Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-02-08, 08:37   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Jeg har erfart at miljøet på skoler kan svinge enormt fra kull til kull, og at noen klasser har det både bra sosialt og faglig, der andre har det ikke. Det kan også være store forskjeller på barne- og ungdomstrinnet. Vi er i samme tankeprosessen som dere, selv om skolestart er tre år unna.

Montessori: Den eneste Montessoriskolen i Oslo ligger på vestkanten og selv om jeg elsker pedagogikken, så vil jeg ikke at barnet mitt skal ha reiseveien, og jeg vil ikke at han skal bli tatt ut av nærmiljøet på den måten.

Steinerskolen: Kvaliteten er helt og holdent avhengig av læreren. Så vidt jeg vet ligger den skolen også på vestkanten (Hvis det ikke er en på Grünerløkka også?) og samme argument med reisevei/nærmiljø gjelder. Det går omtrent bare vestlige barn der, noe jeg syns er negativt. Man bør også huske at Steinerskolen er ikke bare et pedagogisk alternativ, men også et livssynsalternativ, og man bør sette seg inn i antroposofien før man velger dette alternativet.

St. Sunniva: Nok et livssynsvalg, og katolikker er prioritert til skoleplass. Ligger i sentrum, så reiseveien trenger ikke bli så ille, men barna vil ikke nødvendigvis bo i nærmiljøet.

Friskolen: Artig utgangspunkt, desverre har jeg bare hørt dårlige erfaringer med den. Når alt er lagt opp fritt er man nødt til å ha en sterk grunnstruktur med gode rutiner, det har de ikke.

Franske/Tyske/Internasjonale skolen: Alle tre ligger på ulike steder på vestkanten og spåket kan være en hindring. I tillegg kan de ha litt annerledes pedagogikk enn den norske skolen, dette bør man sette seg inn i og finne ut om man er komfortabel med. Regner også med at barn som er franske/tyske/amerikanske blir prioritert.

Så etter å ha gått igjennom denne lista tror jeg vi ender på en nærskole, men hvilken avhenger av hvor vi flytter. Vi sogner foreløpig til Sagene Skole, som jeg er litt i tvil over. Selv om jeg tror det er den beste i bydel Sagene og blir vi boende kommer nok sønnen vår til å gå der.

Sist redigert av Tallulah : 29-02-08 kl 15:29. Årsak: Montesorri, Montesory, Montessori!
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:59.