Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du gjort deg noen tanker om din egen begravelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-08, 18:00   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gjort deg noen tanker om din egen begravelse?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hvem har tagget tråden med taxidermi?

Haha, jeg har en idé om hvem av mine morbide medmodder det kan være.

Jeg spiser så sunt, at jeg tror jeg blir nydelig kompost. Hvis jeg gravlegges på kirkegården hjemme vil jeg bli interessant historisk materiale. Der er det nemlig veldig sur og kompakt leirjord, så ingenting råtner. Man blir som en dansk myrmann.

Gammel 21-02-08, 18:36   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke tenkt på egen begravelse, men har tenkt på egen død ja, i den forstand at jeg har skrevet testamente :bank i bordet: Samt informert min mor og min sønn om at dette ligger hos tingretten. Mamma bare fnyste, av en eller annen grunn.

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg har ingen "ønsker " rundt min egen begravelse. Det spiller liksom ingen rolle, for jeg er jo likevel død.

Stort sett enig. Men det hadde vært hyggelig om de husker på at jeg har meldt meg ut av kirka og inn i HEF, og fikser en humanistisk seremoni.

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Med at vi har bare kirke her, og noe annet religiøst greier. ikke humanetisk og sånt.Så "må" begravelsen holdes i en kirke.

Nei, det må den vel ikke? Jeg kan huske fra barndommen at begravelser ble holdt hjemme hos folk, eller på samfunnshuset. Dette var før det ble bygget bedehus og kapell i hjembygda mi.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 22:37   #3
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vil helst begraves økologisk, jeg. Kremasjon og tradisjonell begravelse er faktisk et ganske stort miljøproblem, som fører til at forråtnelsesprodukter, tungmetaller og giftige kjemikalier slippes ut i naturen. Ved økologisk begravelse "frysetørrer" man kroppen, og den begraves i en grunn grav hvor restene av kroppen raskt går tilbake i kretsløpet.

http://www.promessa.se/index_sv.asp

(I følge informasjon fra Promessa sine sider skyldes en tredel av alle kvikksølvutslipp i Sverige kremering av menneskekropper. Ved både begravelse og urnenedsettelse begynner aske/ avfallsstoffer raskt å vaskes ut med regnvann, og bidrar til forurensning av drikkevann, elver og innsjøer, og til slutt overgjødsling og surstoffmangel i havet. Når det gjelder tradisjonell begravelse, blir kisten gravd så dypt ned at det ikke skjer noen komposteringsprosess pga. surstoffmangel. Dermed skjer det en lang forråtnelsesprosess (over mange år) hvor avfallsstoffer fra denne prosessen siver ut og forurenser drikkevann og til slutt havet. Dersom kroppen er balsamert, vil det dessuten føre til at formalin slippes ut i miljøet.)

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 22:39   #4
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Jeg vil helst begraves økologisk, jeg.

Fantastisk! Det skal jeg underrette mine pårørende om snarest.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 22:40   #5
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil helst begraves økologisk, jeg. Kremasjon og tradisjonell begravelse er faktisk et ganske stort miljøproblem, som fører til at forråtnelsesprodukter, tungmetaller og giftige kjemikalier slippes ut i naturen. Ved økologisk begravelse "frysetørrer" man kroppen, og den begraves i en grunn grav hvor restene av kroppen raskt går tilbake i kretsløpet.

http://www.promessa.se/index_sv.asp

(I følge informasjon fra Promessa sine sider skyldes en tredel av alle kvikksølvutslipp i Sverige kremering av menneskekropper. Ved både begravelse og urnenedsettelse begynner aske/ avfallsstoffer raskt å vaskes ut med regnvann, og bidrar til forurensning av drikkevann, elver og innsjøer, og til slutt overgjødsling og surstoffmangel i havet. Når det gjelder tradisjonell begravelse, blir kisten gravd så dypt ned at det ikke skjer noen komposteringsprosess pga. surstoffmangel. Dermed skjer det en lang forråtnelsesprosess (over mange år) hvor avfallsstoffer fra denne prosessen siver ut og forurenser drikkevann og til slutt havet. Dersom kroppen er balsamert, vil det dessuten føre til at formalin slippes ut i miljøet.)

Jøsses. Så flott. Miljøvenleg til det siste

Gammel 21-02-08, 22:46   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, Kris, hvordan unngår man at stoffene kommer ut i naturen på denne måten?

Gammel 21-02-08, 22:57   #7
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

I følge informasjon fra Promessa sine sider skyldes en tredel av alle kvikksølvutslipp i Sverige kremering av menneskekropper. Ved både begravelse og urnenedsettelse begynner aske/ avfallsstoffer raskt å vaskes ut med regnvann, og bidrar til forurensning av drikkevann, elver og innsjøer, og til slutt overgjødsling og surstoffmangel i havet. Når det gjelder tradisjonell begravelse, blir kisten gravd så dypt ned at det ikke skjer noen komposteringsprosess pga. surstoffmangel. Dermed skjer det en lang forråtnelsesprosess (over mange år) hvor avfallsstoffer fra denne prosessen siver ut og forurenser drikkevann og til slutt havet. Dersom kroppen er balsamert, vil det dessuten føre til at formalin slippes ut i miljøet.)

Tannlegen min og jeg diskuterte faktisk dette med amalgamfyllinger/kvikksølv og muligheter for forgiftning. Han fortalte at kvikksølv ikke er giftig før det varmes opp til x-antall grader (husker ikke hvor mye) slik at giftige gasser dannes/frigjøres, og at det, som du nevner, er et problem ved kremasjon. Så lenge kvikksølvet er kaldt er det visstnok ikke farlig, heller ikke etter at man er død og begravet - i følge ham.

Gammel 21-02-08, 21:19   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Haha, jeg har en idé om hvem av mine morbide medmodder det kan være.

Det er på ingen måte bare modder som kan legge til trådtagger. (Men vi kan legge til fler, tror jeg?)

Svar

Emneord
begravelse, tafofobi, taxidermi

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:04.