelte av disse trekker 2000 watt når de står på, og hvis du er uheldig med hva som står på ellers i huset når ovnen din trekker strøm kan det jo hende at det blir for mye for hovedsikringen. Hvor mange ampere er hovedsikringen på? Ja, for det er hovedsikringen deres som slår ut? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Det kan være feil på støvsugeren, en lampe eller noe annet elektrisk apparat.
|
|
|
#10 |
|
Erfaren
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det veldig dyrt med elektriker?Hos oss , vi bor i et borettslag kom det er fyr fra hafslund for å se over det elektriske anlegget en kveld. Han fant en feil og fant ut at vi hadde lagt varmekabler uten elektriker som vi måte få godkjent . Vi fikk to mnd på oss til å utbedre feilene . Selve sjekken fra hafslund var gratis . Det var desverre ikke utbedring . Det startet fint , jordfeilen på kjøkkenet var en ledning som ikke var skrudd fast . Så skulle de begynne på badet , Da gikk jeg ut og lot mannen og elektrikeren ordne . Det skulle jeg aldri gjort . Da jeg kom hjem hadde de montert varmekablene , fyllt ut alle papirene til hafslund , men også byttet alle sikringene i skapet . Så det ble veldig dyrt , over ti lapper . |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|