|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Downs syndrom og plastisk operasjonAv og til ser jeg noen som jeg tror har downs, men som ikke har det; bør de tilbys operasjon?
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Downs syndrom og plastisk operasjon
Der er jeg helt klart enig med deg. Dette er folk som utseendet betyr mye for, uansett.
|
|
|
#23 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Helt, helt korrekt.
|
|
|
|
#24 |
|
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
Sv: Downs syndrom og plastisk operasjonJeg er generelt sterkt uenig i at man skal opere bort utseende til Downs barn.
|
|
|
#25 |
|
Leser
|
Jeg er enig med Fluke. Jeg tror ikke disse som ble intervjuet har samme holdninger til plastiske operasjoner som "den vanlige mannen og kvinnen i gata". For meg virker det mer som om de tenker på operasjoner som jeg tenker på klær. "Ja, det var jo fint. Kanskje jeg skal kjøpe meg en slik?". Jeg har vanskelig for å sette meg inn i en slik tankegang, men jeg tror ikke nødvendigvis at dette handler om at de ikke har akseptert at ungen har Downs.
|
|
|
#26 |
|
*_*
|
Helt sikkert. Men det vil høyst sannsynlig dukke opp situasjoner der de har behov for å bli møtt som den de er, altså en med downs, en som kan reagere mer urasjonelt enn andre, som har dårligere tale- og oppfattelsesevne enn andre og som ikke ser abstrakte sammenhenger like godt. Det gjelder alle med Downs syndrom, så vidt jeg vet, samme hvor velfungerende de er.
|
|
|
|
#27 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Downs syndrom og plastisk operasjonJeg tror disse foreldrene har et syn på utseende og på å "fikse" ting som er ganske langt fra snittets, sånn generelt:
|
|
|
#28 |
|
*_*
|
Seff. Det viktige er jo at de er lykkelige, og det er det klart de ikke er om de går rundt og ser sånn ut.
|
|
|
|
#29 |
|
Har fått viljen sin
|
Velkjent misforståelse. Den er ikke større - men den har dårligere muskler, og virker derfor stor. Å trene tungen fra de er bittesmå blir mer og mer vanlig, og er slik jeg ser det et mye bedre alternativ enn operasjon. En operasjon gjør ingenting med svak munnmotorikk - sikling, dårlig språk og at tunga stikker litt ut vil kun bli bedre ved opptrening. Og opptrening fungerer |
|
|
|
|
|
#30 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Downs syndrom og plastisk operasjonInnrømmer at jeg på den ene siden synes det er helt tragisk å i det hele tatt tenke på det.
|
|
|
#31 |
|
*_*
|
Ja, men her er det jo snakk om mennesker som, for å si det veldig flåsete, er mer eller mindre "dumme". Og de trenger å bli forstått og møtt for den de er. Jeg mener det er riktigere å jobbe med holdningen til de rundt, enn å forandre utseende til de som har Downs.
|
|
|
|
#32 |
|
Har fått viljen sin
|
Jeg synes ikke dette er noen god sammenligning. Med downs syndrom følger det alltid en viss grad av psykisk utviklingshemming. Og når man har en slik type funksjonshemning er det skjelden en fordel at samfunnet rundt tror at man er som alle andre. Selv om det er store forskjeller i funksjonsnivået også blant mennesker som har downs. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Downs syndrom og plastisk operasjonjeg tolket foreldrene som tjorven, jeg. altså, at de ikke ville gjort det for å selv få et "normalt barn", men for å unngå fordommer mot barnet pga utseendet. om jeg er enig i det, er en annen sak. vanskelig dilemma!
|
|
|
#34 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Downs syndrom og plastisk operasjonDet er to ting som jeg tenker på når det gjelder dette. Det ene er jo som det er diskutert også, moralen i det, at barnet må få velge selv osv.
|
|
|
#35 |
|
Sviiisj!!
|
Det er et litt merkelig argument, synes jeg. De fleste med psykisk utviklingshemming har ingen synlige teng på det, bør de da utstyres med et merke eller noe, for å sette det veldig på spissen? Men jeg er enig i at å jobbe med samfunnets holdninger er det viktigste, og at plastiske operasjoner kanskje er litt vel dramatisk. Og jenta på bildet i artikkelen var jo aldeles nydelig og søt!
|
|
|
#36 |
|
Passiv
|
Jeg tror som Fluke at dette er helt vanlige foreldre på den måten at de er veldig glade i alle barna sine - både med og uten Downs syndrom. |
|
|
|
#37 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jenta på bildet er bedårende, helt enig! Jeg er også enig i at det er viktig å jobbe med samfunnets holdninger. Det gjelder ikke bare overfor de med Downs syndrom, men å godta at vi er forskjellige. Smaken er ulik og vi kan ikke forvente at alle skal like oss enten det gjelder utseende eller som person. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Downs syndrom og plastisk operasjonVanskelig dilemma. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Har fått viljen sin
|
Mitt poeng var at det for mange oppleves som et tilleggshandicap å ha en skjult funksjonshemning. At mange foreldre jeg har snakket med ønsker at barnets funksjonshemning skulle kunne være mer synlig. Og at det for barn og voksne med downs faktisk kan være en fordel at funksjonshemningen er så synlig og gjenkjennelig som den faktisk er for den diagnosen. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Downs syndrom og plastisk operasjonStakkars jente. Dette er vel diskriminering. Å operere vekk et barns særtrekk fordi det har Downs. Merkelig tankegang. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|