Sv: Hva er verst?
Jeg går ut ifra at vi snakker om reell slemhet her, og ikke "Du er så slem fordi jeg ikke får gå i barnehagen i pysjen" -slemhet?
Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å bli sett på som slem. Slem er fravær av kjærlighet, omsorg og omtanke for andre. I begrepet slem ligger det at man vil andre vondt.
Kan ikke på stående fot si at jeg kjenner så mange (om noen) jeg ville karakterisert som "slemme" mennesker.
Får meg mest av alt til å tenke på mennesker som er forstyrrede på et vis.
Man kan være urettferdig som en følge av ubetenksomhet eller uvitenhet. Og det skal det vel godt gjøres at vi unngår 100% noen av oss, selv om folk flest er veldig bevisst på å ikke opptre urettferdig.
Men om man er urettferdig med overlegg, er man med det samme slem.
Om man går i butikken og kjøper et Barbieslott til det ene barnebarnet og en strømpebukse til det andre som julepresang - så er det ikke bare urettferdig, men slemt også. Og om man er overlagt urettferdig, og med det slem, mot egne barnebarn, tør jeg påstå at man har beveget seg utenfor normalen med tanke på evne til empati og medmenneskelige relasjoner.