Sv: Rødsprit
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg tror ikke du kan forvente at alkisene leser på flaskene. Jeg ville ikke synes det var greit at de la ut sjokolade som innholdt arsernikk i butikken, selv om innholdsfortegnelsen oppga at det var arsernikk i den. Dette har noe med sedvane å gjøre. Og nei, jeg synes heller ikke det er spesielt bra at alkoholikere drikker rødsprit, men de gjør deg nå alikevel - helt uavhengi av om jeg synes det er "bra" eller "ikke bra".
Argumentet om etterbarberingsvann og parfyme som ble nevnt tidligere er ikke helt adekvat, ettersom alkoholikere ikke drikker det - på grunn av prisen. Grunnen til at de drikker rødsprit er at det er billig, det er ikke Channel no.5.
Ditt sjokoladeargument er vel heller ikke særlig adekvat. Sedvane innebærer også hva rødsprit egentlig skal brukes til, og det store flertallet drikker faktisk ikke rødsprit. Hadde de merket rødspriten metanol, synes jeg ikke dette burde vært en sak i det hele tatt. Men hvis jeg saken er korrekt fremstilt, fremkommer det ikke at den inneholder metanol. Dette er problematisk ettersom det gjelder helt andre merkeregler for metanol enn etanol - ikke bare med tanke på konsum, men generelle HMS-regler. Delaktighet til drap synes jeg derimot er å trekke det altfor langt. Denne saken har et helt annet utgangspunkt enn smuglermetanolen for noen år siden, da det her både er snakk om lovlig omsetning og ikke minst at salget ikke er gjort med tanke på konsumpsjon.
|