Sv: Dette henger ikke på greip
Forskjellene mellom Krekar og andre utvisningssaker, er at Krekar vil bli rettsforfulgt og kan etter tiltale risikere dødsstraff. Norge har forpliktet seg til ikke å sende folk ut av landet hvor de risikerer dødsstraff. Det er ingen land som offisielt tillater æresdrap (selv om mange land lukker øynene for at det skjer), og derfor stiller denne saken seg ganske annerledes juridisk sett.
Når det er sagt synes jeg det er stor inkonsekvens i hvordan utvisningssaker håndteres. Utvisningsvedtak er ikke blottet for skjønnsmessige vurderinger, ettersom det er åpning for å bli hvis man har særskilt tilknytning. Den såkalte Thien-saken er et godt eksempel på dette hvor 4 måneder for kort ekteskap er en mer tungtveiende grunn for utkastelse, enn det å være gravid, ha ny norsk samboer og barn gravlagt i Norge er for å bli. Dette synes jeg er en skam.
Problemet, slik jeg ser det, er at myndighetene ikke har gjort mye for å få til en utvisningsavtale med et land som ønsker å tillate Krekar for terrorisme.
|