|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stigmatisering av overvektige
Joda. Men nå tenkte jeg mer på utenforståendes definering av hvem man er og hvilke egenskaper man har. Og hvordan dette kan gjøre seg gjeldende i f.eks. jobbintervjusituasjoner. Da er det å bli oppfattet som en uten disiplin og selvkontroll noe som kommer veldig negativt ut for den overvektige.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
Da jeg startet denne diskusjonen, så var det ment som en tråd for å belyse de problemene man opplever med stigmatisering som overvektige. Det har tydeligvis blitt en lidelseskonkurranse, og slik var det ikke tenkt. Det må jo være lov til å diskutere et problem uten at det skal sammenlignes med et annet.
![]() |
![]() |
#3 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeDu får lage en tråd der du spør rett ut: Hva tenker slanke / undervektige når de ser en person som er overvektig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Administrator
|
Jeg tror ikke undervektige har problemer med å forstå at det å være overvektig ikke behøver å være enkelt. Men mange overvektige ser visst ikke det samme andre veien, den undervektige er "idealet". Den som er ufrivillig undervektig vet at "idealet" ikke er noen ideell plass å være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
trøtt
|
![]() |
#7 |
flisespikker
|
Nettopp.
![]() |
#8 |
weird
Ok. Da har vi forskjellige erfaringer, rett og slett. Selv har jeg heldigvis opplevd mest solidaritet på tvers av kroppsfasonger.
Og selv om overvektige ofte slipper direkte kommentarer så får de det også igjen i media der de tingliggjøres og omtales med ord som fedmeepidemi, helsekostnader og gjerne med en solid dose moralisering både av den "snille" typen, men også i form av "kjefting".
Jeg synes at det bør være lov å påpeke slike ting uten at man skal måtte gradere hvem som totalt sett har det verst. De kreftene kan man heller bruke på å vise hverandre litt solidaritet.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Stigmatisering av overvektige
![]() |
#10 |
Passiv
|
Når fettet kommer på, så mister man empatien med andre som har det fælt? |
![]() |
![]() |
#12 |
This is normal!
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeI forhold til det noen skriver om medias bilde av overvekt og undervekt: Hvis vi ser på filmindustrien, kan det da ikke være tvil om at særlig kvinnelige skuespillere helst skal være utrolig tynne - det er det som er idealet. Hvis en av disse mer enn slanke kvinnene glemmer å holde inn magen en dag, går ryktene om graviditet med det samme. Og hvis de får barn og sulter og trener seg tilbake til "normaltilstanden" på noen uker etter fødselen, fører dette til beundrende omtale i media. Sist redigert av noen : 06-03-08 kl 10:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Administrator
|
Det er lov å bli forbanna. Jeg skrev mange overvektige, ikke alle overvektige. Gruppen overvektige er etterhvert blitt en ganske stor i den vestlige verden. Jeg generaliserte ikke påstanden til å gjelde alle, men mange.
Jeg tror flertallet rent impulsivt ville valgt å være undervektig, men om en hadde fått presentert fakta, inngående case-studier, og gjerne muligheten til kjenne de to alternativene på kroppen så tror jeg faktisk at flertallet ville valgt overvekt. Men uansett så blir det som å velge mellom pest eller kolera. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Textrovert
|
Men sånn rent praktisk, så møter jo undervektige færre hindringer. De må ikke gå fra kafeer fordi stolene er for trange, de slipper å lure på om setebeltet på flyet er langt nok, osv. Mulig jeg er naiv, men jeg kan ikke komme på en eneste PRAKTISK ulempe med å være undervektig. Ikke det med å ikke finne klær heller. De fleste klesbutikker har jo minstestørrelser som er svært små.
![]() |
#15 |
Administrator
|
Vi kan jo begynne med at en undervektig for mange er "fritt vilt", i alle sosiale sammenhegner. Du nevner kafebesøk, om stolene ikke er polstret så trenger en gjerne en pute om en skal sitte litt. Flysetebelter må strammes inn, ganske mye om det skal ha tiltenkt funksjon. Klær handler man i tenårings- eller barneavdelingen. Om en blir syk så har en ingenting "å tære på", ingen energireserver. En blir knuffet på, ubevisst skubbet bort i større eller mindre folkemengder. Og "alle andre" syns at det må være helt greit, for en er jo så vellykket som undervektig ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Textrovert
|
Men den følelsen har jeg som overvektig også. Man skulle da tro at folk SÅ meg, så stor som jeg er, men i trapper ender det opp med at jeg må stoppe helt opp, for det kommer tre i bredden mot meg og jeg har ingen steder å gjøre av meg. Det er ikke før folk kolliderer med meg der jeg står helt stille at de "ser" meg. Jeg har gjort dette eksperimentet i trappene på jobb mange ganger. Jeg går bak de slanke på jobben ned trappa. Folk som kommer mot dem, viker unna, slik at de skal komme seg ned, men når jeg kommer? Niks. Ingen reaksjon. Og det har skjedd så ofte at det kan umulig være noe jeg innbiller meg. Merkelige greier, og jeg har ingen forklaring på det. Kanskje ikke annet enn at folk ikke ønsker å forholde seg til overvektige og derfor ubeviist blokkerer ut det jeg ser. Men det høres jo helt fjernt ut.
![]() |
#17 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg klarer ikke helt å se problemene med den listen, og hvordan det å måtte putte noe under rompa for å sitte behagelig kan samenlignes med å ikke få plass i stolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
weird
Jeg vet ikke nok til å si om de møter færre hindringer totalt, men på den lista over ting overvektige møter på, så vil jeg også tilføye hyppige avisoppslag der man skal føle seg som en dritt fordi man veier for mye på fly, visstnok setter hele velferdssamfunnet i fare og gjerne står i veien for at Olga på 84 ikke får en nødvendig operasjon.
http://www.dagbladet.no/kultur/2004/01/26/389299.html
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/01/422060.html
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
:korrigerer:
![]() |
Emneord |
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|