Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilket forhold har du til kropp og vekt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva syns du om din egen kropp og vekt
Jeg veier akkurat passe og er helt fornøyd 53 14,21%
Jeg er undervektig og syns det er fint 7 1,88%
Jeg er undervektig og mistrives med det - vil opp i vekt 8 2,14%
Jeg er undervektig men synes likevel jeg er for tykk 2 0,54%
Jeg er sikkert egentlig passe, men syns likevel jeg er for tykk 58 15,55%
Jeg er noen få kilo mer enn jeg burde, men er happy som jeg er 40 10,72%
Jeg er ganske overvektig men happy som jeg er 6 1,61%
Jeg er veldig overvektig men happy som jeg er 1 0,27%
Jeg er litt overvektig og ønsker meg ned i vekt - er på vei 70 18,77%
Jeg er ganske overvektig og ønsker meg ned i vekt - er på vei 36 9,65%
Jeg er veldig overvektig og ønsker meg ned i vekt - er på vei 25 6,70%
Jeg er litt overvektig og jeg klarer ikke å gå ned i vekt 22 5,90%
Jeg er ganske overvektig og klarer ikke å gå ned i vekt 18 4,83%
Jeg er veldig overvektig og klarer ikke å gå ned i vekt 15 4,02%
Dustepoll! 12 3,22%
Deltakere: 373. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-08, 22:20   #1
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket forhold har du til kropp og vekt?

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Ja, hvis man har et velfungerende indre. Det henger dessverre ikke sammen med omverdenens syn på om man "bare har tre kg for mye".

Jeg har siden jeg var 13 vært spiseforstyrret, og jeg har siden da sett en tykk person i speilet og på bilder. Nå klarer jeg derimot å ta på meg fornuftsbrillene og ser til min store forskrekkelse at jeg var slank og flott når jeg var tenåring. Det visste jeg faktisk ikke!

Eg er heilt einig med prinsippa til Hønni. Og i tillegg så ligg det jo i saka sin natur at fornuft og spiseforstyrrelsar ikkje heng saman. Å døyve psykisk smerte gjennom å svelte seg er sjølvskading, og til samanlikning: kven kallar det fjollete og jålete å kutte seg med kniv, barberblad og glasbitar?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 22:23   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er heilt einig med prinsippa til Hønni. Og i tillegg så ligg det jo i saka sin natur at fornuft og spiseforstyrrelsar ikkje heng saman. Å døyve psykisk smerte gjennom å svelte seg er sjølvskading, og til samanlikning: kven kallar det fjollete og jålete å kutte seg med kniv, barberblad og glasbitar?

I Hønnis eksempel sier hun at hun ikke så at hun selv var fin. Som du ser av innlegget mitt først her oppe, så skrev jeg om de som vet de er passe, men klager over et par kilo for mye. Det er stor forskjell på det og det å ha en sykdom.

Gammel 03-03-08, 22:31   #3
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

I Hønnis eksempel sier hun at hun ikke så at hun selv var fin. Som du ser av innlegget mitt først her oppe, så skrev jeg om de som vet de er passe, men klager over et par kilo for mye. Det er stor forskjell på det og det å ha en sykdom.

Poenget er vel at slik sykdom ikke er synlig. Mange som lider av bulimi er ikke undervektige, men temmelig passe, og mange søker/trenger stadige bekreftelser (uten at disse nødvendigvis gjør dem friskere).

Jeg er enig i at det er slitsomt med folk som fisker etter "ååååh, men du er jo så flott!" når de klager, men man vet aldri hva som ligger bak.

Jeg svarte (surprise!) at jeg er passe, men føler meg for tykk. Har dessverre en stygg tendens til å ønske meg ned fem kilo. Uansett. Og derfor jobber jeg mentalt med saken.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 22:34   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Poenget er vel at slik sykdom ikke er synlig. Mange som lider av bulimi er ikke undervektige, men temmelig passe, og mange søker/trenger stadige bekreftelser (uten at disse nødvendigvis gjør dem friskere).

Jeg er enig i at det er slitsomt med folk som fisker etter "ååååh, men du er jo så flott!" når de klager, men man vet aldri hva som ligger bak.

Jeg svarte (surprise!) at jeg er passe, men føler meg for tykk. Har dessverre en stygg tendens til å ønske meg ned fem kilo. Uansett. Og derfor jobber jeg mentalt med saken.

Jeg driter vel i sykdommen, det er ikke de jeg snakker om. :teskje:

Gammel 03-03-08, 22:37   #5
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg driter vel i sykdommen, det er ikke de jeg snakker om. :teskje:

Men herregud da er vi jo enige!

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 22:42   #6
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv

Lizzie sin avatar

Hvor: Oslo
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er sikkert egentlig passe, men syns likevel jeg er for tykk

Eller, jeg syns vel ikke egentlig jeg er tykk, men ønsker å stramme opp her og der og syns jeg blir enda finere med et par kilo mindre.

Gammel 04-03-08, 09:52   #7
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det? Hvis man er overvektig har man ofte et selvbilde som er rimelig ødelag. Så slanker man seg. Og man vet jo per def når man er normalvektig. Man kan jo regne ut BMI, og den sier jo når man er passe. Men man kan fremdeles føle seg for tykk! Uten at man nødvendigvis er syk av den grunn.

Jeg VET at jeg er passe. Jeg ser tallet på vekten, jeg ser tallet som står i klærene mine. Jeg kan på gode dager også se det selv. Men selvbildet mitt er ikke alltid helt enig i det jeg vet. Derfor svarer jeg "passe, men synes jeg er for tykk", eller hva nå alternativet er.

Men jeg jobber med selvbildet mitt, og håper jo at jeg skal klare å endre det, uten at jeg må bli tynn for å få det til. Noen blir det. Har en god venninne som ikke klarte å stoppe, og som har gått fra å være overvektig til å bli tynn. Hun klarte rett og slett ikke å stoppe da hun var passe slank.

Emneord
kropp, vekt

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:33.